کتاب سئو 2019 - فصل دوم

مهم‌ترین قدم سئو پژوهش کلمه کلیدی

چرا پژوهش کلمه کلیدی انقدر اهمیت دارد؟

پژوهش کلمه کلیدی مهم‌ترین قدم هر پروژه سئو است. به دو دلیل:

  1. اگر با کلمات کلیدی اشتباه سایت خود را پر کنید، با وجود زمان و تلاش زیاد، فقط کلماتی را مورد هدف قرار داده‌اید که ‌‌جست‌و‌جو نمی‌شوند.
  2. اگر شما میزان رقابتی بودن کلمات کلیدی خود را مورد بررسی قرار ندهید، زمان و تلاش زیادی را روی یک کلمه کلیدی صرف کرده‌اید که فقط بدانید چه میزان رقابتی است. حتی برای صفحه اول.

این دو تله معمولا تصمیم گیرنده نهایی در این که چه میزان یک پروژه سئو موفق است هستند.

این فصل نحوه جلوگیری از این تله‌ها و پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی را پوشش می‌دهد. ابتدا باید شرح دهیم کلمه کلیدی به چه معناست.

 

یک کلمه کلیدی دقیقا چیست؟

اگر شما یک تازه کار در سئو هستید، ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که کلمه کلیدی چیست؟

یک کلمه کلیدی هر عبارتی است که شما مایلید توسط آن گوگل شما را رتبه‌بندی کند. یک کلمه کلیدی می‌تواند یک کلمه یا حتی‌‌‌ ترکیبی از کلمات باشد. اگر شما تلاش ‌می‌کنید که یک کلمه کلیدی شما ترکیبی نبوده و یک کلمه‌ای باشد، مراقب باشید! شما ممکن است کار خود را به خطر بیندازید. کلمات کلیدی یک کلمه‌‌ای بسیار رقابتی هستند و به سختی در نتایج ‌‌جست‌و‌جو رتبه برتر می‌شوند.

 

اینجا انواع مختلف کلمه کلیدی گفته شده است:

کلمات کلیدی اصلی : کلمات کلیدی با یک یا دو کلمه مانند فیلم‌های کلاسیک

کلمات کلیدی دنباله بلند: کلمات کلیدی با  3 عبارت یا بیشتر مانند فیلم‌های کلاسیک آکیرا کوروساوا

کلمات کلیدی هدایتی: کلمات کلیدی که یک برند خاص یا وب‌سایت را مکان یابی میکنند. مانند فیسبوک، یوتیوب و جی‌میل

کلمات کلیدی اطلاعاتی: کلمات کلیدی که یک موضوع مشخص را کشف می‌کند. این شامل کلمات کلیدی شروع شونده با "نحوه ی..." یا "بهترین ..."

کلمات کلیدی تبادلی:کلمات کلیدی واردشونده به گوگل توسط مشتریانی که ‌‌می‌خواهند در یک فعالیت تبلیغاتی رقابت کنند مانند خرید آنلاین ژاکت

در بسیاری از موارد، استفاده از کلمات کلیدی اصلی یا هدایتی برای برندهای دیگر رقابتی است و به زمان و تلاشش نمی ارزد. برخلاف میزان ‌ ترافیک زیادشان، عموما به هیچ فروشی نمی‌رسند. از طرف دیگر، کلمات کلیدی دنباله بلند، اطلاعاتی و تبادلی کلمات خوبی برای بسیاری از پروژه‌های سئو هستند. آن‌ها منجر به جذب مشتریان بیشتری می‌شوند.

 

نحوه ایجاد یک لیست بزرگ از کلمات کلیدی

راه‌های زیادی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب وجود دارد.

قبل از یافتن کلمات کلیدی با ‌ ترافیک بالا در گوگل، باید ابتدا یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط تهیه کنید.

مرتبط بودن کلمات کلیدی ضروری است.

اگر شما زمان زیادی را صرف دایره بزرگی از کلمات کلیدی کنید، ممکن است در انتها کلمات کلیدی نامرتبط از دید کاربران استفاده کنید.

برای مثال اگر شما یک خرده فروش آنلاین لباس فوتبال در آمریکا هستید، مثال‌هایی از کلمات کلیدی مرتبط می‌تواند مانند زیر باشد:

  • خرید لباس فوتبال
  • خرید آنلاین لباس فوتبال
  • فروشگاه آنلاین لباس فوتبال در آمریکا

و کلمات کلیدی نامرتبط:

  • عکس‌های لباس فوتبال
  • نحوه درست کردن لباس فوتبال
  • تولیدکنندگان لباس فوتبال
  • نحوه طراحی یک لباس فوتبال

شما  می‌توانید ببینید چگونه دسته اول مرتبط و دسته دوم نامرتبط هستند.

با در نظر داشتن ارتباط، شما باید لیستی از‌‌‌ ترکیب‌های کلمات کلیدی مناسب به عنوان یک منبع درست کنید. در نتیجه شما  می‌توانید بهترین کلمه کلیدی را با میزان‌‌ ترافیک مناسب را هرماه در گوگل بیابید.

 

در ادامه چند استراتژی قدرتمند برای تهیه لیست گفته شده، بیان می‌کنیم:

  1. از رقبا کلمه کلیدی بدزدید: اگر حس ‌می‌کنید فریبکار هستید،  می‌توانید اجازه دهید این کار سنگین را رقیب‌هایتان انجام داده و سپس شما از کلمات کلیدی آن‌ها در سایتشان استفاده کنید.

ابزارهای زیادی برای این هدف وجود دارد. یک ابزار ساده و رایگان Keyword Density Checker است. اگر یک صفحه در این ابزار وارد کنید طی چند ثانیه یک لیست از کلمات کلیدی رقیب شما در آن صفحه به شما می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از این کار لیست خود را گسترش دهید.

 

Keyword Density Checker- مرور ابزارهای سئو

https://www.seoreviewtools.com/keyword-density-checker/

با وجود این که این ابزار یک ابزار عالی و ساده برای فهمیدن کلمات کلیدی رقیبتان است، ابزار قدرتمند دیگر، گزارش Ahref’s Organic Keywords است. این ابزار کلمات کلیدی که بیشترین حجم‌ ترافیک را به سمت وب‌سایت رقیب شما می‌کشد را محاسبه می‌کند. این محاسبات بصورت مستدل درست هستند و یک منبع ارزشمند برای بزرگ کردن لیست شما هستند. با وجود این که این ابزار قدرتمند است، هزینه‌‌ای دارد. شما  می‌توانید 20 کلمه کلیدی اول را رایگان بگیرید و اگر اطلاعات بیشتری لازم دارید در حال حاضر آن‌ها یک بسته آزمایشی 7روزه با قیمت 7دلار پیشنهاد میکنند و بعد از بسته آزمایشی، با هزینه ماهیانه 99دلار به ازای هر ماه بسته شما تمدید می‌شود.

 

Ahref’s- ابزارهای تحقیق رقبا و چک کننده بک‌لینک‌ها

https://ahrefs.com

  1. لیست اصلی خود را خلق کنید

تکیه بر این فرض که رقبای شما کار تحقیق را انجام می‌دهند همیشه بهترین استراتژی نیست. با خلق‌‌‌ ترکیبی از کلمات کلیدی، شما  می‌توانید یک لیست بزرگ از کلمات کلیدی مناسب تهیه کنید.

برای انجام این کار، یک طرح از کلماتی که مشتری مورد نظر شما ممکن است استفاده کند تشکیل دهید. کلمات را در پیشوندها و پسوندهای مختلف پخش کنید. سپس آن‌ها را در یک لیست بزرگ با استفاده از ابزارهای رایگان ادغام کلمات‌‌‌ ترکیب کنید. در این استراتژی، شما  می‌توانید به سرعت و به آسانی یک لیست بزرگ از کلمات کلیدی مرتبط تهیه کنید.

 

سایت margewords

http://mergewords.com/

پیشوندها: خرید، از کجا ... بخرم

کلمه میانی: لباس‌های NFL، یونیفرم‌های NFL، ژاکت‌های NFL

پسوند: آنلاین

ترکیب‌ها: لباس‌های NFL، آنلاین لباس‌های NFL، خرید آنلاین لباس‌های NFL و ...

 

نحوه یافتن کلمات کلیدی با‌ ترافیک واردشونده به سایت

حال که شما یک لیست از کلمات کلیدی دارید شما نیاز دارید که بدانید هر کلمه کلیدی چه میزان‌ ترافیک جذب می‌کند. بدون اطلاعات‌ ترافیک ‌‌جست‌و‌جو، ممکن است میزان ‌‌جست‌و‌جوی شما صفر شود. با داشتن دانش درست، شما  می‌توانید کلمات کلیدی را استفاده کنید که در ماه صدها و یا حتی هزاران بازدیدکننده داشته باشند.

متاسفانه در سال‌های اخیر گوگل دسترسی به اطلاعات جعبه ‌‌جست‌و‌جوی گوگل را محدود کرده است که این موضوع برای ما دو راه بیشتر جهت یافتن اطلاعات‌ ترافیک کلمه کلیدی، باقی نمی‌گذارد.

ابتدا اگر شما در کمپین تبلیغات گوگل هستید و یک میزان معقولی را مصرف ‌می‌کنید، پس شما  می‌توانید با استفاده از ابزار keyword planner به این اطلاعات بصورت رایگان دسترسی پیدا کنید. در غیر این صورت  می‌توانید از یک نوع ابزار پولی مانند Keywordtool.io با یک میزان پرداخت ماهانه استفاده کنید. در نتیجه در دسترس نبودن این اطلاعات بصورت رایگان توسط گوگل، ابزارهای رایگان از بازار حذف شد و باعث شد تنها راه باقی مانده نوع پولی آن‌ها باشد.

اگر بودجه شما کم است شما  می‌توانید از یک طرح پولی استفاده کنید و پس از انجام تحقیق درخواست استرداد پول کنید. هرچند این کار صحیح نیست ولی یک گزینه موجود است، در هرصورت شما به این اطلاعات نیاز دارید وگرنه فقط در حال سردرگمی بیشتر در این مسیر هستید.

 

  1. تخمین داده‌های‌ ترافیک کلمات کلیدی بوسیله Google’s keyword planner

Google Ads Keyword Planner

https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/

همانطور که گفته شد، برای دسترسی به تمام اطلاعات‌ ترافیک با استفاده از این ابزار، باید در کمپین تبلیغات گوگل فعال باشید، و باید بصورت منظم مقداری پول هزینه کنید. در این صورت به حساب خود وارد شوید، در منوی اصلی بر روی کلمه tools و سپس روی keyword planner کلیک کنید. سپس گزینه Get search volume data and trends را انتخاب کرده کلمات کلیدی خود بر روی جعبه کپی و پیست کنید. کشور خود را انتخاب کنید و سپس روی گزینه آبی Get search volume کلیک کنید. حال شما مقدار دقیق دفعاتی که هر کلمه کلیدی در گوگل سرچ شده است را دارید. اطلاعات تازه دقیقا همان چیزی است که ما نیاز داریم. حال ما می‌دانیم کدام کلمه از همه بیشتر سرچ شده و کدام کلمه اصلا سرچ نشده است.

 

  1. تخمین داده‌های‌ ترافیک کلمات کلیدی به وسیله یک ابزار پولی مانند KWFinder

KWFinder

https://kwfinder.com/

اگر یک ابزار تحقیق با تمرکز بیشتری بر سئو ‌‌‌می‌خواهید،  می‌توانید از ابزارهای پولی مانند KWFinder استفاده کنید. من KWFinder را به دلیل استفاده آسان، کلمات کلیدی مرتبط پیشنهادی و اطلاعات رقابتی ‌‌ترجیح می‌دهم ولی شما می‌توانید از ابزارهای دیگر نیز استفاده کنید.

با فرض استفاده از این ابزار، پس از ساختن حساب کاربری، به حساب خود وارد شوید، محل مورد نظر خود را وارد کنید(مثلا اگر لس آنجلس، کالیفرنیا محل مشتری موردنظرتون است)، ایده‌های خود را درمورد کلمات کلیدی وارد کنید و اطلاعات را دانلود کنید. حال  می‌توانید مطمئن باشید که زمان خود را صرف کلمات کلیدی مناسب ‌می‌کنید و نه کلماتی که‌ ترافیک کمی دارند و شانس کمی برای رشد تجارت شما دارند.

 

نحوه یافتن کلمات کلیدی برای دست‌یابی آسان به رتبه برتر

حال شما باید بفهمید کلمات کلیدی شما چقدر مناسب است. با در دست داشتن اگاهی از مناسب بودن کلمات کلیدی خود،  می‌توانید کلمات کلیدی را بیابید که شما را رتبه برتر گوگل می‌سازد.

فرض کنید شما فروشنده کتاب‌های دست دوم هستید، و ‌‌‌می‌خواهید کلمه کلیدی شما  فروشگاه آنلاین کتاب باشد. احتمالش خیلی کم است که نسبت به سایت‌هایی مثل آمازون، بارنز و نوبل رنک شوید.

ولی ممکن است یک کلمه کلیدی که افراد کمی از آن استفاده می‌کنند در لیست شما نهفته باشد، مثلا چیزی مانند فروشگاه آنلاین کتاب‌های قدیمی.

اگر رقیب شما این کلمه را استفاده نکند می‌توانید از این برتری استفاده کنید. فقط لازم است سئوی بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشید که بتوانید شانس بهتری در رنک شدن داشته باشید. قسمتی از این مسئله به یک لیست کلمات کلیدی بلند نیاز دارد.

سپس لازم دارید از این لیست کلمات فوق‌العاده رقابتی و مناسب را به کلماتی که کسی سرچ نمی‌کند جدا کنید.

ایده‌های زیادی درمورد نحوه یافتن این کلمات وجود دارد. بسیاری از روش‌ها به همراه نظر من درمورد هرکدام در لیست زیر گفته شده است.

 

  1. بصورت دستی لیست و رتبه‌بندی را چک کنید و ببینید که صفحات کم کیفیت در نتایج اول می‌آیند یا خیر.

این مورد برای فهمیدن میزان رقابتی بودن تجارت خوب است. اما قابل اعتماد نیست و شما به اطلاعات واقعی برای استناد نیاز دارید.

  1. تعداد نتایج موتور ‌‌جست‌و‌جو که برای کلمه کلیدی شما در گوگل بالا می‌آیند را سرچ کنید.

تعداد نتایج زیر جعبه ‌‌جست‌و‌جو پس از تایپ کلمه کلیدی نوشته شده است. این تاکتیک در اموزش‌های قدیمی سئو رایج بود ولی کاملا غیر قابل استناد است.

دلیل آن هم این است که ممکن است تعداد صفحات رقابتی برای یک کلمه کلیدی خاص کم باشد ولی سایت‌هایی که در رنک می‌آیند غیرقابل شکست باشند.

  1. از نمره رقابت از ابزار Google Ads keyword planner استفاده کنید.

وسوسه نشوید. این یک اشتباه رایج بین افراد مبتدی است. و گاهی به عنوان یک راه ساده برای تشخیص رقابتی بودن کلمات کلیدی وبلاگ‌ها توصیه می‌شود، و این راه‌کار جواب نمی‌دهد.

نمره رقابت مشمول ابزار Google Ads keyword research فقط برای کمپین تبلیغات گوگل درنظر گرفته شده است. این نشاندهنده تعداد تبلیغ کنندگان درحال رقابت برای کلمه کلیدی خاصی بین تبلیغ‌های پولی است و کاملا به سئو بی‌ربط است.

  1. از یک ابزار آنالیز رقابتی مانند KWFinder برای گزارش سختی سئو استفاده کنید.

برای دریافت یک ایده واقع‌گرایانه در مورد شانس شما در رنک شدن با یک کلمه کلیدی خاص، شما باید قدرت صفحات رنک فعلی را در آن کلمه کلیدی درک کنید.

یک ابزار عالی برای این کار گزارش سختی سئوی KWFinder است. با این گزارش، کلمه کلیدی خود را وارد کرده و گزینه check difficulty را انتخاب کنید. این ابزار به شما آمارهای ضروری در صفحات رنک را می‌دهد.

مهم‌ترین این امارها، DA، PA، لینک‌ها، اشتراک‌های فیسبوک و ... است. اگر DA و PA زیادی ندارید، نترسید. اگر سایت شما به موضوع مرتبط‌‌تر باشد معمولا می‌توانید راه خود را برای رسیدن به رتبه برتر توسط ساخت بک‌لینک به صفحه خود و بهبود فعالیت شبکه‌های اجتماعی خود هموار سازید. خصوصا اگر آن سایت‌ها تعداد محدودی لینک و فعالیت شبکه‌های اجتماعی در صفحه خود داشته باشند.

به علاوه اگر وب‌سایت خود را در ابزار Ahref’s site explorer وارد کنید،  می‌توانید امارهای یکسانی از سایت خود ببینید و برای شکست دادن رقبا هدف‌گذاری کنید.

 

Ahrefs – Competitor Research Tools & SEO Backlink Checker

https://ahrefs.com/

با در دست داشتن این دانش، می‌توانید کلمات کلیدی با میزان معقولی‌ ترافیک و رقابت ضعیف را بیابید و اهداف خود را برای تعداد لینک‌های لازم برای رنک شدن تعیین کنید. حتی  می‌توانید از کلمات کلیدی رقبای خود استفاده کنید و بررسی کنید چه میزان‌ ترافیک هر کلمه کلیدی به سایت ان‌ها وارد می‌کند و همچنین لینک‌های خود را از کجا می‌گیرند.

ابزارهای کلمات کلیدی و آنالیز سایت زیادی وجود دارد که با تعدادی ‌‌جست‌و‌جو در گوگل یافت می‌شوند. افراد حرفه‌‌ای در سئو ابزارهای متفاوتی را می‌پسندند با این حال ابزارهای زیر به خوبی در این زمینه شناخته شده هستند.

KWFinder – Keyword research and analysis tool

https://kwfinder.com/

Ahrefs – Competitor Research Tools & SEO Backlink Checker

https://ahrefs.com/

Moz - Keyword Explorer

https://moz.com/explorer/keyword/

Moz – Link Explorer

https://moz.com/link-explorer

هنگامی که مطالعه این کتاب تمام شد، شما  می‌توانید روی لیست کلمات کلیدی سئو در اخر کتاب با مراحل ذکرشده در بالا کار کنید.

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!