5 نوع لوگو که قبل از طراحی باید بشناسید

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 3 سال پیش
  • دسته گرافیک و هنر
  • تعداد نظرات ۰ نظر

بدون اغراق می توان گفت یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت هر کسب و کار لوگوی آن است. لوگوی شما مهر کسب و کار شما در حوزه ی کاریتان است که تنها یک در لحظه و در یک نگاه بدون هیچ کلامی شما را به دیگران معرفی خواهد کرد. لوگوها یا آرم ها طراحی هایی خاص و یا عجیب و غریب نیستند بلکه طراحان با درنظر گرفتن نوع برند و زمینه کاری آن، استراتژی مورد نظر، فرهنگ جامعه و عوامل دیگر آن ها را طراحی می کنند.

 

انواع لوگو

 

شاید تصور کنید که طراحی یک نماد کار ساده ای است اما حتی ساده ترین آن ها نیز حاصل تلاش های بی وقفه طراح یا طراحان است که توانسته اند با استفاده از تصاویر نمادین و معماری یک برند را به شکلی ساده و کارآمد به دیگران معرفی کنند. خلاصه کلام آن که طراحی یک نماد عالی به هیچ وجه کار ساده ای نیست و نیازمند ترکیب دقیق و مناسب رنگ، حروف، نمادها و تصاویر مختلف است تا علاوه بر زیبایی گویا و همراه با معنی باشد.

باید در نظر داشته باشید که هر لوگو باید تنها روی یک مفهوم کار کند. نمادهایی که قصد دارند مفاهیم متعددی را به صورت پیچیده به دیگران منتقل کنند در بیشتر موارد با شکست مواجه خواهند شد.

نکته مثبت دیگر آن که لوگوی های موفق طراحی شده در مدل های مختلفی وجود دارند و شما تنها محدود به یک سبک نیستید. در حال حاضر شما به عنوان یک طراحی می توانید آرم های استاتیک یا داینامیک، مبتنی بر حروف یا تصویر، نمادین یا مستقیم و غیره طراحی کنید. قبل از انتخاب هر کدام از انواع معرفی شده در بالا باید فاکتورهای بسیاری را در نظر گرفته، آن ها را تجزیه و تحلیل کرده تا یک آرم مناسب و ایده آل طراحی کنید.

 

لوگوی کلمات

یکی از انواع لوگویی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، لوگوی کلمه است. این آرم می تواند شامل نام کامل برند و یا یک کلمه اختصاری آن باشد. در طراحی نماد کلمات فونت های آماده استفاده نمی شود، بلکه هر حرف به صورت بسیار زیبا و جداگانه طراحی شده و در کنار حروف دیگر قرار می گیرد. این کلمه یا کلمات باید خوانا باشد و بیننده باید بتواند به راحتی و بدون پیچیدگی خاصی آن را بخواند.

نمادهای کلمه ای معمولا نمادهای رسمی و اداری دارند و به شکل های مختلفی طراحی خواهند شد. جالب است بدانید معمولا این نمادها علاوه بر خود حروف و کلمات یک مفهوم تصویری نیز دارند. یعنی کلمات به گونه ای نوشته خواهد شد که لوگو یک نمای تصویری زیبا و البته مفهومی نیز داشته باشد.

سبک نگارش کلمات در این آرم مفاهیم خاصی نیز دارد. برای مثال کلمات ضخیم ترمعمولا نماد قدرت و یا کلمات مورب نماد جنبش و سرزندگی هستند. این که شما از کدام سبک استفاده می کنید رابطه مستقیمی با برند و حوزه کاری شما دارد. برای مثال یک طراحی فانتزی می تواند برای برند اسباب بازی و یا فست فود مناسب باشد اما همین سبک برای مثلا یک بانک انتخاب مناسبی نخواهد بود.


لوگوی کلمات

 

لوگوی حروف

از دیگر انواع لوگو که همه ما بارها و بارها دیده ایم، نماد طراحی شده با حروف است. در این طراحی به جای استفاده از تمامی حروف یک کلمه و یک برند از یک حرف خاص برای معرفی استفاده می شود. برای مثال حرف Y یک نماد حروف معروف برای یاهو به شمار می رود.

از آن جا که کاراکترهای مورد استفاده در این طراحی بسیار کم تر است، مقیاس پذیری آن ساده تر بوده و به ذهن سپاری آن نیز آسان تر خواهد بود. این نماد می تواند یک انتخاب مناسب برای آیکون های یک برنامه و یا اپلیکیشن های مجازی باشد.


لوگوی حروف

 

لوگوی تصویری

از انواع دیگر لوگو که بیشتر برای ادارات، سازمان ها و ارگان های رسمی مورد استفاده قرار می گیرد، نماد تصویری است. همان طور که از نام این نماد پیدا است، یک تصویر طراحی شده نشان دهنده برند، نوع کسب و کار و خدمات شما خواهد بود.

نکته مهم آن که چه تصویر طراحی شده ساده باشد و چه انتزاعی و کمی پیچیده، علائم مورد استفاده در طراحی باید ساده باشد. یعنی طراح باید بتواند با استفاده از علائم ساده و ملموس برای بیننده، یک طرح زیبا و متناسب با برند طراحی کند.

یکی از مهم ترین مزایای این نوع آرم بین المللی بودن آن است. یعنی فهم آن نیازی به هیچ زبان خاصی نداشته و اگر به صورت حرفه ای و مناسب طراحی شود، هر فرد در هر گوشه از این دنیا می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

لوگوی تصویری

 

لوگوی ترکیبی

آرم ترکیبی از دیگر انواع لوگو است که می تواند یک انتخاب ایده آل و مناسب برای برند شما به شمار رود. همانطور که از نام آن نیز پیدا است، این نماد ترکیبی از تصویر و حرف است. در حالت اصولی و کلی کلمه و یا حروف در وسط یک تصویر قرار می گیرد، اما لوگوهایی را نیز می توان پیدا کرد که این قاعده در آن ها رعایت نشده باشد.

یکی از ایرادهای این نماد، مقیاس پذیری کم آن است. یعنی اگر شما بخواهید آن را برای یک صفحه نمایش کوچک، اپلیکیشن ها و غیره استفاده کنید، میزان وضوح و کیفیت آن تا حد زیادی پایین خواهد آمد.

در بسیاری از لوگوها همچنین علاوه بر کلمه اختصاری یا کامل برند و تصویر از حروف نیز استفاده می شود. طراحی دقیق و مناسب این اجزا کنار یکدیگر نیاز به یک مهارت و دقت خاص دارد تا نتیجه کار بتواند تاثیرگذار و رضایت بخش باشد.

 

لوگوی ترکیبی

لوگوی متحرک یا پویا

این روزها زمانی که بحث از برندینگ پیش می آید، بیش از هر کلمه ی دیگری احتمالا یاد دیجیتال و دنیای آنلاین و اینترنت می افتید. بر خلاف سال ها پیش که برندها یک تصویر و یا کلمه ثابت بوده است، دنیای دیجیتال امروزه به شما این امکان را می دهد که یک آرم متحرک یا پویا داشته باشید.

کاسادا موزیکا یک مرکز موسیقی معتبر پرتغالی جز اولین مراکزی بود که برای طراحی نماد خود نمادهای پویا را مورد استفاده قرار داد و در حال حاضر برندها و شرکت های بین المللی بسیاری از این نوع آرم استفاده می کنند.

طراحی انواع لوگو برای کسب و کار و برند شما شاید در گام اول کمی برایتان نگران کننده باشد، اما با یک انتخاب حرفه ای می توانید چندین گام به موفقیت نزدیک شوید. نماد شما اولین چیزی است که دیگران از شما و کسب و کارتان خواهند دید. این طراحی باید متناسب با نوع فعالیت شما و فرهنگ محیط زندگیتان باشد، ساده، قابل فهم، زیبا و جذاب باشد.

لوگوی متحرک

 

مقاله پیشنهادی: روان شناسی رنگ ها

 

منبع

http://www.ignytebrands.com/5-types-of-logos-to-consider-for-your-brand

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!