10 مورد از تاپ‌ترین ترندهای هوش مصنوعی در سال 2020 که باید بدانید و با آنها آشنا شوید.

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

هوش مصنوعی یا AI، بی شک، اصلی‌ترین تکنولوژی در سال‌های اخیر و سال‌های آینده خواهد بود و هر چه رو به جلو پیشرفت می‌کند، بر هیجان و جذابیت استفاده از آن افزوده خواهد شد. هزینه‌های تحقیق، توسعه و استقرار هوش مصنوعی در صنایع مختلف در حال بررسی  و همچنین افزایش است و بحث در مورد پیامدهای اجتماعی استفاده از AI در صنایع و جایگزینی آن با نیروی انسانی، در محافل اقتصادی، اجتماعی و بین المللی در حال بررسی است. در حالی که هیچ پیش‌بینی دقیقی در مورد اینده هوش مصنوعی در دنیا وجود ندارد اما حداقل کاری که می‌توان کرد، آشنایی با ترندهای هوش مصنوعی در یک سال پیش رو است. با این مقاله در منظومه ایرانیان همراه باشید تا ترندهای برتر هوش مصنوعی در سال 2020 را معرفی نماییم.

1. هوش مصنوعی، سیستم‌های مانیتورینگ و تجارت الکترونیک را ارتقا می‌بخشد.

در حالی که اولین روبات‌ها در محیط‌های کاری، عمدتا با کارهای اتوماتیک دستی مانند خطوط تولید درگیر بوده‌اند، روبات‌های نرم افزاری یا هوش مصنوعی، امروز از اهمیت ویژه‌تری برخوردار هستند. این روبات‌ها، کارهای تکراری اما ضروری، زمان‌بر و هزینه بر را انجام می‌دهند. پر کردن فرم‌ها، تهیه گزارش‌ها و نمودارها و مستندات، همه کارهایی هستند که توسط هوش مصنوعی به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند و هرچه اطلاعات و دیتا بیشتر می‌شود، این سیستم‌های خودآموز، روش‌های سریع‌تر و بهتری را برای انجام این کارها، ابداع می‌نمایند. این سیستم اتوماسیون، بشر امروز را از شر کارهای اداری و کاغذبازی‌های وقت‌گیر نجات داده است.

2. به کمک هوش مصنوعی، شخصی سازی اطلاعات قدرتمندتر می‌شود.

شخصی سازی اطلاعات و خدمات اینترنتی قابل ارائه به هر فرد جزو ترندهای هوش مصنوعی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شروع این روند از موفقیت غول‌های اینترنتی مانند آمازون، علی بابا و گوگل و توانایی آنها در ارائه تجربیات و توصیه‌های شخصی به ازای هر فرد است.  هوش مصنوعی به ارائه دهندگان کالا و خدمات، اجازه می‌دهد تا با سرعت و با دقتی وصف ناشدنی، با پورتال‌های آنلاین در تعامل باشند و دیدگاهی کامل و جامع در مورد هر یک از کاربران به دست آورند. این سیستم‌ها به سرعت یاد می‌گیرند که چگونه خدمات مورد نیاز افراد را پیش بینی نمایند و مطابق با خواسته‌ها و نیازهای آنان، خدمات تخصصی خود را ارائه دهند.

3. هر چه هوش مصنوعی به صورت گسترده‌تر استفاده شود، اطلاعات ارزشمند بیشتر، استخراج می‌شوند.

کیفیت اطلاعات و دیتای در دسترس، اغلب مانعی برای مشاغل و سازمان‌هایی است که قصد دارند تا به سمت تصمیم گیری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، حرکت کنند. اما با پیشرفت تکنولوژی و روش‌های شبیه سازی فرآیندهای دنیای واقعی و مکانیسم‌های حوزه دیجیتال، طی سال‌های اخیر، داده‌های دقیق به طور فزاینده‌ای در دسترس قرار می‌گیرند. شبیه سازی‌ها به مرحله‌ای رسیده است که تولید کنندگان اتومبیل و سایر افراد شاغل در توسعه وسایل نقلیه بدون راننده، می‌توانند هزاران ساعت از اطلاعات و داده‌های مربوط به رانندگی در سرعت‌ها و شرایط متفاوت استفاده کنند بدون اینکه حتی یک دقیقه، این آزمایش‌ها را به صورت واقعی و در محیط واقعی انجام دهند و تمامی این اطلاعات و داده‌ها، در محیط‌های آزمایشگاهی و به کمک سیستم‌های مجازی به دست می‌آیند که این راه‌ها برای کسب اطلاعات و دیتا، منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌ها و افزایش کیفیت داده‌های مورد نیاز می‌شود. در سال 2020، شاهد افزایش دقت و در دسترس بودن شبیه سازی‌های دنیای واقعی خواهیم بود که خود قدم بلندی برای بهبود عملکرد سیستم‌های هوش مصنوعی است.

4. سخت افزارهای هوش مصنوعی

از آنجا که سخت افزار و تخصص لازم برای استفاده بهینه‌تر از هوش مصنوعی، روز به روز ارزان‌تر و در دسترس‌تر می‌شوند، استفاده از هوش مصنوعی به صورت فزاینده‌ای در حال گسترش است و در بسیاری از ابزار، صنایع و نیازمندی‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.  در سال 2019، هوش مصنوعی منحصر به سیستم‌های کامپیوتری، گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند و ... می‌شد اما در سال‌های پیش رو، خواهیم دید که هوش مصنوعی در حوزه‌های گسترده‌تری از جمله لوازم خانگی، منازل، وسایل نقلیه و ابزار کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزاری مانند واقعیت مجازی، اینترنت اشیا و رایانش ابری یا کلود، در سال‌های آینده قطعا باعث خواهند شد تا دستگاه‌های کوچک و بزرگ زیادی را به صورت روزمره ببینیم و مورد استفاده قرار دهیم که می‌توانند فکر کنند و یادگیری به صورت خودآموز، داشته باشند.

5. مشارکت انسان و هوش مصنوعی فزاینده خواهد شد.

در سال‌های پیش رو، روز به روز بیشتر و بیشتر یاد می‌گیریم تا در کنار روبات‌های هوش مصنوعی، کار کنیم و زندگی روزمره را بگذرانیم. این زندگی پایاپای با روبات‌ها و هوش مصنوعی، بشر را وادار می‌کند تا از مهارت‌های انسانی که هوش مصنوعی هنوز قادر به انجام آن نیست، استفاده کند. مانند تخیل، دیزاین، استراتژی، و مهارت‌های ارتباطی.  استفاده از این مهارت‌ها بسیار پیشرفته‌تر و جذاب‌تر خواهد بود زیرا به کمک آنالیز دیتا و به یاری هوش مصنوعی شکل پیشرفته‌تری به خود می‌گیرند و به شدت تقویت می‌شوند. برای بسیاری از افراد، این تغییرات به معنای یادگیری بیشتر و بهتر مهارت‌های جدید  و راه‌های جدید برای استفاده از مهارت‌های انسانی در کنار روبات‌ها و مهارت‌های مبتنی بر نرم افزار است. IDC (شرکت بین‌المللی داده‌های هوشمند) پیش بینی کرده است تا سال 2025، 75 درصد از سازمان‌ها برای پر کردن شکاف‌های مهارتی ناشی از لزوم پذیرش هوش مصنوعی، برای آموزش کارمندان، سرمایه گذاری می‌کنند. این روند در سال 2020 به طور فزاینده‌ای آشکار خواهد شد.

6. هوش مصنوعی در صنعت فیلم، موسیقی و گیم

حتی در سال 2020 نیز به نظر می‌رسد که فعالیت‌های هنری مانند سرودن شعر، نقاشی، نواختن موسیقی و آهنگسازی و ... بهتر است به هوش مصنوعی سپرده نشود و هنوز هم مهارت‌های انسانی در این زمینه هزاران پله بالاتر از مهارت‌های روباتیک است و ساخته‌های AI در این زمینه هنوز فاصله زیادی تا پذیرش توسط انسان‌ها دارند. اما نفوذ AI در سیستم‌های سرگرمی و بازی‌های کامپیوتری و صنعت گیم، قابل کتمان نیست و قطعا در سال 2020 با سرعت بیشتری رشد می‌کند و به صورت بسیار گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7. امنیت سایبری پیشرفته‌تر، به کمک هوش مصنوعی

حملات سایبری مهندسی شده، هکرها و بدافزارها به وسیله الگوریتم‌های هوش مصنوعی روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن هستند اما به مثابه آن، هوش مصنوعی در روش‌های مقابله با این حملات نیز بسیار کارآمد است و نقش بسیار موثری در حفاظت اطلاعات در محیط سایبری را ایفا می‌کند. به عنوان مثال، هوش مصنوعی می‌تواند برای مانیتورینگ فعالیت‌های دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد تا بتواند هر گونه فعالیت نابهنجار و خارج از الگوی تعریف شده را در لحظه، شناسایی کرده و آن را خنثی نماید.

8. همه انسان‌ها با هوش مصنوعی در تعامل خواهند بود، حتی بدون آنکه بدانند.

با وجود پیشرفت‌های بسیار در زمینه راه اندازی سیستم‌های آموزشی به کمک هوش مصنوعی باز هم، در هنگام استفاده از این خدمات، می‌توانیم تشخیص دهیم که با یک روبات سروکار داریم یا یک انسان؟ اما در سال 2020 و در سال‌های بعد از آن، سیستم‌های گفتاری هوش مصنوعی آنچنان پیشرفت خواهند کرد که این قدرت تشخیص را از ما می‌گیرند. الگوریتم‌هایی که سعی در مطابقت با الگوهای گفتاری انسانی دارند، روز به روز بیشتر و بیشتر، قادر به فریب ما در تمایز بین انسان و ماشین خواهند بود. سال 2020 می‌تواند شروعی برای این روند باشد. ما با هوش مصنوعی تعامل می‌کنیم بدون آنکه خودمان بدانیم!

9. هوش مصنوعی مارا شناسایی و کنترل می‌کند.

با پیشرفت هوش مصنوعی در دهه آینده، فناوری تشخیص چهره نیز به صورت گسترده‌ای پیشرفت می‌کند و به صورت فزاینده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از کشورهایی که به دنبال استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره برای آنالیز میزان استفاده شهروندان از خدمات شهروندی و شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل عمومی است، چین می‌باشد اما در سال‌های آینده، نه تنها در چین بلکه در سراسر جهان، شرکت‌ها و دولت‌ها برای استفاده از این شاخه از هوش مصنوعی، سرمایه گذاری‌های کلانی می‌کنند تا رفتار شهروندان خود را آنالیز و تفسیر نمایند. با اینکه استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه به میزان بسیار زیادی، حریم شخصی افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد اما باید بپذیریم که این تکنولوژی برای افزایش میزان امنیت و رفاه در زندگی بسیار کاربردی است و قطعا جدال بین موافقان و مخالفان این تکنولوژی به یکی از بحث‌های داغ در سال 2020 تبدیل خواهد شد.

 

 

 

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!