فریم ورک یا کتابخانه J Quary چیست و چه کاربردی دارد؟

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

در مقاله برای ورود به بازار کار به عنوان برنامه نویس و طراح وب (توسعه دهنده بک‌اند و فرانت اند) به چه آموزش‌هایی نیاز دارید؟‌ به طور مفصل در مورد ابزارهای توسعه فرانت اند در طراحی یک وبسایت توضیح داده شد. گفتیم که برای نمایش کدهای HTML  و CSS وبسایت بر روی مرورگر کلاینت یا بازدید کننده، زبان برنامه نویسی Javascript  مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته به تنهایی قادر به پاسخگویی به همه نیازهای برنامه نویسان نیست. به عنان مثال کدهای بهینه نشده و بسیار طولانی و مدت زمان طولانی برای اجرای کدها روی مرورگر کلاینت، از جمله ایراداتی هستند که در کدهای جاوا اسکربپت دیده می‌شوند. برای بهبود استفاده از جاوا اسکرپت برای برنامه نویسی فرانت اند در طراحی وبسایت از کتابخانه‌ای مبتنی بر جاوا اسکریپت به نام J Quary استفاده می‌شود. با منظومه ایرانیان در این مقاله همراه باشید تا به تفصیل،  کتابخانه J Quary را معرفی نماییم.

J Quary چیست؟

J Quary یک کتابخانه سریع، کوچک و کاربردی است که تمامی امکانات و ویژگی‌های JavaScript را داراست و همه آنها را ساپورت می‌نماید. این برنامه به منظور ساده سازی  ایجاد تغییر در المان های  HTML نوشته شده است. هدف اصلی J Quary، فراهم نمودن راهی آسان برای استفاده از جاوا اسکریپت در طراحی وبسایت‌ها و ایجاد تعامل با کلاینت و جذاب‌تر نمودن کاربری وبسایت است. هم چنین فعالیت‌هایی مانند اضافه کردن انیمیشن به وبسایت، بدون استفاده از کتابخانه J Quary امکانپذیر نیست. J Quary  یک ابزار بسیار کارآمد است که هر طراح وبسایتی روزی با آن سر و کار خواهد داشت. یکی از ویژگی‌های J Quary که باعث می‌شود تا از کتابخانه‌های هم رده خود متمایز شود، این است که هر مرورگری را پشتیبانی می‌نماید و از این لحاظ هیچ مشکلی را برای طراح وبسایت و توسعه دهنده فرانت اند و هم چنین کاربران وبسایت و بازدیدکنندگان ایجاد نمی‌نماید. شعار توسعه دهندگان کتابخانه J Quary از ابتدا اینگونه بوده است که " کمتر بنویس و بیشتر انجام بده!" زیرا J Quary در کدهای جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر زمانی که لازم باشد، تنها با یک خط کد می‌توان بسیاری از وظایفی که بدون استفاده از این کتابخانه، امکان پذیر نیستند را، در برنامه‌های نوشته شده پیاده سازی نمود. ساده سازی بسیاری از کدهای پیچیده جاوا اسکریپت مانند فراخوانی های AJAX( ارتباط بین فرانت‌اند و بک‌اند)  در J Quary باعث شده است تا کدهای نوشته شده در جاوا اسکریپت، خواناتر و کاربردی‌تر باشند. (منبع:www.w3schools.com)

پس به صورت خلاصه می‌توان کتابخانه J Quary را در قالب عبارت‌های زیر معرفی نمود:

  1. J Quary یک کتابخانه سریع، سبک و کوچک در Javascript است.
  2. J Quary مستقل از بستر نرم افزار است به این معنا که در هر پلتفورمی قابل استفاده و اجراست.
  3. J Quary روابط AJAX  و دستکاری DOM را تسهیل می‌بخشد
  4. با استفاده از کتابخانه J Quary کمتر بنویسید و بیشتر انجام دهید.

DOM ( Document Object Model) چیست؟

ساختار dom ساختار داده‌های html و xml است و ساختاری به صورت درختی است که هر شیئ در dom مجموعه‌ای از مشخصه ها و اشیائ زیرمجموعه است. تمامی فایل html به صورت یک شیئ درختی ایجاد می‌شود که توسط javascript می‌توان هر یک از اشیاء یا مشخصه‌های آن را تغییر داد. این شیئ درختی به کمک javascript تبدیل به یک شئ dynamic شده و با افزوده شدن مشخصه‌های css به اشیائ مختلف، این درخت قابلیت نمایش در مرورگر را پیدا می‌کند. زمانی که یک صفحه از یک وبسایت بارگذاری می‌شود، مرورگر یک ساختار DOM از پیج را ایجاد می نماید که به صورت گراف درختی از آبجکت‌ها نمایش داده می شود.

ویژگی‌های J Quary

در ادامه مقاله به معرفی اجمالی ویژگی‌ها و امکاناتی که J Quary در اختیار توسعه دهندگان فرانت‌اند قرار می‌دهد، می‌پردازیم:

  1. اعمال نفوذ در HTML
  2. دستکاری DOM
  3. دستکاری CSS
  4. اضافه کردن انیمیشن
  5. بهینه سازی کدها
  6. ارتباطات AJAX
  7. متدهای HTML event
  8. تجزیه JSON
  9. قابلیت توسعه از طریق Plug-ins

چرا به J Quary  نیاز داریم؟

گاهی برای برنامه نویسانی که به تازگی قصد شروع یادگیری متد طراحی وب را دارند این سوال پیش می آید که چرا به J Quary نیاز داریم و چرا حتما باید به جای الگوریتم‌های AJAX  در جاوا اسکریپت از فریمورک J Quary استفاده نماییم؟ برای پاسخ به این سوال باید به موارد زیر اشاره نماییم:

                                                                                                                                                         

1. جی کوئری بسیار سریع و قابل توسعه است که این ویژگی‌ها باعث می‌شوند تا برنامه نویسان، کدهای UI را در حداقل حجم ممکن و با تعداد خط‌های بسیار کمتری بنویسند.

2. بهبود عملکرد کد و بهینه سازی زمانی و سرعتی

3. برنامه‌های نوشته شده در J Quary قابلیت استفاده در هر مرورگری را دارند در حالی که کدهای جاوا اسکریپت این ویژگی را ندارند.

4. بسیاری از ویژگی‌های جدید در نسخه‌های جدید مرورگرها در کدهای J Quary مورد استفاده قرار گرفته‌اند که این مساله باعث کاربردی‌تر شدن کدها و طراحی‌ها می‌شود.

بنابراین به جرات می‌توان گفت که در میان بسیاری از فریمورک‌های مبتنی بر جاوااسکریپت، J Quary محبوب‌ترین و قابل توسعه‌ترین کتابخانه محسوب می‌شود که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و نامی، برای طراحی وبسایت‌های خود از این فریم‌ورک استفاده کرده‌اند. برخی از این شرکت‌ها عبارتند از: مایکروسافت، گوگل، آی بی ام و نت فلیکس

برخی از دستورات پرکاربرد در J Quary

دستور مخفی کردن و نمایش دادن المان‌های HTML

با استفاده از دستور Hide() و Show() در J Quary، می توان المان های HTML را مخفی یا اشکارسازی نمود.

دستور ایجاد افکت‌های اسلایدی یا کشویی

برای ایجاد افکت های اسلایدی یا نمایش المان های HTML به صورت اسلایدی یا کشویی می توان از دستورات SlideDown()، SlideUp()، SlideToggle() استفاده نمود.

دستور ایجاد انیمیشن در J Quary

دستور مدیریت CSS  در J Quary

سخن آخر:

به عنوان یک فرد مبتدی و آغازگر مسیر یادگیری طراحی وب، قبل از اینکه اقدام به یادگیری فریمورک J Quary نمایید به

یش نیازهایی احتیاج دارید که این پیش‌نیازها عبارتند از: HTML، CSS  و Javascript

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!