آشنایی با دوره های آموزشی طراحی سایت، مخاطبان و بازار کار آن

این روزها یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در هر کسب و کاری فعالیت در دنیای مجازی و البته داشتن یک وب سایت حرفه ای است. شرکت های مهندسی تا تجاری، ادارات دولتی، فروشگاه ها و مراکز خرید، کلینیک ها و هر کسب و کاری که فکر کنید برای موفقیت در بازار رقابت امروز نیاز دارد تا در بستر وب با مخاطبان خود ارتباط داشته و تبلیغ و بازاریابی کند. از این رو یادگیری مهارت طراحی سایت، می تواند برای شما تضمین کننده یک شغل همیشگی و البته پردرآمد باشد. در این مقاله به طور کامل شما را با این شغل آشنا خواهیم کرد.

 

چرا طراحی سایت مهم است؟

همان طور که در بخش مقدمه نیز به آن اشاره شد، در دنیای امروز یکی از فاکتورهای موفقیت در هر کسب و کاری داشتن یک وب سایت فعال است تا بتواند محصولات و خدمات خود را به مشتریان مورد نظرش ارائه کرده و تبلیغات گسترده و قابل قبول داشته باشد.

طراحی سایت برای صاحبان مشاغل و کسب و کارها باعث می شود هزینه ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند، فعالیت آن ها تا حد زیادی محدود به زمان و موقعیت جغرافیایی نباشد، بازاریابی به شکل چشم گیری گسترش پیدا کند، بتوانند اطلاعات خود را به روز نگه داشته و خدمات رسانی بهتری به مشتری داشته باشند. این فاکتورها و مزایای دیگر باعث شده است که هر فرد در هر جایگاه شغلی برای توسعه کسب و کار و یا آغاز آن به دنبال طراحی سایت باشد.

 

انواع طراحی سایت

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، صرف نظر از شغل، تقریبا تمامی کسب و کارها به دلایل مختلفی نیاز به طراحی سایت دارند، اما آیا تمامی این سایت ها مشابه با یکدیگر است؟ پاسخ به این سوال خیر است. در حال حاضر ده ها نوع طراحی سایت موجود است که کاربران با توجه به نیازهای خود یک یا چند نوع آن را انتخاب می کنند.

  • اگر شما یک فروشگاه دارید که نیاز دارید در سایت خود محصولات را معرفی کرده و درگاه پرداخت الکترونیک داشته باشید، سایت مورد نیاز شما فروشگاهی است.
  • اگر دوست دارید یک وبلاگ شخصی داشته باشید و در آن فعالیت هایی مانند روزمره نویسی یا ارائه محتوای مورد نظرتان را داشته باشید، سایت مورد نیاز شما یک سایت شخصی است.
  • اگر یک شرکت تازه تاسیس و یا قدیمی دارید، نیاز به طراحی سایت شرکتی با امکانات ویژه برای تعامل با کاربران، مشتریان داخلی و خارجی و شرکت های دیگر دارید.
  • اگر می خواهید یک سایت همراه با مطالب سرگرمی و بازی داشته باشید، باید یک سایت سرگرمی طراحی کنید.
  • اگر در یک سازمان دولتی فعالیت می کنید، نیاز به طراحی سایت سازمانی با امنیت بالا و قابلیت های مناسب دارید.
  • اگر در سایت خود اخبار روز را مطرح می کنید، طراحی سایت شما خبری خواهد بود.
  • و...

هر کدام از سایت های بالا دارای ویژگی ها و قابلیت های مخصوص به خود هستند که طراح سایت هنگام طراحی باید آن ها را در نظر بگیرد.

 

 

زبان های مورد نیاز برای طراحی سایت

مهم ترین بخش در یادگیری طراحی سایت، یادگیری زبان های برنامه نویسی مورد نیاز آن است. شاید یادگیری برنامه نویسی، کمی ترسناک به نظر برسد و شما را از رسیدن به شغل مورد علاقه تان منصرف کند، اما مطمئن باشید با کمی تلاش و پشتکار می توانید در این زبان های برنامه نویسی طراحی سایت به خوبی ماهر شوید.

زبان برنامه نویسی در طراحی سایت به دو بخش تقسیم می شود:

- زبان های برنامه نویسی که مربوط به استخوان بندی سایت است مانند محل نگه داری فایل ها، بانک های اطلاعاتی، اطلاعات کاربران و غیره. این زبان ها شامل Php، Pyton، Asp، Ruby و غیره است.

- بخش های ظاهری سایت نیز با زبان های برنامه نویسی مانند css، Java، html غیره انجام می شود. [مقاله پیشنهادی: زبان HTML]

 

روش های طراحی سایت

طراحی سایت به دو روش داینامیک و ریسپانسیو انجام می شود. به عنوان شخصی که می خواهد وارد دنیای دیجیتال و طراحی سایت شود، باید بدانید که هر کدام از این روش های طراحی چیست؟

در طراحی سایت استاتیک، بعد از طراحی اطلاعات ثابت مانده و بعدها توسط مدیر سایت قابل ویرایش نیست. این طراحی برای سایت هایی مناسب است که اطلاعات و محتوای وارد شده در گذر زمان تغییر نکند، برای مثال اگر شما یک سایت معرفی فیلم دارید، احتمال زیاد بعد از ورود اطلاعات نیازی به تغییر آن پیدا نخواهید کرد.

در سایت های داینامیک، طراحی به گونه ای انجام می شود که مدیر سایت بدون هیچ اطلاعات فنی خاصی می تواند به اطلاعات و مطالب وارد شده دسترسی پیدا کرده و آن ها را ویرایش کند.

البته طراحی سایت های استاتیک زمان زیادی است که منسوخ شده اما شما به عنوان یک طراح سایت باید با آن آشنا باشید.

 

 

انواع cms ها یا سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا، سیستم هایی هستند که به مدیران سایت امکان ویرایش اطلاعات و ورود آن را می دهد. توسعه CMS، امنیت سایت، امکان شخصی سازی، دسته بندی محتوا و غیره از دیگر امکاناتی است که سیستم مدیریت محتوا در اختیار مدیران سایت می گذارد. در حال حاضر سیستم های مدیریت محتوای متنوعی موجود است که شما برای طراحی سایت باید با آن ها و ویژگی های هر کدام آشنا شوید.

 

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

سیستم مدیریت محتوای Wordpress یکی از قدیمی ترین و البته محبوب ترین سیستم هایی است که بیش از 60 درصد سایت ها از آن استفاده می کنند. کار با این سیستم بسیار سریع بوده و مهم ترین ویژگی آن کم حجم بودن، بهینه بودن برای موتورهای جست و جو، داشتن تم های متنوع، به روز رسانی اتوماتیک و غیره است.

 

سیستم مدیریت محتوای جوملا

از دیگر سیستم های مدیریت محتوا در طراحی سایت، جوملا است. این سیستم رایگان بوده، به راحتی قابل یادگیری و استفاده است و قابلیت ارتقا و پیشرفت نیز دارد. قابلیت طراحی انواع سایت، نصب بی نهایت پوسته، ایجاد بی نهایت کاربر، ایجاد فیلم، عکس و غیره از دیگر ویژگی های این سیستم محتوا به شمار می رود.

 

سیستم مدیریت محتوای دروپال

دروپال از دیگر سیستم های مدیریت محتوای اپن سورس و رایگان است که با چند کلیک می توانید آن را روی سیستم خود نصب کنید. اگر به دنبال طراحی سایت حرفه ای هستید، این سیستم مدیریت با داشتن امکاناتی مانند زبان انگلیسی و فارسی، مدیریت مطالب مطالب و منوها، مدیریت کاربران و غیره می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 

سیستم مدیریت محتوای نیوک

نیوک یکی از قدرتمندترین و محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا است که به شما این امکان را می دهد که بدون داشتن اطلاعات حرفه ای از کد نویسی و تنها با چند کلیک، بتوانید صفحات گرافیکی زیبایی خلق کنید. امکان ساخت انجمن، آمارگیر بسیار پیشرفته، امنیت بسیار پیشرفته از ویژگی های این سیستم طراحی سایت می باشد.

 

سیستم مدیریت محتوای تایپو

تاپیو از دیگر سیستم های cms طراحی سایت است که به صورت اپن سورس موجود بوده و شما می توانید از آن برای ساخت وب سایت های قدرتمند و پیچیده استفاده کنید.

 

فروشگاه ساز توماتو کارت

این سیستم مخصوص طراحی سایت های فروشگاهی بوده و برای سایت های دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. با تمامی مرورگرها سازگاری دارد، مدیریت سفارشات، امکان ایجاد تخفیفات، قابلیت نصب روی تمامی سرورها، ایجاد بی نهایت گروه برای کاربران و غیره از دیگر مزایای این سیستم cmc محسوب می شود.

 

فروشگاه ساز پرستا ساپ

از دیگر سیستم های فروشگاه ساز که در سال های 2010 تا 2014 توانسته عنوان بهترین فروشگاه ساز جهان را به خود اختصاص دهد، فروشگاه ساز پرستا ساپ است. این فروشگاه ساز رایگان بوده و کد نویسی بسیار قوی و سئوی بسیار پیشرفته ای دارد.

 

ویژگی ها و امکانات یک سایت حرفه ای و خوب

بعد از آن که با انواع سیستم های مدیریت محتوا، زبان های برنامه نویسی طراحی سایت، انواع سایت و روش های طراحی آن آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که یک سایت خوب چه ویژگی هایی دارد؟

  • بدون شک امنیت یکی از مهم ترین ویژگی های یک سایت خوب است. در صورتی که شما طراحی سایت را برای یک شرکت یا سازمان انجام می دهید، امنیت سایت باید به اندازه ای باشد که هکرها نتوانند به راحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
  • زیبایی سایت و شکل گرافیکی، ویژگی بعدی طراحی سایت است که باید در نگاه اول برای کاربران جذاب بوده و با آن احساس راحتی کنند. همچنین شکل ظاهری سایت باید کاربرد آن نیز همخوانی داشته باشد.
  • سرعت بالا فاکتور مهم دیگر طراحی سایت است. آمارها نشان می دهد اگر زمان بارگزاری یک سایت بیش از 6 ثانیه باشد، کاربران آن را ترک می کنند. بنابراین سایت شما باید سرعت قابل قبولی نیز داشته باشد.
  • طراحی ریسپانسیو سایت به گونه ای باشد که سایت به طور کامل در تمامی دستگاه های دیجیتال مانند تلفن های همراه، تبلت ها و غیره بارگزاری شود، زیرا این روزها بسیاری از افراد اینترنت را از طریق تلفن های همراه خود پیگیری می کنند.
  • سایت های خوب و حرفه ای در هر زمینه و نوعی معمولا دارای بخش هایی جهت ارتباط با کاربران و بخش ارائه نظرات هستند.
  • یک سایت خوب باید دارای محتوای با کیفیت و مناسب باشد.

 

دوره های طراحی سایت

طراحی سایت شغلی است که نیاز به خلاقیت، حوصله و صبر دارد، بنابراین اگر چنین ویژگی هایی را در خود نمی بینید، بهتر است سراغ این شغل نروید. در حال حاضر انواع دوره طراحی سایت بسیاری چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین در شهرهای مختلف برگزار می شود. این دوره ها از مقدماتی و پیشرفته بوده و شما می توانید صفر تا صد کار را از آن ها بیاموزید. از آن جا که زبان های برنامه نویسی و سیستم های مدیریت محتوای متنوع و بسیاری وجود دارد، قبل از ثبت نام در دوره از زبان آموزش و ویژگی های دیگر دوره مطلع شوید.

 

 

درآمد و بازار کار طراحی سایت

تا این جای کار اطلاعات کاملی راجع به طراحی سایت به دست آوردیم. اکنون این سوال برای شما پیش خواهد آمد که درآمد و بازار کار طراحی سایت چگونه است. همان طور که همه ما می دانیم، اینترنت و دنیای دیجیتال به سرعت در زندگی ما در حال پیشرفت و توسعه است، از این رو مشاغل مربوط به آن تا چند سال آینده به پر طرفدارترین مشاغل تبدیل خواهند شد. طراحی سایت نیز از مشاغلی است که بدون شک طی سال های اخیر در بسیار مورد نیاز و توجه قرار خواهد گرفت.

درآمد و حقوق طراح سایت با توجه به نوع فعالیت، تعداد و نوع سایت های طراحی شده متنفاوت است. اگر شما به عنوان طراح یک سایت و مسئول شبکه یک اداره یا شرکت استخدام شوید مانند هر شخص دیگر با توجه به توانمندی هایتان حقوق ثابتی معمولا بالای 5 میلیون تومان خواهید داشت. اما اگر شما برای کاربران، شرکت ها، فروشگاه ها وسازمان های مختلف سایت طراحی کنید، می توانید به ازای هر سایت 2 تا بیش از 20 میلیون هزینه دریافت کنید.  

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!