آشنایی با دوره های روان شناسی، مخاطبان و مزایای شرکت در آن ها

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 3 سال پیش
  • دسته متفرقه
  • تعداد نظرات ۰ نظر

زندگی در هر برهه از زمان دارای پیچیدگی ها و مشکلاتی است که همه ما از قبل باید برای رویایی با آن ها آماده شده باشیم. بدون اغراق می توان گفت سال ها پیش که زندگی انسان ها ساده تر بوده، مشکلات و چالش های آن ها نیز کم تر و ساده تر بوده است اما هر چه کیفیت سطح زندگی بالاتر رفته و شکل زندگی ها نسبت به گذشته تغییر کرده است، مشکلات و چالش ها نیز بیشتر و پیچیده تر شده اند. شرکت در دوره روان شناسی به شما کمک می کند بتوانید با این چالش ها برخورد مناسب و درستی داشته باشید.

 
رایج ترین مشکلات فردی و خانوادگی در دنیای امروز چیست؟

احتمالا همه شما بین دوستان و آشنایانتان زوج های زیادی را دیده اید که بعد از مدت کوتاهی زندگی مشترک از یکدیگر جدا شده اند و یا شاهد افسردگی دوستان و نزدیکان خود شده اید. روح و روان انسان ها از کودکی تا بزرگسالی درگیر مسائل مختلفی است که روی تمامی جنبه های زندگی او تاثیر می گذارد. در حال حاضر مشکلات فردی و اجتماعی رایجی وجود دارد که بهتر است کمی با آن ها آشنا شویم.

 


 

وسواس فکری

آیا برای شما پیش آمده است که چندین بار با خود فکر کنید که درب منزل و یا ماشین خود را قفل کرده اید و آن را چند بار چک کنید؟ آیا پیش آمده که یک جر و بحث کوچک را بارها در ذهن خود مرور کرده و به خود بگوئید کاش فلان حرف را می زدم؟ اگر برای شما نیز این مسائل بارها و بارها پیش آمده است، شما درگیر وسواس فکری هستید. وسواس فکری یکی از رایج ترین مشکلات فردی است که گریبان گیر افراد زیادی شده است.


نداشتن اعتماد به نفس

متاسفانه کمبود اعتماد به نفس از مشکلات فردی رایج دیگری است که در تمامی جوانب دیده می شود. ممکن است شما فردی باشید که در زمینه تحصیل و یا کار موفق شده اید اما اصلا اعتماد به نفس ندارید! کمبود اعتماد به نفس دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که مهم ترین آن ها تربیت اشتباه در دوران کودکی است که باعث شده شما تصور کنید که خوب، کافی و یا دوست داشتنی نیستید.


افسردگی و اضطراب

بدون شک افسردگی و اضطراب از دیگر اختلالات فردی رایج میان افراد است که جالب است بدانید آمار آن در کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر است. اگر شما برای انجام کوچک ترین کاری دچار اضطراب و نگرانی می شوید، اگر چیزی شما را خوشحال نمی کند و شما را هیجان زده نمی کند، شما نیز از افسردگی رنج می برید!

 
مشکلات رایجی که والدین با فرزندان خود دارند

علاوه بر مشکلات رایج فردی، والدین بسیاری دچار چالش های بسیاری با فرزندان خود هستند. این چالش ها از دوران کودکی شروع و حتی تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند. اینکه چطور با کودکان لجباز خود کنار بیائیم؟ پاسخ به سوال های جنسی کودکان را چگونه بدهیم؟ چگونه استعدادهای واقعی کودکانتان را شناسایی کرده و آن ها را پرورش دهید؟ با فرزندانتان در دوران نوجوانی و بلوغ چگونه رفتار کنید؟ چگونه فردی با اعتماد به نفس تربیت کنید؟ و ده ها سوال دیگری که شما باید در ارتباط با فرزندانتان بدانید.

 

رایج ترین مشکلات میان زوج ها

همان طور که در مقدمه نیز اشاره شد، آمار جدایی، طلاق های عاطفی و خیانت میان زوج ها روز به روز در حال افزایش است. نداشتن درک متقابل، مشکلات جنسی، مشکلات اقتصادی، و ده ها مورد دیگر می تواند بنیان زندگی افراد را سست کند.

 

 
برگزاری دوره های روانشناسی و مزایای آن

همان طور که درمان جسم شما نیاز به متخصص و پزشک دارد، روح و روان افراد نیز برای برطرف کردن مشکلات و اختلال های خود نیاز به افراد متخصص و با تجربه نیاز دارد. در حال حاضر دوره های روانشناسی بسیاری به صورت آنلاین و حضوری در سایت ها و موسسات مختلفی برگزار شده و شما می توانید به راحتی در آن ها شرکت کنید.
دوره های روانشناسی ازدواج، افزایش اعتماد به نفس، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی تربیت فرزند، روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی و دوره های دیگری که به صورت موردی و یا کلی برگزار شده و شما می توانید متناسب با نیاز و مشکل خود در آن ها شرکت کنید.

 

شرکت در دوره های روان شناسی مناسب چه کسانی است؟

دوره های روان شناسی به دو صورت تخصصی و عمومی برگزار می شود. به این معنا که دانشجویان و یا فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی می توانند در این دوره ها شرکت کرده و گواهی نامه معتبر دریافت کنند.
دوره های عمومی روان شناسی مناسب با افراد عادی است که دوست دارند هنر بهتر زندگی کردن را یاد بگیرند و راه درست مقابله با چالش ها و مشکلات زندگی را بیاموزند. این دوره ها متناسب با موضوع می تواند برای بزرگسالان، زوج ها، نوجوانان و یا حتی کودکان برگزار شود. 

 

 
آشنایی با رشته روان شناسی

در بخش های بالا با دوره های روانشناسی و رایج ترین مشکلات فردی و خانوادگی آشنا شدیم. اگر شما دوست داشته باشید بخواهید روان شناسی را به صورت تخصصی بیاموزید، رشته روانشناسی یک انتخاب ایده آل و مناسب برای شما خواهد بود. با خواندن این رشته هم خودتان می توانید زندگی سالم و ایده آل داشته باشید و هم به دیگران کمک کنید.


گرایش های رشته روان شناسی

احتمالا شما تنها نام تعداد محدودی از گرایش های روانشناسی را بشناسید، اما جالب است بدانید که انجمن روانشناسی آمریکا بیش از 53 گرایش را برای رشته روانشناسی معرفی کرده اند. با توجه به آن که روانشناسی با موضوعات مختلفی مانند فلسفه، جامعه شناسی، انسان شناسی، زیست شناسی، هنر، فیزیک و غیره مرتبط است، گرایش های مختلفی نیز در حال شکل گیری است. اما رایج ترین و مهم ترین این گرایش ها شامل موارد زیر است:

  • روانشناسی کودکان استثنایی به بررسی رفتارهای کودکان کم توان و استثنایی و نحوه برخورد با آن ها می پردازد.
  • روانشناسی بالینی یکی از پر طرف دار ترین گرایش های روانشناسی است که به علت ناهنجاری های رفتاری و درمان آن ها می پردازد.
  • زیست روانشناسی از گرایش های روانشناسی است که به تحلیل انتقال دهنده های عصبی و رفتارهای مغز می پردازد.
  • روانشناسی رشد به تغییرات جسمی، روحی و خلقیات افراد در سنین و دوره های مختلف زندگی می پردازد.
  • روانشناسی قانونی با انحرافات اجتماعی سروکار داشته و به دنبال علت بروز آن ها و اصلاح جامعه هستند.
  • روانشناسی مدرسه یک رشته مناسب برای دانش آموزان و برنامه ریزی های تحصیلی است.
  • روانشناسی صنعتی و سازمانی از دیگر گرایش های روانشناسی است که به مسائل مربوط به نیروی کار، تجارت و صنعت، استخدام نیروی مناسب و غیره می پردازد.
  • روانشناسی اجتماعی همان طور که از نام آن پیدا است به بررسی رفتار انسان ها در اجتماع، تاثیر رفتار آن ها بر یکدیگر و رفع مشکلات اجتماعی می پردازد.

 

بازار کار روان شناسی و حقوق آن

روانشناسی در حال حاضر به یکی از پر طرفدارترین رشته های دانشگاهی تبدیل شده است، زیرا بازار کار خوبی در ایران و کشورهای دیگر در انتظار فارغ التحصیلان آن ها است.
روانشناسان می توانند به صورت شخصی دست به کار شده و کلینیک و مطب تخصصی خود را راه انداز کنند. البته داشتن گواهی نامه های شرکت در دوره های روانشناسی مرتبط در این راه می تواند بسیار به شما کمک کند.
همچنین روانشناسان می توانند به عنوان مشاور در مدارس و مراکز مختلف نیز فعالیت کرده و استخدام شوند. حقوق و درامد روانشناسان با توجه به محل زندگی و فعالیت آن ها متفاوت است. در صورت استخدام روانشناسان حقوقی بین 3 تا 5 میلیون تومان خواهند داشت، اما در صورت داشتن کلینیک و مطب شخصی این درامد می تواند تا بیش از 20 میلیون تومان در ماه نیز برسد.

 

 

روش های درمان در علم روانشناسی

در علم روانشناسی از راهکارها و روش های مختلفی برای درمان استفاده می شود. روانشناس و مشاور باید بتواند علت بروز مشکل در شما را ریشه یابی کرده و از روش مناسب درمان استفاده کند.


روانکاوی

این روش توسط فروید بنیانگذاری شده است. در این روش درمان، علت تمامی مشکلات فردی را رفتارهای سرکوب شده در دوران کودکی می دانند. در این روش فرد بیمار روی تخت دراز کشیده و خاطرات دوران کودکی را به خاطر می آورد. در این روش ریشه مشکلات دوران کودکی پیدا شده و سعی به اصلاح آن خواهد شد.

 
بازی درمانی

از دیگر روش های درمان در روانشناسی که بیشتر برای کودکان و افراد استثنایی مورد استفاده قرار می گیرد، بازی درمانی است. در این روش درمانگر سعی می کند در قالب بازی مشکلات کودکان و افراد را پیدا کرده و درمان کند.

 

رفتار درمانی

در این روش درمان، فرد به صورت واقعی، تخیل و یا واقعیت مجازی در مواجهه با مشکل و منشا نگرانی خود قرار می گیرد تا بتواند با ترس های خود مواجه شده و آن را برای همیشه از بین ببرد.


رویکرد شناختی

در این روش درمانگر علت اصلی بروز مشکلات و ناهنجاری های رفتاری را افکار انسان ها می داند. از این رو به آن ها کمک می کند که بتوانند به صورت خود آگاه روی افکار خود تسلط داشته و افکار منفی و اشتباه خود را با افکار سالم و مثبت جایگزین کنند.

 
گروه درمانی

در این روش افراد با اشخاص دیگری که مشکل مشابهی با آن ها دارند، یک گروه تشکیل داده و با یکدیگر و با یک یا چند مشاور به صحبت راجع به مساله خود می پردازند. این روش یک روش درمانی بسیار رایج در میان روانشناسان است و کمک زیادی به درمان افراد می کند.


روش انسان گرایانه

در این روش درمانگر به فرد کمک می کند که از اختلال ها و تفاوت های خود در جهت بهبود توانمندی های شخصی استفاده کند. رشد و شکوفایی به افراد کمک می کند بتوانند به فرد بهتر، سالم تر و البته توانمندتری تبدیل شوند.

 

 

روش زیست پزشکی

در این روش که تنها در اختلالات خاصی به کار می رود، از دارو درمانی، جراحی و یا درمان با شوک های الکتریکی استفاده می شود.

 

زوج درمانی 

زوج درمانی از دیگر روش های درمان است که همان طور که از نام آن پیدا است، برای رفع مشکلات میان زوج ها و بهبود زندگی مشترک استفاده می شود.

 

جمع بندی

دوره های روانشناسی در زمینه های مختلف و به شکل های مختلفی برگزار می شود که هم روانشناسان و هم افراد معمولی می توانند در آن ها شرکت کنند. این دوره ها در زمینه های مختلفی مانند مشکلات خانوادگی، رفتار با کودکان، اختلالات اجتماعی، مشکلات فردی و غیره به صورت آنلاین و یا حضوری برگزار می شود. 

 

فراموش نکنید...

اگر به شرکت در دوره‌های روان شناسی علاقه‌مند هستید و موضوعی در ذهن‌تان هست، با ما تماس بگیرید و پیشنهاد دهید.

اگر مدرس دوره هستید و مایل با همکاری با موسسه منظومه ایرانیان جهت برگزاری دوره هستید، فرم همکاری را پر کنید.

 

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!