سایت مپ چیست؟ روش های ایجاد نقشه سایت

بی شک زمانی که به یک شهر جدید سفر می کنید، برای یافتن موزه ها یا رستوران های خاص به نقشه یا راهنما نیاز دارید. اکنون تصور کنید که این شهر وب سایت شما است و گوگل گردشگر آن است. موتور جستجوگر گوگل دقیقاً مانند یک جهانگرد در یک شهر جدید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن وب سایت و بازدید از صفحاتی مهم و نحوه دسترسی بهتر به آن ها، به کمی راهنمایی برای کشف وب سایت شما نیاز دارد. این راهنما به صورت یک نقشه سایت در وب سایت شما ارائه می شود. در این جا ما توضیح خواهیم داد که نقشه سایت چیست و چرا هر وب سایتی باید یک سایت مپ داشته باشد. سپس چند نکته برای کمک به شما در ایجاد، تأیید اعتبار و ارسال نقشه سایت برای اطمینان از اینکه موتورهای جستجو هیچ صفحه مهم یا محتوای سایت شما را از دست نمی دهند، به شما معرفی خواهیم کرد.

 
سایت مپ (نقشه سایت) چیست؟ 

اگر کاملاً با بهینه سازی موتور جستجو (SEO) آشنا هستید، احتمالاً می دانید که کمک به یافتن وب سایت شما توسط مشتریان بالقوه در نتایج موتور جستجو چقدر مهم است. نقشه های سایت یکی از موارد کلیدی هستند که می توانند محتوای سایت شما را برای مشتریان شما به نمایش بگذارد. وجود سایت مپ موجب می شود تا کار کشف و جستجو و البته فهرست بندی توسط موتور جستجوگر گوگل بسیار آسان شود. در نتیجه کاربرانی که از موتور جستجوگر گوگل یا موتورهای جستجوی معروف دیگر استفاده می کنند، می توانند وب سایت شما را بسیار آسان تر پیدا کند.
حال سوال این است که نقشه سایت یا همان سایت مپ چیست؟ سایت مپ (نقشه سایت) به لاتین sitemap، یک فایل متنی است که حاوی آدرس تمام صفحات سایت شما است. سایت مپ اطلاعات هر صفحه از سایت و همچنین اهمیت و نحوه ارتباط با صفحات دیگر را در خود نگه داری می کند. این فایل به ربات های جستجوگر کمک می کند تا منطق و ساختار وب سایت شما را بهتر درک کنند. این فایل متنی همچنین به خزنده های گوگل و سایر موتورهای جستجوگر می گوید که کدام صفحات برای خزیدن و فهرست بندی مهم هستند و همچنین چند بار به روزرسانی می شوند.

مشاهده دوره های سئو


 
چرا نقشه سایت مهم است و آیا هر وب سایتی به نقشه سایت نیاز دارد؟

موتورهای جستجوگر مانند گوگل می خواهند بهترین و مناسب ترین نتایج را در زمینه جستجوها در اختیار کاربران خود قرار دهند. برای اینکه بتوانند این کار را به طور موثر انجام دهند، آن ها از خزنده هایی برای خواندن و سازماندهی اطلاعات در اینترنت استفاده می کنند. اینجاست که نقشه های سایت به کار شما می آیند. با استفاده از این فایل ها، خزنده های موتور جستجوگر راحت تر می توانند محتوای وب سایت شما را کشف کنند، بخوانند و نمایه سازی کنند.
هنگامی که در نقشه سایت درج می کنید که صفحات کلیدی شما دقیقاً چه صفحه هایی هستند، در کجای سایت قرار دارند، آخرین زمان بروزرسانی و تعداد دفعات بروزرسانی آن ها چه زمانی بوده است، بی شک دسترسی خزنده های سایت را به محتوای خود آسان تر کرده اید. در نتیجه وقتی کاربران به جستجوی کلمات کلیدی خاص مربوط به محتوای وب سایت شما می پردازند، این می تواند باعث افزایش مشاهده SEO سایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو شود.
متن را با چند سوال و جواب های آن ادامه می دهیم؛ سایت مپ برای چه وب سایت هایی مناسب است؟ تمامی وب سایت ها می توانند سایت مپ داشته باشند؟ شاید فکر می کنید نقشه های سایت فقط برای وب سایت های بزرگ یا پیچیده مفید است، اما اصلا این طور نیست. 
در اسناد گوگل آمده است که نقشه های سایت برای همه سایت ها از بزرگ و پیچیده گرفته تا وب سایت های جدید که تنها از چند لینک خارجی استفاده می کنند نیز بسیار مفید است. بنابراین اگر می خواهید گوگل و سایر موتورهای جستجو سریع تر محتوای شما را فهرست بندی کنند و اطمینان حاصل کنند که هیچ صفحه مهمی را در سایت شما از دست نمی دهند، با ادامه متن همراه شوید تا با نحوه ایجاد نقشه سایت آشنا شوید.

 

انواع نقشه سایت

نقشه های سایت از لحاظ نوع فرمت به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. سایت مپ XML، سایت مپ HTML، سایت مپ TXT و سایت RSS از انواع فرمت های مختلف سایت مپ هستند که سایت مپ XML برای استفاده جهت بهبود سئو و ایندکس سایت بهترین و مناسب ترین گزینه است که توسط گوگل پیشنهاد شده است. سایت مپ ها از لحاظ محتوا نیز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند؛ سایت مپ صفحات سایت، سایت مپ ویدئو، سایت مپ تصاویر و سایت مپ خبری. 

اغلب وب سایت ها تنها از سایت مپ صفحات سایت استفاده می کنند اما برخی از وب سایت ها برای ایندکس بهتر مطالب خود، از سایت مپ ویدئو و تصاویر نیز به صورت جداگانه استفاده می کنند. وجود این سایت مپ ها علاوه بر ایندکس بهتر مطالب ویدیوئی و تصاویر، موجب جذب بیشتر مخاطب با افزایش احتمال قرار گرفتن محتوای تصویری و ویدیوئی در Google Images و Google Videos می شود. سایت های خبری هم برای بالا بردن سرعت ایندکس مطالب خود می توانند از سایت مپ خبری استفاده کنند. 

 
2 روش ایجاد نقشه سایت برای وب سایت شما

تا اینجای متن با تعریف سایت مپ و اهمیت ایجاد آن برای هر وب سایتی آشنا شدید. حال نوبت آن است که یک نقشه سایت برای وب سایت خود بسازید تا توسط موتورهای جستجوگر گوگل و سایر موتورهای جستجوگر معروف، دیده شوید. می توانید یک نقشه سایت را به صورت دستی ایجاد کنید یا می توانید از ابزاری استفاده کنید که به طور خودکار آن را برای شما تولید کند. با ادامه متن همراه شوید تا بتوانید با این دو روش آشنا شوید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهتر است و از آن استفاده کنید.

 

ایجاد سایت مپ به صورت دستی

می توانید یک نقشه سایت XML به صورت دستی ایجاد کنید. اگر احساس ماجراجویی می کنید، می توانید نقشه سایت خود را به صورت دستی ایجاد کنید. نقشه سایت XML باید شامل تمام صفحات کلیدی سایت باشد که می خواهید گوگل و سایر موتورهای جستجو بتوانند آنها را فهرست کنند. برای ایجاد نقشه سایت خود باید مراحل زیر را دنبال کنید.
برای تایپ کردن پیوندها و اطلاعات خود باید از ویرایشگر متن استفاده کنید و سپس پرونده را به صورت .XML ذخیره کنید. در آخر مطمئن شوید که نقشه سایت را تأیید می کنید تا مطمئن شود که بدون خطا است. برای این منظور می توانید از یک ابزار رایگان مانند XML Sitemap Validator استفاده کنید. به سادگی URL نقشه سایت خود را وارد کنید و "تأیید" را کلیک کنید تا ببینید آیا قبل از ارسال به گوگل خطاهایی وجود دارد که باید آنها را برطرف کنید. اگر فکر می کنید مهارت فنی برای ایجاد سایت مپ به صورت دستی را ندارید، توصیه می شود از روش دوم که در ادامه متن به آن می پردازیم، استفاده کنید. 

 

ایجاد سایت مپ به صورت خودکار

می توانید از ابزارهایی استفاده کنید که به طور خودکار و رایگان کار ایجاد نقشه سایت را برای شما انجام می دهند. ابزارهای رایگان و مقرون به صرفه بسیاری وجود دارد که می توانید برای ایجاد خودکار نقشه سایت برای وب سایت خود از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر وب سایت کوچکی دارید می توانید از XML Sitemap Creator که به صورت رایگان در دسترس است، استفاده کنید. 
به سادگی URL وب سایت خود را وارد کنید، روی دکمه "شروع" کلیک کنید تا این ابزار نقشه سایت شما را ایجاد کند. اگر وب سایت خود را در وردپرس اجرا می کنید، افزونه Yoast SEO شامل ماژولی است که نقشه سایت XML شما را به طور خودکار به روز می کند و هر زمان که پست یا صفحه جدیدی منتشر می کنید، آن را به Google و Bing ارسال می کند. 


نکاتی مهم و کلیدی در ایجاد سایت مپ

گوگل برای ساخت سایت مپ ها قوانینی را وضع کرده که حتما لازم است کاربران به آن ها توجه کنند. البته این قوانین در صورت استفاده از ابزارهای ساخت سایت مپ مورد توجه قرار گرفته اند اما وب مسترانی که به صورت دستی سایت مپ را ایجاد می کنند لازم است به نکات زیر توجه کنند.
1: گوگل حداکثر حجم هر سایت مپ را 50 مگابایت تعریف کرده است. همان طور که می دانید با اضافه کردن آدرس های جدید، حجم فایل افزایش می یابد، پس حتما به حجم فایل توجه داشته باشد.
2: در یک فایل نقشه سایت، نباید بیشتر از 50 هزار آدرس اینترنتی قرار گیرد.
3: لازم است حتما تمامی آدرس های موجود در نقشه سایت از قوائد یکسانی پیروی کنند. برای مثال نباید قسمتی از آدرس ها با WWW و قسمتی از آنها بدون این پروتکل درج شوند.
4: وجود لینک های شکسته و 404 می تواند موجب بی اعتبار شدن نقشه سایت شود، بنابراین سعی کنید با کمترین ضریب خطا، لینک ها را در سایت مپ درج کنید.

 

فایل ایندکس نقشه سایت چیست؟

همانطور که قبلا اشاره شد، نمی توان در یک نقشه سایت، بیش از 50 هزار URL را اضافه کنید و همچنین نباید حجم فایل بیشتر از 50 مگابایت باشد. در غیر این صورت وب سایت شما از نظر گوگل بی اعتبار شناخته خواهد شد. اکثر وب سایت های بزرگ بیش از 50 هزار آدرس URL دارند که ایندکس شدن تمامی این صفحات برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. حال سوال این است که اگر حجم فایل بیشتر شد و یا تعداد URL ها از 50 هزار بیشتر باشد باید چه کار کرد؟ 
اگر حجم فایل شما بیش از 50 مگابایت باشد ولی آدرس های URL کمتر از میزان تعریف شده باشد، می توانید با استفاده از G-ZIP حجم فایل خود را کاهش دهید. اما اگر تعداد URL ها از 50 هزار بیشتر باشد لازم است از فایل ایندکس نقشه سایت استفاده کنید. هر لینک موجود در این فایل، آدرس یک نقشه سایت با استانداردهای تعریف شده است. از این رو شما می توانید سایت مپ های مختلفی را ایجاد کنید و همگی را در کنار هم قرار دهید تا گوگل آدرس های موجود در آن ها را ایندکس کند. با استفاده از این روش شما می‌توانید تا 2.5 میلیارد آدرس را در فایل خود ثبت کنید.

 

چگونه سایت مپ را در سرچ کنسول گوگل اضافه کنیم؟

اولین اقدام برای اضافه کردن سایت مپ به سرچ کنسول گوگل، ایجاد حساب کاربری است با یک وب سایتی که به این ابزار معرفی و تایید شده است. پس از ایجاد حساب کاربری، لازم است در داشبورد مدیریت، سایتی را که قبلا تایید کرده اید و قصد دارید سایت مپ به آن اضافه کنید را انتخاب کنید. در منوی سمت راست قسمت Index گزینه Sitemaps را انتخاب کنید. در ادامه در فیلد مربوطه، لینک نقشه سایت خود را وارد کنید و سپس بر روی گزینه Submit کلیک کنید. 


 
جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم که به طور کامل شما را با نقشه سایت و اهمیت ایجاد آن آشنا کنیم. به صورت کلی می توان گفت که با وجود یک سایت مپ مناسب و اصولی می توانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و سرعت ایندکس شدن صفحات سایت را افزایش دهید. همان طور که گفته شد، ایجاد نقشه سایت و ثبت آن در سرچ کنسول گوگل بسیار آسان است، خصوصا اگر وب سایت وردپرس داشته باشید. دقت داشته باشید که سایت مپ شاید در رتبه بندی شما در گوگل تاثیری نداشته باشد اما به بررسی سریعتر و راحت تر محتوای سایت شما توسط گوگل کمک شایانی خواهد کرد.
 

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!