تاثیر روان شناسی رنگ ها بر موفقیت برندینگ

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 3 سال پیش
  • دسته گرافیک و هنر
  • تعداد نظرات ۰ نظر

همانطور که می دانید رنگ ها دارای فرکانس ها، انرژی ها و تاثیرات مختلفی هستند که می توانند باعث موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار و یا برندینگ شوند. پوشیدن لباس های رنگ شاد و روشن و یا زندگی کردن در چنین محیط هایی به انسان حس نشاط و سر زندگی می دهد و درست نقطه مقابل آن استفاده از رنگ های تیره به طور مداوم می تواند باعث ایجاد کسالت و افسردگی در افراد شود. در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی تاثیر روان شناسی رنگ ها را بر برندینگ و کسب و کار بررسی کنیم. اگر شما نیز به دنبال آغاز یک کسب و کار هستید و یا می خواهید کار قبلی خود را بهبود ببخشید، خواندن این مقاله کمک بسزایی به شما خواهد کرد.

 

روان شناسی رنگ برندینگ چیست؟

همان طور که می دانیم رنگ ها تاثیر بسیار قوی بر احساسات ما دارند و این احساسات می تواند به عنوان عامل غالب و تعیین کننده رفتارهای ما تاثیر گذار باشد. روان شناسی رنگ ها بر اساس تعامل رنگ ها و احساسات به دنبال پیدا کردن بهترین راه برای تاثیر بر مشتری و مخاطب می گردد تا برند و کسب و کار مورد نظر بتواند قدم های موفقیت آمیزی در کار خود بردارد.

البته نمی توان این نکته را نیز نادیده گرفت که تاثیر رنگ ها بر روی افراد می تواند به دلایلی مانند اختلاف در فرهنگ، جنسیت، تجربه های عاطفی، سیستم عصبی و غیره متفاوت باشد، اما علم روان شناسی در حالت کلی تاثیرهایی که هر رنگ می تواند بر افراد داشته باشد را مورد بررسی قرار داده و دریافته است که فارغ از فاکتورهای بالا، هر رنگ می تواند تاثیر ویژه و یکسانی بر افراد بگذارد.

احتمالا بسیاری از ما می دانیم که رنگ قرمز نماد عشق و دوست داشتن است و می تواند احساسات افراد را تحریک کند و یا می دانیم که رنگ آبی نماد آرامش است و رنگ آبی دیوارهای اتاق خواب می تواند حس امنیت و آرامش به شما بدهد. اما آیا از تاثیر رنگ نارنجی و یا خاکستری چیزی می دانید؟ از تاثیر رنگ ها با یکدیگر و چگونگی ترکیب آن ها در برندینگ، ساخت لوگو و یا کسب و کار چیزی می دانید؟

زمانی که صحبت از روان شناسی رنگ ها و تاثیر آن بر برندینگ به میان می آید باید به این نکته توجه داشته باشید که اصول روان شناسی را در کنار فرهنگ جامعه خود بررسی کنید. در واقع ممکن است که یک رنگ از دید روان شناسی تاثیر خوب و مثبتی داشته باشد اما در فرهنگ جامعه و سنت های شما آن رنگ، رنگی پسندیده و مناسب به شمار نرود.

در این مقاله ما شما را با روان شناسی 12 رنگ مختلف که می تواند بر کسب و کار و برندینگ شما تاثیرگذار باشد را بررسی می کنیم. اگر قصد طراحی کارت ویزیت، ویترین فروشگاه یا مغازه، ساخت یک وسیله و غیره هستید، خواندن این مطالب می تواند به شما بسیار کمک کند.

 

روان شناسی رنگ ها

 

رنگ قرمز

رنگ قرمز طولانی ترین طول موج را در میان رنگ های دیگر دارد و همان طور که در بالا نیز اشاره شد، رنگ شور و هیجان و عشق است. رنگ قرمز باعث افزایش اشتها می شود بنابراین اگر در یک برندینگ مربوط به صنایع غذایی فعال هستید، رنگ قرمز می تواند انتخاب مناسب برای شما به شمار رود.

قرمز نماد هیجان نیز هست و در مشاغل، برندینگ و کسب و کارهایی که هیجان در آن ها بسیار است، می تواند تاثیر مثبت بگذارد. جالب است بدانید که این رنگ، توانایی فکر کردن و تحلیل را کاهش داده و باعث افزایش سرعت در انجام کار می شود. به همین دلیل است که کد و قیمت کالا ها در بخش ترخیص گمرک قرمز رنگ است!

انتخاب رنگ قرمز برای لباس یک ورزشکار می تواند حریف را تا حد زیادی به پیروزی نزدیک کند! و یا وجود رنگ قرمز در برگه های امتحانی و یا فضای آموزشی می تواند تاثیر منفی بر دانش آموزان و نتیجه پایانی آن ها داشته باشد.

رنگ قرمز

دیگر ویژگی های رنگ قرمز شامل موارد زیر است:

پیامدهای مثبت:

  • قدرت
  • شور
  • انرژی
  • ترس و وحشت
  • استحکام و پایداری
  • هیجان

پیامدهای منفی:

  • خشم
  • خطر
  • هشدار
  • سرپیچی
  • پرخاشگری
  • درد

مطلب پیشنهادی: روان شناسی رنگ قرمز

 

روان شناسی رنگ نارنجی

رنگ نارنجی حد واسط رنگ قرمز و زرد است و همانند رنگ قرمز به شما حس انرژی و هیجان می بخشد. در حال حاضر بسیاری از برندینگ های اسپرت و ورزشی از رنگ نارنجی در لوگو و مارک های خود استفاده کرده اند.

رنگ نارنجی در برندینگ و موارد دیگر تا حد زیادی نماد ارزش و ثروت است، در واقع مارک های گران قیمت رنگ نارنجی یار نماد قیمت های گران و کیفیت بالای خود می دانند به خصوص اگر آن را با رنگ مشکی نیز ترکیب کنند. رنگ نارنجی بسیار جلب توجه می کند، به خاطر همین مساله بنرهای تبلیغاتی و یا مخروط های هشدار را معمولا نارنجی رنگ می سازند.

رنگ نارنجی در شما احساس گرما و امنیت ایجاد می کند و یادآور پاییز برای تمامی مردم جهان و هالووین برای بسیاری از افراد است. اگر کسب و کار و برندینگ شما به پائیز مربوط می شود، انتخاب رنگ نارنجی انتخاب هوشمندانه ای برای شما خواهد بود.

رنگ نارنجی

دیگر ویژگی های روان شناسی رنگ نارنجی شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • شجاعت
  • اعتماد به نفس
  • گرما
  • نوآوری
  • دوستی
  • انرژی

پیامدهای منفی:

  • محرومیت
  • نا امیدی
  • بیهودگی
  • عدم تحرک
  • نادانی
  • کندی

 

روانشناسی رنگ زرد

شاید در میان رنگ های مختلف رنگ زرد از محبوبیت کم تری برخوردار باشد اما این رنگ یکی از موثرترین رنگ ها در افزایش اعتماد به نفس و کاهش افسردگی در افراد است. در حالت کلی رنگ زرد یک رنگ شاد محسوب می شود اما استفاده بیش از حد از آن نیز می تواند باعث ایجاد احساس های منفی مانند ترس، اضطراب، خشم و یا ناراحتی شود.

رنگ زرد همانند رنگ نارنجی جلب توجه می کند از این رو از آن برای تبلیغات، علائم راهنمایی و رانندگی، برچسب های اخطار و غیره استفاده می شود. رنگ نارنجی سوخت و ساز بدن را بالا می برد، از آن رو استفاده از آن برای برندینگ های مربوط به باشگاه ها و یا لباس های ورزشی مناسب خواهد بود.

رنگ زرد

دیگر ویژگی های روان شناسی رنگ زرد شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • خوش بینی
  • گرما
  • خوشبختی
  • خلاقیت
  • عقل
  • برونگرایی

پیامدهای منفی:

  • غیر منطقی شدن
  • ترس
  • احتیاط
  • اضطراب
  • نا امیدی
  • هراس

 

روان شناسی رنگ سبز

رنگ سبز از نظر طول موج درست در میان نوار قرار گرفته است. دیدن رنگ سبز ساده ترین کار برای چشم است زیرا هنگام برخورد آن با چشم، شبکیه نیازی به تغییر قطر ندارد. رنگ سبز نماد آرامش و امنیت است و استفاده از آن به شما احساس مطبوع و خوشایندی خواهد داد. ویژگی های روان شناسی این رنگ باعث شده است که اتاق انتظار در بسیاری از مکان ها از جمله رادیو و تلویزیون برای مجری و مهمانان سبز باشد.

رنگ سبز می تواند بینایی را تقویت کند و بیش از هر رنگ دیگری در تاریکی و شب قابل تشخیص است. سبز رنگ طبیعت، زیبایی و باروری و رنگ زندگی است. این رنگ علاقه مندان خاص خود را دارد و در برندینگ های خاصی می تواند تاثیر مستقیمی بر موفقیت کسب و کار بگذارد.

رنگ سبز

دیگر ویژگی های روان شناسی رنگ سبز شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • سلامتی
  • امید
  • خنکی
  • طبیعت
  • رشد
  • سعادت

پیامدهای منفی:

  • کسالت
  • رکود
  • حسادت
  • بی حسی
  • کاهش انرژی
  • بیماری

مطلب پیشنهادی: روان شناسی رنگ سبز

 

روان شناسی رنگ فیروزه ای

رنگ دیگری که در این مقاله با آثار روان شناسی آن و تاثیر آم بر برندینگ آشنا خواهیم شد، رنگ فیروزه ای است. رنگ فیروزه ای جایگاهی میان سبز و آبی سرشار از آرامش دارد. رنگ فیروزه ای یک رنگ الهام بخش است و می تواند باعث شارژ مجدد روح و جسم، تحریک فکر مثبت و یا پر کردن سطح انرژی شود.

فیروزه ای نماد خلاقیت و بیان اندیشه های نو است، بنابراین اگر برندینگ شما سرآغاز کاری جدید و متفاوت است، این رنگ می تواند انتخاب مناسبی برای شما به شمار رود. از این رنگ معمولا در کسب و کارهای مربوط به آموزش، فناوری، رایانه و دنیای دیجیتال، رسانه و غیره استفاده می شود. رنگ فیروزه ای ظاهری تمیز به اجسام می دهد، از این رو این رنگ برای برندهای مربوط به این صنعت نیز مناسب خواهد بود. از نگاه منفی این رنگ همچنین می تواند نشان دهنده بی احتیاطی و یا بی مبالاتی نیز باشد.

رنگ فیروزه ای

دیگر ویژگی های این رنگ از نگاه روان شناسی شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • ارتباطات
  • وضوح
  • آرامش
  • الهام
  • التیام بخش
  • رازداری

پیامدهای منفی:

  • غرور
  • پنهان کاری
  • سکوت و کم گویی
  • غیرقابل اعتماد بودن
  • ناهمواری و سختی
  • سردی

 

روان شناسی رنگ آبی

آبی رنگ آسمان و دریا، می توان گفت محبوب ترین رنگ در میان افراد به خصوص آقایان است. این رنگ نیز پیام آور آرامش برای افراد است و استفاده از آن در برندینگ شما می تواند تاثیر مثبتی بر روی افراد بگذارد. بر اساس علم روان شناسی این رنگ را می توان نماد شفافیت و ارتباطات نیز دانست.

به دلیل همه گیر بودن و جهانی بودن این رنگ، استفاده از آن در برندینگ و لوگوی شما می توان به یک انتخاب مناسب برای کسب و کارهای بین المللی به شمار رود. رنگ آبی نماد محافظه کار بودن، سنتی بودن و نشانه ثبات و اطمینان است. جالب است بدانید وجود رنگ آبی در اتاق های کار باعث افزایش میزان بهره وری و بازدهی کاری خواهد شد.

البته از نگاه دیگر این رنگ می تواند نماد غم و سردی نیز باشد. رنگ آبی تا حد زیادی می تواند اشتهای شما را کاهش دهد، از این رو متخصصان علم تغذیه پیشنهاد می کنند که غذای خود را در ظروف آبی رنگ بخورید تا اشتهای شما کاهش پیدا کند.

رنگ آبی

دیگر ویژگی های روان شناسی رنگ آبی شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • اعتماد
  • وفاداری
  • قابل اعتماد بودن
  • منطق
  • آرامش
  • امنیت

پیامدهای منفی:

  • سردی
  • ناهمواری
  • بی احساسی
  • نا مهربانی
  • غفلت
  • بی نتیجه بودن

مطلب پیشنهادی: روان شناسی رنگ آبی

 

روان شناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش یکی دیگر از رنگ های محبوب و پرطرفدار میان آقایان و خانم ها است که نماد سلطنت، شجاعت، ثروت، تجمل و زیبایی به شمار می رود. این رنگ که ترکیب رنگ های آبی و قرمز است، تعادلی جذاب از صفات مردانه و زنانه به شمار می رود، در یک لحظه طبعی گرم و خونگرم دارد و در یک لحظه طبعی سرد و آرام.

بنفش یکی از کم یاب ترین رنگ ها در طبیعت است، به همین دلیل می تواند بسیار منحصر به فرد و متفاوت به شمار رود. اگر برندینگ شما مربوط به کسب و کارهای نوین و لاکچری است، استفاده از رنگ بنفش می تواند برای شما بسیار کارآمد باشد.

بنفش کوتاه ترین طول موج را داشته و به گفته بسیاری با زمان، مکان و کیهان در ارتباط است. رنگ بنفش نماد معنویت، مراقبه و تفکر است و نشان دهنده خلاقیت و تخیل است.

رنگ بنفش

دیگر ویژگی های رنگ بنفش شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • عقل و خرد
  • لوکس بودن
  • ثروت
  • معنویت
  • تخیل
  • پیچیدگی

پیامدهای منفی:

  • درونگرایی
  • انحطاط
  • سرکوب
  • بی کفایتی
  • افراط
  • خلوت بودن

 

روان شناسی رنگ ارغوانی

رنگ ارغوانی رنگی که نه کاملا قرمز و نه کاملا بنفش، نماد تمایز و روان شناسی است. این رنگ نشان دهنده تعادل عاطفی و تناسب جسمی است و انتخاب مناسبی برای لوگوی برندینگ به شمار خواهد رفت. رنگ ارغوانی پیچیده و در عین حال تحریک کننده تفکر و منطق بوده و افراد را به عمل و کار تشویق خواهد کرد.

رنگ ارغوانی یک رنگ دگرگون کننده است و به جای ایده ها و سنت های قدیمی پذیرای ایده های جدید و نو می باشد. این رنگ نماد حمایت، مهربانی، دلسوزی، احترام به خود و دیگران است و از نظر روان شناسی می تواند بر افراد تاثیر مثبت بگذارد.

این رنگ از سویی جسارت و قدرت رنگ قرمز را نیز همراه خود داشته و می تواند سطح انرژی و نشاط را در شما چند برابر کند. در واقع تاثیر این رنگ در برندینگ و طراحی لوگو کاملا مثبت و مناسی ارزیابی شده است.

رنگ ارغوانی

دیگر ویژگی های روان شناسی رنگ ارغوانی شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • تخیل
  • شور
  • دگرگونی
  • خلاقیت
  • نوآوری
  • تعادل

پیامدهای منفی:

  • ظلم
  • عدم انطباق
  • گستاخی
  • تحریک پذیری
  • محوریت
  • زودگذر بودن

 

روان شناسی رنگ قهوه ای

قهوه ای ترکیب رنگ های زرد و قرمز است و رنگ تیره آن تا حد زیادی شما را یاد رنگ مشکی می اندازد. این رنگ همانند رنگ مشکی ظاهری جدی و خشک دارد اما تاثیری ملایم تر بر افراد دارد. قهوه ای رنگی بسیار در طبیعت است و محکم و قابل اعتماد است. این رنگ شما را یاد چرم، چوب و جنگل می اندازد و در میان آقایان نسبت به خانم ها محبوب تر است. اگر برندینگ شما مربوط به آقایان و یا محصولات چرم و چوبی است، رنگ قهوه ای برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

در کنار حس اعتماد و جدی این رنگ، گاهی می تواند حسی مبهم و غم انگیز نیز در شما ایجاد کند. باید بدانید که استفاده مناسب از این رنگ کمی پیچیده است و شما باید با اطلاعات و اطمینان کامل از این رنگ در طراحی لوگو و برندینگ خود استفاده کنید تا نتیجه مناسبی از آن بگیرید.

رنگ قهوه ای

دیگر ویژگی های روان شناسی رنگ قهوه ای شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • جدی بودن
  • گرما
  • زمین شناسی
  • قابلیت اطمینان
  • حمایت کردن
  • اعتبار

پیامدهای منفی:

  • بی احتیاطی
  • سنگینی
  • عدم پختگی
  • غمگینی
  • آلودگی
  • محافظه کار

 

روان شناسی رنگ سیاه

از دیگر رنگ های پرطرفدار که کاربردهای بسیاری دارد، رنگ سیاه یا مشکی است. همانطور که می دانید رنگ سیاه جاذب نور است و انرژی را جذب می کند. رنگ سیاه نمادی از قدرت است و شخصیت شما را قوی و منحصر به فرد نشان خواهد داد.

رنگ مشکی رنگ پختگی و در بسیاری از فرهنگ ها مانند فرهنگ کشور خودمان، رنگ عزاداری است. رنگ مشکی از سال های گذشته رنگ منتخبی برای کاهنان و یا افراد شرور بوده است، در واقع این رنگ می تواند نشان دهنده تسلیم بودن در برابر خدا و یا ناهنجاری و شرارت باشد.

رنگ سیاه بسیار زیبا است و هارمونی بسیار شیکی دارد. لباس های مشکی تقریبا به هر کسی می آید و شما می توانید به راحتی آن را با رنگ های دیگر ست کنید. استفاده از این رنگ در برندینگ شما می تواند نشان دهنده قدرت کاری شما باشد.

رنگ سیاه

دیگر ویژگی های رنگ مشکی شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • پیچیدگی
  • امنیت
  • قدرت
  • ظرافت
  • اعتبار
  • جوهر و ذات

پیامدهای منفی:

  • سرکوب
  • سردی
  • تهدید
  • سنگینی
  • شرارت
  • عزاداری

 

روان شناسی رنگ خاکستری

احتمالا بارها شنیده باشید که خاکستری رنگی خنثی است و ویژگی های روان شناختی غالبی ندارد. خنثی بودن این رنگ نشان دهنده ضعف آن نیست بلکه می تواند تاثیرات قدرتمندی داشته باشد. خاکستری رنگ مدرن و شیک است و برای مارک های لوکس و برندهای مورد استفاده بسیار خوب و تاثیرگذار عمل کرده است.

استفاده ماهرانه از رنگ خاکستری در برندینگ و فشن می تواند نشان دهنده قدرت و در عین حال ظرافت باشد. رنگ خاکستری می تواند تاثیر بسیار زیادی بر رنگ های دیگر بگذارد و ترکیب آن با رنگ های هم خانواده آن می تواند یک ظاهر بسیار شیک و زیبا به وجود آورد.

رنگ خاکستری

دیگر ویژگی های روان شناسی رنگ بنفش شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • جاودانگی و نامتناهی
  • بی طرفی
  • قابلیت اطمینان
  • تعادل
  • هوشمندی
  • استحکام و قدرت

پیامدهای منفی:

  • عدم اعتماد به نفس
  • رطوبت
  • افسردگی
  • خواب زمستانی
  • کمبود انرژی
  • بی حسی

 

روان شناسی رنگ سفید

برخلاف رنگ سیاه که جاذب رنگ های دیگر است، رنگ سفید منعکس کننده رنگ های دیگر است. همان طور که همه ما می دانیم رنگ سفید از قدیم نماد پاکی و بی گناهی است و در سازمان بهداشت و درمان یک نماد قدرتمند به شمار می رود.

رنگ سفید نشان دهنده عدالت و تعادل است البته چندان در صنعت مد مورد استفاده قرار نگرفته است. رنگ سفید چنان احساس امنیت و آرامش به شما منتقل می کند که در اکثر کشورها لباس های عروس سفید رنگ هستند.

رنگ سفید در برندینگ یک رنگ مدرن و بسیار تاثیرگذار است و بسیاری از برندهای جهانی مانند اپل از آن استفاده کرده اند. رنگ سفید از یک سو می تواند نماد طراوت و آغاز باشد و از سوی دیگر می تواند در شما احساس سردی، پوچی و انزوا ایجاد کند.

رنگ سفید

دیگر ویژگی های روان شناسی رنگ سفید شامل موارد زیر می باشد:

پیامدهای مثبت:

  • پاکیزگی
  • وضوح
  • خلوص
  • سادگی
  • پیچیدگی
  • خنکی

پیامدهای منفی:

  • بی باری
  • سردی
  • بی مهری
  • نخبه گرایی
  • انزوا
  • پوچی

روان شناسی رنگ ها

 

نتیجه گیری

انتخاب یک رنگ مناسب برای برندینگ شما می تواند تاثیرگذاری آن را بر افراد چند برابر کند و نقطه مقابل آن انتخاب یک رنگ نا مناسب می تواند حس عدم اطمینان را در مشتریان شما ایجاد کند. بهتر است قبل از انتخاب رنگ برای برند خود، با ویژگی های روان شناسی آن ها آشنا شده تا بتوانید انتخابی مناسب و تاثیرگذار داشته باشید.

 

منبع

http://www.ignytebrands.com/the-psychology-of-color-in-branding/

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!