10 مورد از بهترین مثال های استفاده از هوش مصنوعی در صنعت

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

همه غول‌های تکنولوژی در دنیا از علی‌بابا گرفته تا آمازون، در رقابت سهمگینی برای دستیابی به جایگاه اول در زمینه استفاده از هوش مصنوعی هستند. این کمپانی‌ها، به مثابه بولدوزرهای هوش مصنوعی هستند و در تلاش هستند تا نسل‌های جدیدی از AI را ارائه دهند. با منظومه ایرانیان همراه باشید تا بهترین مثال‌هایی که می‌توان به آنها اشاره نمود تا به صورت روشن، روش استفاده کمپانی‌ها از هوش مصنوعی را دریابیم، بررسی نماییم.

کمپانی علی بابا Alibaba

کمپانی چینی علی‌بابا، یکی از بزرگ‌ترین پلتفورم‌های تجارت الکترونیک در دنیا است که فروش آن، بیش از آمازون و کمپانی e-Bay بوده است. هوش مصنوعی به صورت یکپارچه در ساز و کار تجاری علی‌بابا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آن برای پیش‌بینی نیازمندی‌های مشتریان بهره برداری می‌شود. علاوه بر این، از تکنولوژی زبان به وسیله هوش مصنوعی، نیز بهره می‌برد تا بتواند روی وبسایت خود تولید محتوا کند و توضیحات مربوط به هر کالا را ایجاد نماید. یکی دیگر از پروژه‌هایی که علی‌بابا به کمک هوش مصنوعی، در حال کار بر روی آن است، پروژه City Brain (مغز شهر) می‌باشد که در این پروژه، هدف غایی، رسیدن به شهرهایی هوشمند است که در آنها، چالش‌هایی مانند ترافیک شهری به کمک هوش مصنوعی و از طریق مانیتور کردن وسایل نقلیه در شهر، بررسی و حل می‌شوند. در کنار همه این‌ها، علی بابا به کمک سیستم رایانش ابری خود که کلود علی‌بابا (Alibab cloud) نام دارد، به کشاورزان کمک می‌کند تا از هوش مصنوعی در راستای بهبود عملکرد و کنترل محصولات خود استفاده نمایند.

کمپانی الفبا-گوگل Alphabet-Google

الفبا، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ گوگل است که پروژه راه اندازی سیستم تولید وسایل نقلیه اتوماتیک و بدون راننده،  توسط این کمپانی کلید خورد. هدف این کمپانی از تولید وسایل نقلیه مبتنی بر هوش مصنوعی، نه تنها ایجاد رفاه بیشتر در رانندگی بلکه تلاش برای کاهش آمار تصادفات شهری و جاده‌ای بود. هم اکنون، محصولات این شرکت در تاکسی‌های بدون راننده در کالیفرنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند اما با توجه به اینکه هنوز تکنولوژی بدون خطایی برای محاسبه، پرداخت و دریافت کرایه متولد نشده است، یک کمک راننده انسانی باید در این تاکسی‌ها در کنار سیستم اتوماتیک رانندگی قرار بگیرد. گوگل با ارائه سیستم DeepMind، تعهد خود را به یادگیری نشان داد. این سیستم، در کنار یادگیری روش برنده شدن در 49 بازی کامپیوتری، اولین کسی بود که در بازی Go برنده می‌شود. از دیگر نوآوری‌های گوگل در زمینه هوش مصنوعی، سیستم گوگل دوپلکس Google Duplex است که در این سیستم، با استفاده از قابلیت زبان انسانی در هوش مصنوعی، رابط صوتی AI، می‌تواند به جای شما ارتباط تلفنی برقرار کند و قرار ملاقات‌ها را تنظیم نماید.

کمپانی آمازون

الکسا و سیستم آنالیز اطلاعات وبسایت‌ها در سراسر دنیا، یکی از دستاوردهای آمازون است که از طریق هوش مصنوعی به آن دسترسی داریم، اما نه تنها الکسا، بلکه بسیاری از جنبه‌های تجارت الکترونیک در کمپانی بزرگ آمازون توسط هوش مصنوعی کنترل و پیش برده می‌شوند. یکی از روش‌های نوآورانه در آمازون که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند این است که، قبل از اینکه حتی به فکر خرید کالایی باشید، آن را به صورت هوشمندانه‌ای به شما توصیه می‌کند تا با توجه به نیازمندی‌های خود برای خرید آن از آمازون، ترغیب شوید. آنها اطلاعات بسیار وسیعی را در مورد عادت‌های هر شخص برای خرید، جمع آوری نموده‌اند تا به الگوریتم غول‌پیکری برای پیش‌بینی نیازمندی‌های افراد دست پیدا کنند و از این طریق می‌توانند حتی نیازمندی‌های آینده افراد را پیش‌بینی کنند و کالاهایی را به مشتریان خود پیشنهاد بدهند که حتی هنوز فکر خرید آن به ذهنشان خطور نکرده است.

در شرایطی که بسیاری از فروشگاه‌ها برای بقا و ادامه فروش و سودآوری خود در تلاش هستند، آمازون، فروشگاه جدیدی را با نام Amazon Go ارائه نموده بر خلاف فروشگاه‌های دیگر، نیازی به پرداخت پول در آن مشاهده نمی‌شود!! این فروشگاه‌های فیزیکی، فاقد صندوق هستند و پس از برداشتن اجناس، می‌توانید از این مراکز خارج شوید!!  این فروشگاه‌های فیزیکی، مایحتاج روزانه مردم را ارائه می‌دهند. افراد با مراجعه به این فروشگاه‌ها، طبق روال سابق به برداشتن کالاهای مورد نیاز خود می‌پردازند اما در هنگام خروج، هیچ صندوق داری وجود ندارد و خرید و شیوه‌های پرداخت از طریق استفاده از ماشین‌ها و تکنولوژی یادگیری ماشین‌ها و هوش مصنوعی اصلاح شده است. پرداخت در فروشگاه‌های Amazon Go به این صورت است که اجناس برداشته شده توسط افراد توسط سیستم‌های کنترل، ردیابی می‌شوند و زمانی که، افراد فروشگاه را به همراه اجناسی که برداشته‌اند، ترک می‌کنند، هزینه کل خرید انجام شده به حساب آنها در سایت آمازون اعمال می‌شود و برای آنها فاکتور صادر می‌گردد.

کمپانی اپل

اپل، یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تکنولوژی در دنیا است که وسایل الکترونیک بی نظیری مانند آی فون و ساعت‌های هوشمند را در کنار نرم افزارهای کامپیوتری و سرویس‌های آنلاین، تولید و به فروش می‌رساند. کمپانی اپل از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در محصولاتی مانند ایفون و ایجاد کاربردهایی مانند تشخیص چهره و ... استفاده می‌کند. یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در محصولات اپل، توصیه آهنگ در Apple Music  است و بسیاری از کاربردهای دیگر که در محصولات این شرکت، باعث شده است تا طرفداران زیادی در سراسر دنیا از این بمب تکنولوژی لذت ببرند.

کمپانی بیدو Baidu

کمپانی چینی Baidu که یکی از هم ترازان گوگل است، از هوش مصنوعی در عرصه‌های متنوعی استفاده می‌کند. یکی از خارق العاده‌ترین پروژه‌های این شرکت، پروژه Deep Voice است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا بتواند با شنیدن فقط 3.7 ثانیه از یک صدا، آن را شبیه سازی نماید. آنها از این تکنولوژی برای توسعه کتابخوانی استفاده می‌کنند، به این صورت که ابزاری برای ایجاد کتاب‌های صوتی با صدای خود نویسنده ایجاد نموده‌اند و از این طریق به راحتی می‌توان یک کتاب را با صدای خود نویسنده، گوش داد و لذت برد در حالی که به هیچ عنوان به استودیوی ضبط صدا و حتی حضور خود نویسنده نیازی نیست!

کمپانی فیس بوک Facebook

یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که فیس بوک از هوش مصنوعی در آن استفاده می‌کند، مهندسی کردن داده‌ها و اطلاعاتی بدون ساختار است. آنها از تکنولوژی‌ای به نام Deep Text  استفاده می‌کنند تا به طور خودکار و به واسطه یک ماشین درک متن، محتوای تولید شده توسط کاربران خود را که با زبان‌های مختلف در سراسر دنیا تولید می‌شوند و با سرعت میلیون بر ثانیه در حال افزایش هستند، را سازماندهی نمایند و به تفسیر موضوع و متن آن بپردازند و از این رو، برای هر کاربر، اطلاعات و پست‌هایی که می‌تواند مورد علاقه او باشد، نمایش داده شود. تکنولوژی دیگری که در فیس بوک مورد استفاده قرار می‌گیرد، Deep Face  است که با دیدن عکس شما، می‌تواند هر عکسی که شما در آن حضور داشته باشید را شناسایی نماید. DeepFace در فیس بوک آنچنان قدرتمند شده است که قدرت تشخیص چهره آن، هم اکنون از قدرت تشخیص انسانی، بالاتر و قابل اطمینان‌تر است. از این تکنولوژی برای جلوگیری از سواستفاده از عکس اشخاص نیز در سیستم‌های امنیت سایبری استفاده می‌گردد.

کمپانی آی بی ام   International Business Machines(IBM)

کمپانی آی بی ام، طی سال های متمادی، یکی از یکه تازان عرصه استفاده از هوش مصنوعی در دنیا بود. از زمانی که Deep Blue Computer آی بی ام، توانست قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد، 20 سال می گذرد و از آن زمان تا اکنون، بسیاری از بازی‌های کامپیوتری شکست ناپذیر توسط انسان، توسط ماشین‌ها شکست خوردند و فتح شدند. آخرین دستاورد آی بی ام در زمینه هوش مصنوعی، تکنولوژی Debater است، این هوش مصنوعی، یک موتور محاسبات شناختی است که در برابر دو مناظره کننده حرفه‌ای قرار گرفته و استدلال‌هایی شبیه به استدلال‌‍های انسانی را تولید و تدوین می‌نماید.

کمپانی JD.com

JD.com ورژن چینی آمازون است که توسط ریچارد لیو راه اندازی شد و یکی از برنامه‌های آینده این کمپانی که تلاش زیادی برای دستیابی به آن می‌شود، این است که 100 درصد فعالیت‌های این کمپانی به صورت اتوماتیک و ماشینی صورت پذیرد. در حال حاضر، انبارهای این شرکت به صورت کاملا خودکار، اداره می‌شوند و در چهار سال گذشته، بسته‌های پستی این شرکت توسط پهبادها ارسال می‌شوند.

کمپانی مایکروسافت

هوش مصنوعی یکی از زمینه‌های اصلی در دستور کار شرکت بزرگ مایکروسافت است که باعث شده تا تمرکز این شرکت بر روی ایده‌های استفاده از آن قرار بگیرد. محصولاتی مانند Cortana،  Skype، Bing و Office 365 مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و توسط مایکروسافت ارائه می‌شوند.

کمپانی تنسنت  Tencent

شرکت رسانه‌های اجتماعی تنسنت، به منظور دستیابی به عنوان "معتبرترین شرکت اینترنتی دنیا" هوش مصنوعی را در راس کارهای خود قرار داده است. برنامه وی‌چت  (Wechat) که بالغ بر یک میلیارد کاربر دارد از محصولات این کمپانی است اما باعث ارضای خواسته‌های سرمایه گذاران این شرکت نشد و پروژه‌های زیادی در زمینه بازی‌های کامپیوتری، پرداخت‌های بانکی، رایانش ابری و کلود، و ... و استفاده از هوش مصنوعی در این عرصه‌ها، در این شرکت در حال پیگیری هستند.  

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!