15 دلیل برتری سیستم عامل لینوکس نسبت به ویندوز

سیستم عامل لینوکس یکی از قدیمی ترین سیستم های عاملی است که توسط سرورها و سیستم های خانگی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این سیستم عامل شاید نسبت به سیستم های عامل دیگر کمی سخت تر باشد، اما مزایای ویژه آن باعث شده بسیاری از افراد آن را به سیستم عامل های دیگر به خصوص ویندوز ترجیح دهند. اگر شما نیز قصد انتخاب یک سیستم عامل خوب برای کامپیوتر و یا لپ تاپ خود هستید، در این مقاله شما را با دلایل برتری سیستم عامل لینوکس نسبت به ویندوز آشنا خواهیم کرد.

 
سیستم عامل لینوکس چه مزایایی نسبت به ویندوز دارد؟


سیستم عامل ویندوز در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین سیستم های عامل مورد استفاده توسط کاربران خانگی است. این سیستم عامل دارای کارایی نسبتا ساده بوده و به دلیل خوش دست بودن بسیاری از آن استفاده می کنند. در این میان سیستم عامل لینوکس در میان سرورها بسیار محبوب بوده و بسیار بیشتر از دیگر سیستم های عامل مورد استفاده سازمان ها و ارگان های مختلفی قرار می گیرد. در صورتی که شما به عنوان یک کاربر خانگی برای لپ تاپ خود از سیستم عامل لینوکس استفاده کنید، می توانید از این برتری های لینوکس نسبت به ویندوز بهره مند شوید.

 

 

لینوکس رایگان است

یکی از مهم ترین فاکتورهای برتری لینوکس نسبت به ویندوز رایگان بودن لینوکس است. اگر شما بخواهید نسخه اصلی سیستم عامل ویندوز را بر روی دستگاه دیجیتال خود نصب کنید باید تا 200 دلار هزینه کنید، در حالی تمامی نسخه های اصلی لینوکس کاملا رایگان است و شما می توانید بدون هیچ هزینه ای آن را دانلود کرده و روی دستگاه دیجیتال خود نصب کنید.

 

لینوکس به صورت منبع باز یا Open Source است

اپن سورس بودن این سیستم عامل از دیگر علت های برتری لینوکس نسبت به ویندوز است. حالا اپن سورس بودن به چه معنا است؟ سیستم های عامل همانند هر برنامه و نرم افزار دیگر دارای کدهای برنامه نویسی است. در صورتی که این کد ها در دسترس عموم قرار بگیرید، به آن اپن سورس می گویند. اپن سورس بودن چه مزایای دارد؟ در صورتی که نرم افزار شما دارای کدهای باز باشد، هر برنامه نویسی می تواند به آن ها دسترسی داشته و روی آن تغییراتی ایجاد کند. در واقع هر برنامه نویسی می تواند مطابق با نیازهای خود سیستم عامل را شخصی سازی کرده و آن را تغییر دهد. در حالی که کدهای سیستم عامل ویندوز غیر قابل مشاهده و استفاده است و امکان توسعه و تغییر آن تنها توسط خود ویندوز امکان پذیر است.

 

 

 
سیستم عامل لینوکس بسیار پایدارتر است.

منظور از پایداری سیستم عامل کند نشدن و یا هنگ نکردن است. اگر شما روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود ویندوز نصب کرده باشید، متوجه شده اید، لپ تاپ شما بعد از چند ماه کند می شود. احتمالا برای رفع این مشکل به دنبال به روز رسانی سیستم عامل خود بروید و انتظار داشته باشید که سرعت سیستمتان به حالت اولیه برگردد. اما معمولا نه تنها مشکل رفع نشده بلکه ممکن است کندتر شود. زیرا با به روز رسانی ماژول هایی به سیستم عامل اضافه می شود که شما باید آن ها را نیز نصب کنید.
میزان هنگ کردن سیستم عامل لینوکس در مقایسه با ویندوز بسیار کم تر است. جالب است بدانید لینوکس آن قدر به هنگ نکردن خود اطمینان دارد که هیچ الگوریتم بن بستی برای رفع هنگی سیستم طراحی نکرده است. یکی از دلایل برتری لینوکس نسبت به ویندوز که باعث شده اکثر سرورها از لینوکس استفاده کنند، همین پایداری این سیستم عامل است.

 

نسخه های مختلف لینوکس با نرم افزارهای پیشرفته

اگر سیستم عامل دستگاه دیجیتال شما ویندوز و یا سیستم عامل های دیگر باشد، برای نرم افزارهای مختلف نیاز به خریداری و نصب آن ها دارید. برای مثال اگر شما بر روی ویرایش و ساخت فیلم و کلیپ کار می کنید، باید نرم افزارهای مربوط به کار خود را به صورت جداگانه نصب کنید. یکی از دلایل برتری سیستم عامل لینوکس نسبت به ویندوز وجود نسخه های مختلف این سیستم عامل است.
همان طور که در بالا نیز اشاره شد، لینوکس اپن سورس است و برنامه نویسان می توانند روی آن تغییرات مورد نظرشان را اعمال کنند. این مساله باعث شده که نسخه های مختلفی از لینوکس متناسب با حرفه های مختلف ساخته شود. این نسخه های سیستم عامل لینوکس در داخل خود نرم افزارهای مختلف حرفه ای مرتبط را دارند. برای مثال سیستم عامل لینوکس مخصوص افرادی که تولید محتوا انجام می دهند دارای نرم افزارهای مختلف تولید محتوا و ویرایش فیلم و عکس است و شما بدون نیاز به نصب جداگانه می توانید از آن ها استفاده کنید.

 
امنیت لینوکس بالاتر است

از دیگر دلایل برتری سیستم عامل لینوکس نسبت به ویندوز بالاتر بودن امنیت آن است. اما چطور؟ به دلیل آن که کدهای سیستم عامل ویندوز تنها مختص به شرکت مایکروسافت است و در صورت بروز مشکل، تنها متخصصان مایکروسافت بوده و در صورتی که شما یک ایراد را به آن ها اطلاع رسانی کنید، باید مدت ها منتظر پاسخ آن ها بمانید.
از آن جا که لینوکس به صورت اپن سورس است و کدهای آن در اختیار متخصصان زیادی قرار گرفته است، در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت می توانید راه حل آن را از این متخصصان پرسیده و آن را رفع کنید. زیرا ممکن است مشکلی که اکنون برای شما پیش آمده است، مدت ها قبل توسط یک توسعه دهنده وب رفع شده باشد.

 

لینوکس قابلیت محاسبات پیشرفته و سنگین را دارد

از دیگر دلایل برتری لینوکس نسبت به ویندوز می توان به قابلیت آن در انجام محاسبات سنگین و پیشرفته اشاره کرد. در لینوکس از تکنولوژی Cluster استفاده شده است که توانایی انجام محاسبات سنگین و پیشرفته را دارد. این مساله نیز یکی از دلایلی است که بیشتر سرورها از لینوکس را به ویندوز ترجیح می دهند.

 


 

میزان حافظه و پردازنده بیشتر

از دیگر علت های برتری لینوکس نسبت به ویندوز می توان به میزان حافظه و پردازنده بیشتر اشاره کرد. در یک سیستم عامل لینوکس می توان حداکثر از 1024 پردازنده برای انجام عملیات مختلف استفاده کرد در حالی که ویندوز از این قابلیت محروم است. همچنین میزان حافظه در ویندوز حداکثر 16 ترا بایت است در حالی که این میزان در لینوکس تا یک میلیون ترا بایت نیز می رسد. این برتری باعث شده سرعت سیستم عامل لینوکس در مقایسه با ویندوز و سیستم عامل های دیگر بالاتر باشد.

 

سازگاری سخت افزار و نرم افزار لینوکس بیشتر است

ممکن است شما یک کامپیوتر خانگی قدیمی در منزل داشته باشید و بخواهید مجددا از آن استفاده کنید. نصب سیستم عامل ویندوز روی آن یا برای شما دردسرهای زیادی ایجاد کرده و یا ممکن است انجام نشود. در حالی که سازگای سخت افزار و نرم افزار در سیستم عامل لینوکس بسیار بالاتر است. در صورتی که سخت افزار سیستم شما قدیمی است می توانید یکی از نسخه های سبک لینوکس مانند Peppermints و یا Lubuntu را نصب کرده و به راحتی از کامپیوتر قدیمیتان استفاده کنید.


 
ویروس های شناخته شده در لینوکس کم تر است.

با وجود اپن سورس بودن سیستم عامل لینوکس کاربران اجازه دسترس به ریشه و امتیازهای مدیریتی را ندارند، این مساله باعث شده که تعداد ویروس های شناخته شده در لینوکس بسیار کم تر ویندوز و گاها صفر باشد. از این رو بعد از نصب ویندوز شما نیاز به یک آنتی ویروس قوی دارد، در حالی که حتی بدون انتی ویروس نیز می توانید از لینوکس استفاده کنید.

 

ارتقا و توسعه لینوکس ساده و رایگان است

از دیگر مزایا و علت های برتری لینوکس نسبت به ویندوز آن است که ارتقا و به روز رسانی آن رایگان و بسیار ساده است. همان طور که نسخه اصلی سیستم عامل لینوکس رایگان است، نسخه های به روز شده ان نیز بدون هزینه بوده و شما می توانید به صورت رایگان آن را به روز رسانی کنید.
مساله دوم آن که شما برای به روز رسانی و اپدیت سیستم عامل ویندوز نیاز دارید، تمام فایل ها و نرم افزارهای مربوط به سیستم عامل را به صورت جداگانه به روز رسانی کنید. در حالی که در لینوکس تمامی فایل ها و نرم افزارهای مربوطه در مخزن اصلی بوده و همراه با سیستم عامل آن ها نیز به روز رسانی خواهند شد.
 

لینوکس نرم افزارهای ویندوز را نیز پشتیبانی می کند.

همان طور که می دانیم بسیاری از نرم افزارهای پر کاربرد مختص ویندوز بوده و سیستم های عامل دیگر نمی توانند از آن استفاده کنند. این مساله راجع به سیستم عامل های دیگر نیز وجود دارد یعنی هر سیستم عامل دارای نرم افزارهای مخصوص به خود است. در صورتی که سیستم عامل شما لینوکس است، می توانید از طریق نرم افزارهایی مانند Play on Linux و یا Wine نرم افزارهای مربوط به سیستم های عامل دیگر را نیز نصب کنید.

 

 

لینوکس قابلیت اجرای هر فایلی را دارد

از دیگر علت های برتری سیستم عامل لینوکس در مقایسه با ویندوز می توان به سازگاری ان با فرمت مختلف فایل ها اشاره کرد. همان طور که می دانید، ویندوز فایل ها را بر اساس فرمت آن ها می خواند از این رو ممکن است نتواند فایل هایی که فرمت ناشناخته دارند را بخواند. اما این مساله در لینوکس به پسوند محدود نیست، از این رو سیستم عامل لینوکس می تواند بسیاری از فایل های مختلف را بخواند.

 

لینوکس بی شمار رابط گرافیکی وجود دارد

در سیستم عامل ویندوز تنها یک رابط گرافیکی وجود دارد و شما تنها یک انتخاب گرافیکی دارید، در حالی که این تعداد در لینوکس بسیار بیشتر و نامحدود است. همچنین محیط دسکتاپ در لینوکس می تواند به شکل سه بعدی در بیاید که هم ظاهری جذاب و متفاوت داشته و هم کارکردن با آن را برای شما ساده تر کند.

 
لینوکس با دستگاه های مختلف سازگار است

جالب است بدانید که سیستم عامل لینوکس تنها مختص به لپ تاپ و یا کامپیوتر نیست. شما می توانید این سیستم عامل را روی دستگاه های دیجیتال مختلف از تلفن های همراه، لپ تاپ، تبلت و حتی تلویزیون های هوشمند، ابر کامپیوترها و سرورها و یا برنامه های راه اندازی هواپیما نصب کنید. بدون شک یکی از دلایل برتری سیستم عامل لینوکس نسبت به ویندوز همین سازگاری آن با دستگاه های مختلف است.

 

لینوکس حریم شخصی بیشتری دارد

در صورتی که شما از سیستم عامل ویندوز استفاده کنید، مایکروسافت حجم قابل توجهی از اطلاعات شخصی شما را در تنظیمات حریم شخصی دریافت می کند. حتی اگر شما در بخش تنظیمات ارسال اطلاعات حریم شخصی برای مایکروسافت را غیر فعال کنید، ممکن است باز هم این اطلاعات ارسال شود. از دیگر علت های برتری لینوکس نسب به ویندوز آن است که یا اصلا اطلاعات شخصی ذخیره نشده و یا تنها تعداد محدودی از سوال های شخصی پاسخ داده می شود.

مشاهده و ثبت نام دوره های آموزش لینوکس

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!