چه مدت طول می‌کشد تا یک برنامه‌نویس شویم؟

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

افرادی که قصد دارند تا یادگیری برنامه‌نویسی را آغاز کنند، در ابتدای کار معمولا با این سوال مواجه می‌شوند که تقریبا چه زمانی طول می‌کشد تا بتوانند به یک برنامه‌نویس تبدیل شوند. لازم به گفتن است یادگیری زبان برنامه‌نویسی با برنامه‌نویس شدن متفاوت است. برای برنامه‌نویس حرفه‌ای شدن باید ماه‌ها و سال‌ها وقت بگذارید و برنامه‌نویسی انجام دهید.

در ابتدا باید فاکتورهای موثر بر آموزش برنامه‌ نویسی را بررسی کنیم تا بتوانیم بر مبنای آن‌ها مدت زمانی که طول می‌کشد تا فرد به یک برنامه‌نویس تبدیل شود را تخمین بزنیم.

  1. سن

بعضی از افراد گمان می‌کنند برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی محدودیت سنی وجود دارد. مانند یادگیری زبان‌های خارجه که میان انسان‌ها برقرار می‌شود، یادگیری زبان برنامه‌نویسی نیز محدود به سن خاصی نیست بلکه هرکس با توجه به استعداد و توانایی خود می‌تواند یادگیری را آغاز کند. طبیعی است افراد میانسال مدت زمان بیشتری برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی نیاز دارند چرا که در سنین پایین آموزش‌پذیری انسان بیشتر است. کودکان نیز اگر با زبان‌های‌ترسیمی ‌مانند «اسکرچ» یادگیری را آغاز کنند می‌توانند بدون خستگی برنامه‌نویسی را بیاموزند.

  1. ضریب هوشی

مانند یادگیری هر چیز دیگری مدت زمان یادگیری زبان برنامه‌نویسی بستگی به ضریب هوشی و قدرت یادگیری فرد دارد. بسیاری از افراد هیچ گاه نمی‌توانند یک برنامه‌نویس شوند در مقابل برخی در مدت سه تا چهار ماه با تلاش مستمر و به کارگیری قدرت یادگیری بالای خود به یک برنامه‌نویس حرفه ای تبدیل می‌شوند.

  1. زبان برنامه‌نویسی مورد نظر

یادگیری زبان‌ها برنامه‌نویسی به یک اندازه ساده یا دشوار نیستند. این که چه مدت طول می‌کشد تا یک زبان برنامه‌نویسی را بیاموزید تا حد زیادی به این دارد کدام زبان را برای شروع انتخاب می‌کنید. برای مثال یادگیری زبان برنامه‌نویسی PHP به سادگی زبان برنامه‌نویسی پایتون نیست و برای یادگیری آن مدت زمان بیشتری باید صرف کنید. جالب است بدانید یادگیری یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی به شما کمک خواهد کرد تا زبان‌های بعدی را با سرعت بیشتری فرا بگیرید. به گونه‌ای که برخی برنامه‌نویس‌ها می‌توانند در عرض یک نصف روز با زبان برنامه‌نویسی جدیدی آشنا شوند.

  1. میزان آشنایی با زبان انگلیسی

همان‌طور که در مقاله 10 کاری که برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی باید انجام دهیم گفته شد، تسلط نسبی به زبان انگلیسی تا حد زیادی می‌تواند به یادگیری برنامه‌نویسی کمک کند. زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا با استفاده از زبان انگلیسی محاوره کدنویسی می‌شوند، از این رو مهارت در زبان انگلیسی در مدت زمان یادگیری زبان برنامه‌نویسی بسیار تاثیرگذار است.

  1. تمرکز و حوصله

برای یادگیری هر موضوعی به تمرکز حواس نیاز است. اما یادگیری زبان برنامه‌نویسی به شکل ویژه تمرکز می‌خواهد. بسیاری از برنامه‌نویس‌ها‌ترجیح می‌دهند در تنهایی کار انجام دهند چرا که علاوه بر این که یک حواس پرتی کوچک ممکن است کل زحمات آن‌ها را به باد دهد، سرعت کد نویسی آن‌ها را می‌تواند کاهش دهد. یادگیری برنامه‌نویسی نیز مستلزم تمرکز بالاست. اگر فردی هستید که مدام حواستان به محیط اطراف پرت می‌شود مطمئنا باید خیلی بیشتر از کسی که بر روی کارش مسلط است زمان صرف کنید.

  1. تمرین و تکرار

برنامه‌نویسی مبحثی نیست که بتوانید یک شبه بیاموزید. تمرین و تکرار، بیش از سایر عوامل در مدت زمان یادگیری زبان برنامه‌نویسی موثر است. برای برنامه‌نویس شدن باید مدام در حال نوشتن برنامه‌های مختلف باشید. بدون شک کسی که تنها یک ساعت در روز وقت صرف آموختن برنامه‌نویسی می‌کند نمی‌تواند به سرعت کسی که روزانه هفت ساعت وقت می‌گذارد برنامه‌نویس شود.

  1. الگوریتم و فلوچارت

آشنایی با الگوریتم و فلوچارت تا حد زیادی به یادگیری و آموختن زبان‌های برنامه‌نویسی کمک می‌کند. در واقع یکی از مبانی آموزش برنامه‌نویسی یادگیری فلوچارت‌نویسی است. برای تبدیل الگوریتم به فلوچارت باید آموزش لازم را ببینید. فلوچارت نویسی در واقع به شما کمک می‌کند تا دستورالعمل‌ها و روند آن‌ها را در یک کادر مشاهده کنید. این کار به ذهن شما نظم می‌دهد و به سرعت شما در یادگیری زبان برنامه‌نویسی مورد نظرتان کمک می‌کند.

  1. آشنایی با ریاضیات

شاید آشنایی با ریاضیات به اندازه زبان انگلیسی در سرعت یادگیری برنامه‌نویسی کمک نکند اما بی تاثیر هم نیست. بد نیست تا حدودی ریاضیات را بدانید سپس وارد برنامه‌نویسی شوید. البته خیلی از افراد ابتدا برنامه‌نویسی را شروع می‌کنند و به صورت موازی هرجا نیاز به یادگیری ریاضی را حس کنند به دنبال آن می‌روند.

جمع‌بندی

در کل مدت زمان یادگیری برنامه‌نویسی به خودتان بستگی دارد. اگر هوش خوبی داشته باشید و برای آموختن برنامه‌نویسی زمان کافی در روز صرف کنید می‌توانید در کمتر از یک سال به یک برنامه‌نویس تبدیل شوید. اما اگر بخواهید یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید بعد از این مدت هم نباید تمرین و تکرار را از یاد ببرید. بک برنامه‌نویس حرفه‌ای به یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی کفایت نمی‌کند و همیشه در حال یادگیری زبان‌های به روز دنیا خواهد بود.

 

مشاهده و ثبت نام دوره های برنامه نویسی

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!