14 اشتباهی که در برخورد اول تاثیر منفی بر مخاطب شما می گذارد

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 3 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

تحقیقات روان شناسی نشان می دهد که در برخورد اول با دیگران، تنها 7 ثانیه کافی است تا روی طرف مقابلتان تاثیر مثبت و یا منفی بگذارید. اگر شما به یک مصاحبه شغلی بروید، جدا از میزان مهارت و تخصص شما در زمینه کاری مورد نظر، مدیر موسسه تنها ظرف 30 ثانیه می تواند برای استخدام و یا عدم استخدام شما تصمیم بگیرد.

در این ملاقات های اول ممکن است شما کارهای بسیار کوچکی انجام دهید اما از تاثیر منفی آن بر طرف مقابلتان آگاه نباشید! این رفتارها ممکن است باعث شود شما در نگاه طرف مقابلتان فردی بی ادب، گستاخ و یا خودخواه دیده شوید، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. در این مقاله 14 اشتباه رایج در ملاقات های اولیه را به شما خواهیم گفت تا از انجام آن ها خودداری کنید.

 

 

ضعف در دست دادن

دست دادن نا مناسب در اولین برخورد می تواند یک قاتل حرفه ای برای ایجاد رابطه شما باشد. روان شناسان معتقدند که دست دادن کم جان و ضعیف مشخصه افراد مضطرب و خجالتی است و باعث ایجاد حس منفی در طرف مقابل می شود.

از طرف دیگر بیش از حد قرار دادن دست طرف مقابل در دستان خود در قرار ملاقات نخست نیز می تواند در طرف مقابل احساس عدم راحتی ایجاد کند. اگر می خواهید تاثیرگذار دست دهید، دستان مخاطب خود را محکم و در 2 ثانیه فشار دهید.


 

قرار دادن اشتباه دست ها

اشتباه دیگری که در ملاقات های کاری و به خصوص جلسات مصاحبه می تواند تاثیر منفی بر طرف مقابلتان بگذارد، نحوه قرار دادن دست ها است. شما می توانید مانند همیشه دستان خود را روی پاهایتان قرار دهید اما به هیچ وجه آن ها را داخل جیب هایتان نگذارید. اگر دست های خود را روی میز می گذارید، آن ها را به هم گره نکنید، زیرا باعث القای این حس در طرف مقابلتان می شود که می خواهید او را کنترل کنید.

جالب است بدانید که قرار دادن دست ها روی میز در دنیای غرب می تواند تاثیر مثبتی بر مخاطب بگذارد، در حالی که همین کار در کشورهایی مانند چین و هند گستاخی و بی ادبی به شمار می رود.

 

 

جویدن آدامس

ممکن است شما برای کاهش استرس خود آدامس بجوئید اما مطمئن باشید که با این کار تاثیر بسیار منفی بر مخاطب خود خواهید گذاشت. جویدن آدامس باعث می شود که در نگاه طرف مقابلتان فردی گستاخ به نطر برسید. در مصاحبه های کاری از جویدن آدامس اکیدا خودداری کنید، درغیر این صورت قید استخدام شدن در آن شغل مورد نظر را بزنید!

 

پرهیز از داشتن تماس چشمی

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و یا از مضطرب و خجالتی هستند، معمولا هنگام صحبت کردن با طرف مقابلشان، به چشمان آن ها نگاه نمی کنند. این مساله تاثیر بسیار منفی بر برقراری رابطه ی خوب خواهد گذاشت. تماس چشمی یک ابزار قددرتمند برای برقراری یک ارتباط عالی است و باعث می شود که شما فردی باهوش، اجتماعی و با اعتماد به نفس دیده شوید.

 

بازی کردن با موها یا روسری

تحقیقات نشان می دهد که خانم ها در طول روز بیش از 18 بار به موها یا روسری خود دست می زنند اما انجام این کار در یک مصاحبه شغلی و یا قرار ملاقات اولیه، پیام خوبی به طرف مقابلتان ارسال نمی کند. انجام این کار می تواند نشان دهنده اضطراب، استرس، اعتماد به نفس پایین و یا ناراحتی باشد. انجام بیش از اندازه این کار همچنین می تواند نشان دهنده یک اختلال و یا وسواس فکری نیز باشد.

 

 

انتخاب موضوع اشتباه برای مکالمه

بسیاری از افراد در اولین قرار ملاقات موضوعات اشتباهی را برای صحبت کردن انتخاب می کنند و همین مساله می تواند منجر به تاثیر گذاری منفی بر طرف مقابلتان شود. موضوعاتی مانند دین، مسائل سیاسی، مسائل جنسیتی، پول و میزان درامد، مشکلات خانوادگی و غیره موضوعاتی شخصی هستند و صحبت کردن راجع به آن ها در قرار ملاقات اول خوشایند نخواهد بود.

 

عدم رعایت فاصله فیزیکی مناسب

از دیگر اشتباهات رایجی که باعث می شود شما نتوانید تاثیر مثبتی بر مخاطب خود بگذارید، عدم رعایت فاصله فیزیکی مناسب است. اگر شما بیش از اندازه طبیعی از مخاطبتان فاصله بگیرید، این حس را در او القا خواهید کرد که به او و صحبت کردن با او علاقه ای ندارید، همچنین اگر بسیار به مخاطب خود نزدیک شوید، ممکن است فردی گستاخ و بی ادب به نظر برسید. روان شناسان بهترین فاصله فیزیکی در قرار ملاقات اول را بین 120 تا 360 سانتی متر معرفی کرده اند.

 

ایجاد سروصدا

بسیاری از افراد برای کاهش استرس خود در موقعیت های مختلف، اصطلاحا انگشتان خود را می شکنند. انجام این کار باعث ایجاد صدایی می شود که در ملاقات اول بر طرف مقابلتان تاثیر جالبی نخواهد داشت. همچنین ایجاد صداهایی مانند ضربه زدن دست روی میز و یا تکان دادن مداوم پاها، باعث می شود که شما فردی مضطرب دیده شده و تاثیر منفی بر مخاطب خود بگذارید.

 

 

چک کردن مداوم ساعت و یا تلفن همراه

یک فرد به طور میانگین در طول شبانه روز حدود 110 بار تلفن همراه خود را چک می کند که عددی قابل توجه و زیاد است، اما انجام آن هنگامی که با شخص دیگری در حال مکالمه هستید، بسیار ناپسند است. انجام این کار به طرف مقابلتان این پیغام را می رساند که شما بی حوصله هستید و یا به صحبت کردن با او علاقه ای ندارید. تحقیقات نشان داده است که حتی قرار دادن تلفن همراه روی میز بدون استفاده از آن می تواند در برقراری یک رابظه خوب تاثیر منفی بگذارد.


 

فراموش کردن نام ها

این که در هر ارتباط کلامی شما نام طرف مقابلتان را به زبان بیاورید، بیش از هر چیزی می تواند بر کیفیت رابطه و ایجاد حس مثبت، تاثیرگذار باشد. بنابراین سعی کنید نام طرف مقابلتان را به هیچ عنوان فراموش نکنید. اگر حافظه شما در این زمینه ضعیف است، سعی کنید از ابتدای مکالمه نام او را تکرار کنید تا در ذهنتان جای بگیرد.

 

 

دیر رسیدن

هیچ چیز به اندازه دیر رسیدن به قرار ملاقات اولیه نمی تواند شما را فردی بی مسئولیت و شلخته نشان دهد. سعی کنید برای رسیدن به موقع به قرار ملاقات خود از ساعت ها قبل برنامه ریزی کنید و حداقل یک ربع زودتر از زمان تعیین شده در مکان مورد نظر حاضر شوید. ترافیک، زنگ نخوردن ساعت و بهانه های دیگر نمی تواند تاثیر منفی دیر رسیدن بر مخاطبتان را کاهش دهد!

 

لباس نامناسب

شکل ظاهری و لباسی که می پوشید یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها بر ارتباطات شما است. رنگ و نوع لباسی که انتخاب کرده اید، عطری که به خود زده اید، رنگ و آرایش موها، کفش و کیفی که پوشیده اید و ده ها جزئیات ریز ظاهری می تواند در نگاه اول بر مخاطب شما تاثیر منفی و یا مثبت بگذارد. سعی کنید که همیشه ظاهری مرتب، تمیز و البته متناسب با موقعیت داشته باشید.


 

بیش از حد صمیمی نشوید

ممکن است در نگاه و ملاقات اول از طرف مقابلتان خوشتان بیاید و با او احساس راحتی کنید اما این مساله به شما اجازه نمی دهد که بیش از حد صمیمی شوید. بهتر است در ملاقات اول حدود را رعایت کرده و از شوخی های نامناسب و رفتارهای صمیمی خودداری کنید.

 

متکلم واحد نباشید

طبیعی است که شما چه در قرار ملاقات اولیه خود و چه در مصاحبه های شغلی دوست دارید بهترین خود را به نمایش بگذارید. اما مراقب باشید که برای حصول به این هدف زیاده روی نکنید. سعی کنید به اندازه صحبت کنید و به طرف مقابلتان نیز به همان اندازه زمان و فضا برای صحبت کردن دهید.

 

شما چه مورد دیگری را می‌شناسید؟ با ما در میان بگذارید.

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!