آشنایی با دوره های آموزش برنامه نویسی، مخاطبان و بازار کار آن

با توجه به توسعه و گسترش دنیای دیجیتال در تمامی جنبه های زندگی، برنامه نویسی به یکی از پردرآمدترین و پر طرفدارترین شغل های جهان تبدیل شده است. ممکن است شما نیز از آن دسته افرادی باشید که یادگیری زبان های برنامه نویسی را سخت بدانید، اما کمی پشتکار به شما این امکان را می دهد که به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شده و درآمد قابل توجهی برای خود کسب کنید. اگر شما نیز به دنبال هستید که راجع به زبان های برنامه نویسی، کاربردهای آن، مهم ترین زبان ها، بازار کار و غیره اطلاعات جامعی کسب کنید، خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

 

دوره های آموزش برنامه نویسی در ایران و جهان چگونه برگزار می شود؟

یکی از مهم ترین ویژگی های دوره آموزش برنامه نویسی، پروژه محور بودن آن است. یعنی شما بعد از اتمام یک دوره آموزشی باید بتوانید به راحتی پروژه های مورد نیازتان را انجام دهید. این دوره های آموزشی از مبتدی تا پیشرفته بوده و شما که هیچ چیزی از برنامه ی مورد نظرتان ندارید، می توانید صفر تا صد آن را با دوره های آموزشی یاد بگیرید.

از آن جا که نرم افزارها و زبان های برنامه نویسی، به طور پیوسته در حال به روزرسانی شدن هستند، در دوره های آموزشی باید جدید ترین نسخه به شما آموزش داده شود و اشاره هایی هم به نسخه های قدیمی و تفاوت های آن ها با یکدیگر شود، تا اگر شما از نسخه ی قدیمی تر استفاده می کنید، کار کردن با آن ها نیز برایتان مقدور باشد.

در این دوره های آموزشی، تمامی آیکون ها و دستورات کاربردی از ساده تا پیشرفته به شما آموزش داده می شود و شما به مرور می توانید به یک حرفه ای تبدیل شوید. بعد از یادگیری هر دستور و یا آیکون، باید پروژه هایی با آن ها انجام شده تا شما به طور دقیق و کاربردی کار با دستور و یا آیکون مورد نظر را یاد بگیرید.

در انتهای هر فصل پروژه های تکمیلی به شما داده می شود تا بتوانید از تمامی دستورات و آیکون ها در کنار یکدیگر استفاده کرده و یک پروژه کامل انجام دهید.

دوره های آموزش نرم افزار چه در ایران و چه در کشورهای دیگر مانند هر دوره آموزشی دیگر، می تواند به صورت حضوری و یا به صورت آنلاین برگزار شود. شما می توانید متناسب با شرایطی که دارید، دوره مناسب خود را انتخاب کرده و یادگیری زبان برنامه نویسی مورد نظرتان را آغاز کنید.

 

 

اهمیت یادگیری زبان برنامه نویسی

بدون کوچک ترین اغراق می توان گفت، تا چند سال آینده، برنامه نویسی به یکی از مهم ترین مهارت های شغلی تبدیل خواهد شد. با توجه به آن که دنیای دیجیتال روز به روز به تمامی جنبه های زندگی از خرید و فروش تا آموزش، از مشاوره تا کارهای بانکی وارد می شود، تا چند سال آینده تمامی کارها یا حجم گسترده ای از آن ها به صورت غیر حضوری و در دنیای دیجیتال انجام خواهد شد.

این مساله نشان خواهد داد که تمامی کسب و کارها نیاز به ورود به دنیای دیجیتال دارند. بسیاری نیازمند به طراحی سایت هستند، بسیاری باید از یک اپلیکیشن استفاده کنند و بسیاری دیگر به روش های دیگر وارد دنیای دیجیتال خواهند شد. ورود به دنیای دیجیتال نیازمند یک متخصص در دنیای برنامه نویسی است. اگر شما هم اکنون سعی کنید در یک زبان برنامه نویسی آینده دار حرفه ای شوید، تا چند سال دیگر می توانید یک درآمد قابل قبول و بالا برای خود داشته باشید.

جالب است بدانید در حال حاضر در موقعیت های شغلی مختلف، افرادی که از مهارت برنامه نویسی برخوردار هستنند، تا 12 درصد شانس بیشتری برای استخدام دارند. این آمار بدون شک تا سال های دیگر چند برابر خواهد شد. یادگیری یک زبان برنامه نویسی باعث می شود شما بتوانید زبان های دیگر را راحت تر بیاموزید، خلاقانه تر فکر کنید و بتوانید نه تنها برای یک شرکت بزرگ کار کنید، بلکه حتی کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.

 

بهترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

تا این جای کار با ویژگی های دوره های آموزشی زبان های برنامه نویسی و اهمیت یادگیری آن ها آشنا شدیم. اکنون این سوال برای شما پیش خواهد آمد که در میان ده ها و یا شاید صدها زبان برنامه نویسی مختلفی که در ایران و جهان مطرح است، بهترین و کاربردی ترین زبان ها کدامند؟ ما در این مقاله بهترین زبان های برنامه نویسی که در سال 2020 معرفی شده اند را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

 

 

زبان برنامه نویسی پایتون

یکی از کاربردی ترین و البته پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی در سال 2020، زبان پایتون معرفی شده است. از این زبان به طور گسترده در هوش مصنوعی،  توسعه وب و اینترنت، گرافیک، اپلیکیشن های کسب و کار و غیره استفاده می شود.

 

زبان برنامه نویسی جاوا

یکی از مهم ترین زبان های برنامه نویسی در حوزه طراحی و توسعه اپلیکیشن های وب، اندروید، ویندوز و بیگ دیتا، زبان جاوا است. یکی از مهم ترین ویژگی های این زبان برنامه نویسی، یادگیری ساده آن نسبت به دیگر زبان های موجود است و شما می توانید در زمان کوتاه تری در آن حرفه ای شوید.

 

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

بسیاری از افراد زبان های برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت را یکی می دانند در حالی که این زبان ها با یکدیگر متفاوت هستند. همانند جاوا، از اسکریپت نیز در توسعه بازی ها و اپلیکیشن های موبایل و کامپیوتر استفاده می شود. این زبان می تواند به راحتی و بدون محدودیت با زبان های دیگر نیز کار کرده و در محدوده ی بسیار زیادی از اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

زبان برنامه نویسی R

از دیگر زبان های برنامه نویسی که در سال های اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است، زبان R است. این زبان برنامه نویسی بیشتر برای تحلیل داده های آماری و بانک های اطلاعاتی گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و تقریبا  هر شرکت و کسب و کاری به آن برای تحلیل اطلاعات نیازمند است.

 

زبان های برنامه نویسی  C++ و سی شارپ

زبان های برنامه نویسی C یکی از قدیمی ترین و البته محبوب ترین زبان ها هستند که دارای کتابخانه های متنوع بوده و یادگیری آن ها تا حد زیادی مشابه با یکدیگر است. از این زبان های برنامه نویسی در کامپلایرهای گرافیکی، محاسبات پیشرفته، توسعه بازی ها و اپلیکیشن ها استفاده می شود.

 

زبان برنامه PHP

عمده استفاده این زبان برنامه نویسی در سیستم های مدیریت محتوا، اپلیکیشن های وب و تجارت الکترونیک است. این زبان برنامه نویسی با توجه به توسعه اینترنت و نیاز روز افزون به سایت های مختلف، در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین زبان های برنامه نویسی محسوب می شود.

* درباره زبان PHP بیشتر بخوانید: آشنایی با زبان PHP

 

 

برنامه نویسی شامل چه مواردی خواهد شد؟

زبان های برنامه نویسی، شما را وارد دنیای متنوع و متفاوتی خواهند کرد. یکی از محبوب ترین این موارد، برنامه نویسی وب است. بسیاری از شرکت ها به دنبال طراحی یک سایت با سرعت بالا، امنیت مناسب و زیبا هستند. شما می توانید با یادگیری زبان های برنامه نویسی مربوط به طراحی وب، سایت های زیبا با ویژگی های سطح بالا طراحی کرده و درآمد مناسبی داشته باشید.

برنامه نویسی موبایل از اندروید تا اپل از دیگر حوزه هایی است که شما می توانید برای یادگیری زبان برنامه نویسی وارد آن ها شوید. تمامی اپلیکشین ها و نرم افزارهایی که شما به راحتی روی تلفن همراهتان نصب می کنید، با یک زبان برنامه نویسی نوشته و طراحی شده اند، که شما با یک یا چند دوره آموزش می توانید آن ها را یاد بگیرید.

برنامه نویسی دسکتاپ، از دیگر انواع و حوزه های برنامه نویسی است که طرفداران خاص خود را دارد. این زبان های برنامه نویسی به نرم افزارهای مربوط به سیستم های کامپیوتری و ویندوزهای آن ها مربوط است.

زبان های برنامه نویسی دیگری نیز وجود دارد که در ساخت دستگاه ها و تجهیزات مختلف صنعتی، فضایی، ساخت ربات و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. یادگیری هر کدام از این زبان های برنامه نویسی، شما را با دنیایی متفاوت و جذاب آشنا خواهد کرد.

 

یادگیری زبان برنامه نویسی مناسب چه کسانی است؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که یادگیری زبان برنامه نویسی مناسب چه کسانی است؟ آیا یادگیری آن نیاز به دانش و مهارت قبلی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت یادگیری زبان های برنامه نویسی برای یک فرد با مدرک دیپلم تا دکتری تقریبا یکسان است و اگر شما دوره های آن را از صفر تا صد دنبال کنید، نیاز به هیچ دانش قبلی ندارید.

اگر شما به این حوزه کاری علاقه مند هستید، هیچ محدودیت برای یادگیری آن ندارید و می توانید از وارد دنیای گسترده آن شوید، به شرط آن که پشتکار کافی داشته و به اندازه لازم برای یادگیری آن وقت گذاشته و تلاش کنید.

البته یادگیری یک زبان برنامه نویسی برای کسانی که در دنیای دیجیتال و وب فعالیت می کنند، فاکتور بسیار مهمی محسوب می شود. برای مثال اگر برای فردی که در شرکت گوگل کار می کند، یادگیری یک زبان برنامه نویسی می تواند سکوی پرتابی برای موقعیت های شغلی بهتر باشد.

اگر رشته تحصیلی و یا شغلی شما نیز به دنیای هوش مصنوعی، مهندسی، کامپیوتر، اینترنت و دنیای دیجیتال مربوط است، یادگیری یک زبان برنامه نویسی می تواند آینده شغلی شما را متحول کند.

 

 

چقدر زمان لازم است تا به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید؟

با خواندن مطالب بالا، احتمالا شما نیز به یادگیری یک زبان برنامه نویسی پر کاربرد علاقه مند شده اید. اما یادگیری یک زبان چه مذت طول می کشد؟ همانند یادگیری هر مساله دیگر یادگیری زبان های برنامه نویسی نیز به فاکتورهای مختلفی مانند ضریب هوشی، میزان سختی و سهولت زبان مورد نظر، سن فرد، میزان آشنایی با زبان انگلیسی، میزان تمرکز و حوصله، میزان آشنایی با منطق ریاضی و غیره بستگی دارد.

زمان یادگیری زبان با زمان حرفه ای شدن در آن متفاوت است. اگر شما پشتکار کافی داشته باشید و هر روز زمانی مثلا حداقل 3 ساعت را برای یادگیری بگذارید، می توانید حداقل ظرف مدت 6 ماه، آن را یاد بگیرید، اما همان طور که در بالا نیز اشاره شد، یادگیری با حرفه ای شدن متفاوت است. اگر می خواهید در یک رشته و یک زبان حرفه ای شوید، باید زمان بیشتری گذاشته و تمرین بسیار بیشتری داشته باشید. در صورت تمرین و تکرار زیاد، بعد از یک سال می توانید خود را یک حرفه ای در دنیای برنامه نویسی بدانید.

 

بازار کار برنامه نویسی

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، بازار کار برنامه نویسی چه در ایران و چه در کشورهای دیگر روز به روز در حال توسعه است. شما می توانید به عنوان برنامه نویس، طراح یا توسعه دهنده وب، مدیر فنی، کارشناس نرم افزار و غیره در شرکت های مختلف به خصوص شرکت های برنامه نویسی مشغول به کار شوید.

می توانید خودتان آستین ها را بالا زده و شرکت خود را افتتاح کنید. برای انجام این کار مانند گذشته نیازی به تهیه یک مکان مشخص در دنیای فیزیکی ندارید. شما می توانید شرکت خود را ثبت کرده و فعالیت خود را در دنیای وب انجام دهید. می توانید برای مشتریان خود کارهایی مانند طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن انجام دهید.

می توانید به عنوان یک فرد حرفه ای در یک زبان برنامه نویسی، دوره های آموزشی برگزار کنید. این دوره ها می تواند به صورت حضوری و یا آنلاین، گروهی و یا خصوصی برگزار شود. کافی است بتوانید چند دانش آموز داشته باشید تا تنها بعد از چند ماه درامدی بی نظیر داشته باشید.

همچنین اگر شما یک ایده ی خاصی در ذهن دارید، می توانید با استفاده از زبان برنامه نویسی آن را عملی کنید. می توانید یک بازی یا اپلیکشین کاربردی طراحی کرده و آن را عرضه کنید.

 

درآمد شغل برنامه نویسی در ایران و جهان چقدر است؟

اگر به دنبال یک شغل پر درآمد هستید، برنامه نویسی یکی از چیزهایی است که می توانید دنبال کنید. میزان درآمد برنامه نویسان در ایران با توجه به سمت شغلی و میزان مهارتشان متفاوت است، اما اگر شما در این کار حرفه ای شوید، می توانید ماهی تا 20 میلیون تومان نیز درآمد داشته باشید. حداقل حقوق برنامه نویسان در ایران نیز حدود 5 میلیون تومان می باشد.

میزان درامد برنامه نویسان حرفه ای در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز بسیار زیاد است. به طوری که  درآمد یک برنامه نویس در آمریکا ماهیانه حدود 107 هزار دلار، در نروژ 72 هزار دلار، در دانمارک 70 هزار دلار و در آلمان حدود 64 هزار دلار است.


 

جمع بندی

در حال حاضر برنامه نویسی یکی از پر طرفدارترین و آینده دارترین حرفه هایی است که می توانید به آن وارد شوید. با هر میزان تحصیلات می توانید در دوره های صفر تا صد آموزش زبان های برنامه نویسی شرکت کرده و با تلاش مداوم بعد از حداقل یک سال به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید. بعد از حرفه ای شدن در این زمینه می توانید به صورت شخصی کار کرده و یا در شرکت های مختلفی استخدام شوید. حداقل درآمد یک برنامه نویس در ایران 5 و حداکثر درامد 20 میلیون و گاهی بیشتر است.

مشاهده و ثبت نام دوره های آموزش برنامه نویسی

 

مطالب پیشنهادی و مرتبط

یادگیری برنامه‌نویسی را با کدام زبان برنامه‌نویسی شروع کنیم؟

تکنولوژی‌های برنامه نویسی

چه مدت طول می‌کشد تا یک برنامه‌نویس شویم؟

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!