CMS یا سیستم تولید محتوا چیست؟

طراحی وب‌سایت یکی از بهترین پرتقاضاترین شغل‌های حال حاضر، در زمینه تکنولوژی است. زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگونی برای ساخت و طراحی وب‌سایت وجود دارد اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ساخت وب‌سایتهای ساده استفاده از CMSهایی وردپرس است. در این مقاله قصد داریم به بیان مطالبی پیرامون CMS بپردازیم.

cms چیست

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

content management system یا CMS به معنای سیستم مدیریت محتوا، سیستمی‌است که برای مدیریت ساده محتوای وب به کار می‌رود. CMS از دو هسته CMA و CAD تشکیل می‌شود. CMA اختصار یافته Control management applicant  و به معنای برنامه کاربردی مدیریت محتواست و CMS کوتاه شده Control delivery applicant برنامه کاربردی تحویل محتواست. CMA بدون نیاز به آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی از جمله HTML، این امکان را به کاربر می‌دهد که به تلید و تغییر محتوای سایت پرداخته و سایت را مطابق نیازهای خود طراحی کند. CMS نیز به کامپایل کردن اطلاعات می‌پردازد.

 

مروری بر تاریخچه سیستم مدیریت محتوا

در سال 1995، سازمان CNET در راستای نیاز‌هایی که برای تولید محتوا و نوشتن مطالب بر روی وب‌سایتش داشت، به طراحی اولین CMS پرداخت. پس از آن سیستم‌های متن بازی که در زمره سامانه‌های تولید محتوا قرار می‌گیرند از جمله وردپرس، پرستاشاپ، جوملا و... در دسترس قرار گرفت.

 

مزایای استفاده از CMS

به روز رسانی ساده: برای این که مخاطبان خود را از دست ندهید باید وب‌سایت خود را مدام به روز رسانی کنید و مطالب مفید جدیدی روی آن قرار دهید. اگر از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید دیگر نیازی ندارید که کار خود را به متخصصین برنامه‌نویسی بسپارید و به شرکت‌های مربوطه پولی بابت به روزرسانی پرداخت کنید، بلکه به علت یادگی استفاده می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید.

صرفه جویی در زمان: یکی از مزایای مهم استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ساخت وب‌سایت این است که نیازی به صرف زیادی از زمان نیست. قالب‌های CMS از پیش تعیین شده هستند و نیازی به صرف وقت برای طراحی وب‌سایت ندارید.

امنیت و پشتیبانی: از آن جا که تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها با سیستم مدیریت محتوا ساخته می‌شود، شرکت ارائه دهنده همواره به فکر افزایش قابلیت‌ها و امنیت آن می‌باشد.

طراحی وب‌سایت با سلیقه شخصی: زمانی که کار طراحی و ساخت وب‌سایت را به شرکت‌های طراحی سایت می‌سپارید نمی‌دانید که آن‌ها بعد از هفته‌ها  ماه‌ها قرار است چه وب‌سایتی را به شما تحویا دهند، در حالی که اگر وب‌سایت را خودتان با استفاده از نرم افزار‌های مدیریت محتوا انجام دهید قدم به قدم کار مطابق سلیقه شما انجام می‌شود.

عدم نیاز به تخصص  در برنامه‌نویسی: با استفاده از نرم افزارهای مدیریت محتوا به راحتی و بدون نیاز به زبان‌های پیچیده برنامه‌نویسی می‌توانید یک وب‌سایت طراحی کنید.

 

امکانات و قابلیت‌های CMS

  • ایجاد نظرسنجی و رأی گیری
  • تعیین دیترسی کاربران به بخش‌های مختلف
  • آمار بازدید از وب‌سایت
  • زبان‌های مختلف برای وب‌سایت
  • ایجاد فرم و دریافت اطلاعات کاربر
  • جستجو در وب‌سایت
  • تغییر رمز عبور برای کاربر
  • ایجاد پروفایل کاربر و امکان ویرایش آن
  • ارسال ایمیل برای اعضا
  • ایجاد و به روز رسانی متاتگ‌ها
  • قرار دادن PDF نسخه قابل چاپ
  • آپلود فایل‌های صوتی و تصویری
  • گفتگوی آنلاین
  • ایجاد پنل آب و هوا
  • ایجاد تقویم
  • مدیریت منوها، لینک‌ها و فهرست‌ها

فهرست ذکر شده در بالا تنها تعدادی از امکانات موجود در نرم افزارهای CMS هستند. علاوه بر تمام این امکانات باید گفت URL‌های آن نیز برای سئو مورد تایید هستند. این مورد یکی از موارد مهمی‌است که برای تمام صاحبین سایت‌ها مهم است چرا که دوست دارند سایت آن‌ها در صفحه اول گوگل بالا بیاید.

 

بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا

وردپرس: وردپرس به صورت رایگان و متن باز در اختیار عموم قرار دارد و بر پایه زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده است. وردپرس یش از این به عنوان پلتفرم وب لاگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه از آن برای ساخت انواع وب‌سایت، وب لاگ و اپلیکیشن استفاده می‌شود. وب‌سایت‌هایی مانند بی بی سی آمریکا،  The New Yorker، Bloomberg Professional و ... از وردپرس استفاده کرده اند.

جوملا(JOOMLA): جوملا نیز نرم افزاری است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده است و به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد. بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر از جمله دانشگاه هاروارد، مک دونالد، یونیسف، The Hill، Linux و... از جوملا استفاده می‌کنند. نسخه نخست جوملا در سال 2005 ارائه شد و تا امروز قابلیت‌های زیادی به آن اضافه شد.

دروپال: دروپال نیز همچون ورد پرس با زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده و به صورت متن باز و رایگان موجود است. دروپال قابلیت نصب بر روی انواع سیستم عامل را دارد. آخرین نسخه دروپال در سال 2015 ارائه شد. برای طراحی وب‌سایت کاخ سفید، دانشگاه آکسفورد و بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر دیگر از این نرم افزار استفاده شده است.

مراجع:

https://searchcontentmanagement.techtarget.com/definition/content-management-system-CMS

https://kinsta.com/knowledgebase/content-management-system/

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!