PHP چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد برای طراحی وب که بازار کاری خوبی هم در ایران و هم در سایر کشورها دارد زبان برنامه‌نویسی PHP است. PHP زبان برنامه‌نویسی بخش سیستم است که توسعه دهنده‌های بک اند از آن استفده می‌کنند. در این مقاله به بیان مطالبی پیرامون زبان برنامه‌نویسی PHP پرداخته ایم.

 

PHP چیست؟

PHP مخفف شده عبارت Hyper text preprocessor و به معنای پیش پردازنده ابرمتن است. اما در ابتدا از عبارت Personal homepage به معنای صفحه خانگی شخصی برداشت شد.  PHP یک زبان اسکریپت‌نویسی و متن باز برای طراحی وب است که  ریشه اصلی آن در سال 1995 شکل گرفت.

 

مروری بر تاریخچه PHP

همانطور که گفته شد معرفی PHP در سال 1995 اتفاق افتاد. برنامه‌نویسی به نام راسموس لردورف در این سال اسکریپتی نوشت که در آن می‌توانست علاوه بر گرفتن اطلاعات کاربران تعداد بازدید کننده‌ها را ببیند. این اسکریپت بسیار مورد توجه سایرین قرار گرفت و تقاضاهای زیادی برای آن وجود داشت. لردورف برای آن نام PHP را برگزید.به مرور در سال‌های 1997 و 1998 نسخه‌های بعدی PHP عرضه شد. نسخه سوم PHP از لحاظ شیء گرایی به صورت ابتدایی عمل می‌کرد اما در نسخه‌های 5 به بعد این مشکل به طور کامل برطرف شد به طوری که اکنون PHP را می‌توان یک زبان شیء گرا دانست.

 PHPزبان برنامه‌نویسی پویاست.

PHP مانند سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برای سایت‌های پویا به کار می‌رود. زمانی که سرور درخواست یوزر را می‌گیرد برنامه نوشته شده با زبان برنامه‌نویسی PHP در سمت سرور، آن را پردازش می‌کند و فرآیند لازم را بنا بر درخواست یوزر انجام می‌دهد. در این حالت یک صفحه پویا خواهیم داشت. سایت‌هایی که کاربر در آن نقش دارند، مانند سایت‌های فروشگاهی که فروش اینترنتی دارند، سایت‌هایی که اعضا به گفتگو می‌پردازند و ... همگی سایت‌های پویا هستند.

 

مزایای برنامه‌نویسی با زبان PHP چیست؟

تعداد زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار زیاد است. اگر می‌خواهید وارد بازار کار شوید باید مزیت‌های هر زبان برنامه‌نویسی را بدانید تا بتوانید بین آن‌ها مناسب‌ترین را انتخاب کنید.

در مورد زبان برنامه‌نویسی PHP، می‌توان به رایگان بودن، منبع باز بودن و  قابلیت نصب آن بر روی اکثر سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌ها اشاره کرد. بهترین گزینه برای طراحی وب‌سایت‌هایی است که قصد دارید ارزان تمام شود. زبان برنامه‌نویسی PHP برای انواع سیستم عامل‌ها از جمله Lennox, mac, osk به کار می‌رود و از تمام سرور‌ها از جمله IIS و Apache پشتیبانی می‌کند. PHP زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است که نیازی به نصب ندارد و از این رو سرعت سیستم را کم نمی‌کند. علاوه بر تمام این‌ها لازم به گفتن است که PHP ساده است و کدنویسی با آن نیاز به تجربه و مهارت خارق‌العاده ندارد. برای برنامه‌نویسی با PHP  نیازی به یادگیری HTML وجود ندارد و تنها یک آشنایی مختصر با آن کافی است تا بتوانید زبان برنامه‌نویسی PHP را بیاموزید.

PHP توسط جامعه جهانی پشتیبانی می‌شود از این رو برای یادگیری آن و کد نویسی با این زبان اسناد، جزوات، و Help‌های زیادی در دسترس است.

 

زبان برنامه‌نویسی PHP چه کاربردی دارد؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، زبان برنامه‌نویسی PHP برای ساختن صفحات و فایل‌های پویا به کار می‌رود، با استفاده از زبان PHP کی توانید فایل‌های خود را بر روی سرور به وجود آورده، باز کنید و در انتها ببندید. می‌توانید اطلاعات کاربر از جمله ایمیل، اطلاعات کارت عابرو ... را بگیرید. با استفاده از زبان PHP شما قادر خواهید بود که به کاربران و اعضای سایت ایمیل ارسال کنید. با این زبن می‌توانید کوکی‌ها را ارسال و دریافت کرده و اطلاعات را در دیتابیس ذخیره و حذف کنید یا تغییر دهید. با زبان PHP می‌توانید دسترسی به وب‌سایت را محدود کنید و دسترسی غیر مجاز را شناسایی کنید. همچنین اگر داده یا فایلی را می‌خواهید انتقال دهید با این زبان قادر خواهید بود برای امنیت بیشتر آن‌ها را رمز گذاری کنید.

 

برای کد نویسی با PHP به چه نرم افزارهایی نیاز داریم؟

کافی است Apache یا IIS را روی کامپیوتر خود نصب کنید. علاوه بر این می‌توانید صفحه را روری یک سرور که از PHP پشتیبانی می‌کند اجرا کنید. سرور‌های آپاچی، آی‌پلنت و مایکروسافت آی‌آی‌اس برای نصب PHP بر روی سرورهای وب از یک ماژول مستقیم به نام Server Application Programming Interface یا SAPI استفاده می‌کند.

 

امنیت PHP چه اندازه است؟

امنیت PHP از لحاظ تکنیکی بالاست اگر مشکلاتی نیز تاکنون دیده شده، به علت اشتباهات خود برنامه‌نویسان بوده است. در واقع تنها 3.5 درصد از ناامنی‌های ایجاد شده مربوط به خود PHP می‌باشد. هنوز برنامه‌ای به‌ طور رسمی ‌برای خطایابی ایمنی برای برنامه‌نویس‌ها ارائه نشده است.

 

وب‌سایت های ساخته شده با PHP

سایت های بسیار معتبری با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده‌اند. از جمله این سایت ها می توان به یاهو، ویکی پدیا، wordpress و بسیاری دیگر با PHP نوشته شده است.

منابع:

https://www.php.net/manual/en/intro-whatis.php

 

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!