چگونه در اینستاگرام بازاریابی موفقی داشته باشیم؟ قسمت اول

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فعالیت گسترده بسیاری از مردم در فضای مجازی و هم چنین رونق کسب و کارهای مجازی و خرید و فروش‌های آنلاین، صفحات اینستاگرامی به سرعت در حال رشد و توسعه هستند و بسیاری از صاحبان مشاغل، صنعتگران و حتی صاحبان مشاغل خانگی با توسعه صفحات مجازی خود در اینستاگرام، اقدام به تبلیغات و بازاریابی می‌نمایند اما سوالی که در این بین مطرح است، این است که چگونه می‌توانیم صفحه‌ای پرمخاطب در اینستاگرام ایجاد کنیم و بازاریابی موفقی را در آن صفحه یا پیج انجام دهیم؟ با منظومه ایرانیان همراه باشید تا رازهای موفقیت در ایجاد یک صفحه اینستاگرامی موفق را بررسی نماییم.

چالش‌های اینستاگرامی را به خوبی بشناسید!

در ابتدای رونق گیری فعالیت مردم عامه در اینستاگرام، شاید ایجاد صفحه‌ای برای معرفی کسب و کار یا هنر یا کالای موردنظرمان کار چندان سختی نبود و به راحتی با گرفتن عکس‌های حرفه‌ای و نوشتن کپشن‌های جذاب و جالب توجه می‌توانستیم تعداد زیادی فالوئر جمع کنیم و تبلیغات گسترده‌ای را برای خود به راه اندازیم اما این روزها با توجه به گسترش فزاینده و چشمگیر و هم چنین بالارفتن سطح توقع اقشار متفاوت جامعه از شبکه‌های مجازی، جمع کردن فالوئر و گرفتن لایک و کامنت و فروش از طریق اینستاگرام به کاری تخصصی و دشوار تبدیل شده است که نیازمند طی کردن فرایندهای مهندسی شده است.اصولا پیج‌هایی در اینستاگرام موفق می‌شوند که در اکسپلورر اینستاگرام به صورت تصادفی نمایش داده شوند و از این طریق بتوانند جذب فالوئر نمایند و هم چنین آمار بازدید استوری‌ها و تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایی که در زیر پست‌ها جمع می‌شوند، صحه‌ای بر موفقیت ادمین پیج برای رسیدن به هدف تجاری خود است. در ادامه مقاله مقدمه‌ای را برای موفقیت در این زمینه‌ها بیان می‌نماییم.

دلایل جذب مشاغل و کسب و کارها به اینستاگرام

 اینستاگرام یک پلتفورم رایگان برای تبلیغات است و یا در ایران با مشکلی به نام فیلترینگ مواجه نیست و یا کاربری آن بسیار آسان است و حتی کسانی که سواد خواندن و نوشتن درست و حسابی ندارند، می‌توانند به راحتی عضو آن شوند و در آن عکس و فیلم منتشر نمایند. شاید در ابتدا اینگونه به نظر برسد که این دلایل می‌توانند دلایل خوبی برای جذب مشاغل به سمت اینستاگرام باشند اما باید بدانید که بسیاری از برندهای مطرح در دنیا و بسیاری از شرکت‌های غول در زمینه‌های مختلف بازرگانی و صنعتی، پیج‌های رسمی در اینستاگرام دارند و برای گذاشتن حداقل یک پست و استوری در روز، بسیار مبادرت می‌ورزند پس ارزش تجاری اینستاگرام بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. اینستاگرام در تمام دنیا به یک فرهنگ تبدیل شده است. فرهنگی که برخاسته از نیاز انسان به برقراری ارتباط و نیاز انسان برای مطالعه است. اینستاگرام پای بسیاری از مطالعات دیگر را از جوامع بشری جمع کرده است و چشم‌ها و دست‌ها را درگیر یک گوشی هوشمند نموده است پس به جرات می‌توان گفت اینستاگرام امروزه در ردیف فرهنگ‌های دیگری چون تلفن، خانواده، نیازمندی‌ها و ... قرار می‌گیرد.

راه‌های بنیادین برای کسب موفقیت در اینستاگرام

به هیچ عنوان فکر نکنید که راه اندازی یک صفحه در اینستاگرام و جذب فالوئر و نمایش در اکسپلورر کار آسانی است! فعالیت‌های تجاری و مارکتینگ شما، زمانی در اینستاگرام رونق می‌یابند که بتوانید به درستی مخاطبین خود را شناسایی نمایید و آنقدر جذاب باشید تا بتوانید آنها را جذب خود نمایید. برای ورود به عرصه اینستاگرام و ایجاد یک پیج مارکتینگ در آن، ابتدا باید پاسخ سوالات زیر را برای خود روشن نمایید.

شناسایی مخاطبین

 اولین گام برای موفقیت اینستاگرام مارکتینگ، این است که خود و خدماتی که ارائه می‌دهید را به درستی بشناسید سپس اقدام به نیازسنجی در جامعه نموده و مخاطبین خود در اینستاگرام را شناسایی نمایید به عنوان مثال کسی که قصد دارد در اینستاگرام، لباس‌های وارداتی خود را بفروشد ابتدا باید نوع کالای خود را به طور کامل بررسی نماید. باز هم برای مثال، لباس‌های بچگانه معمولا مخاطبینی از بین خانم‌ها دارند. خانم‌های باردار که در تکاپوی تهیه سیسمونی هستند و مادرانی که با ولع تمام صفحات اینستاگرام را بالا و پایین می‌کنند تا لباس مناسبی را برای فرزندان خود بیابند. رفتار این مخاطبین را شناسایی نمایید، علاقمندی‌ها، پیج‌هایی که در لیست فالوئینگ خود دارند و صفحاتی که آنها به طور مستمر دنبال می‌کنند چه محتوایی دارند و در چه حیطه‌ای هستند؟ رنگ‌های مورد علاقه جامعه در حال حاضر چه رنگ‌هایی است؟ با توجه به این فاکتورها و شناختی که از جامعه مخاطب خود به دست آورده‌اید، اقدام به ضبط ویدئو و نوشتن کپشن و گذاشتن عکس کاور نمایید، عنوان‌های مناسبی را برای پست‌های خود انتخاب نمایید و راه‌های اینکه چگونه مخاطب را قلقلک دهید تا پست شما را باز کند و مطالب آن را مطالعه نماید، پیدا کنید.

بررسی کارکرد عمده اینستاگرام در جامعه

پاسخ به این سوال گاهی بسیار دشوار می‌شود زیرا جامعه، انباشته از توده‌های مختلف انسانی است که هر یک از آنها عقاید، اهداف، ایده‌ها و اخلاقیات خاص خود را دارند اما این یک کار آماری است که به عنوان ادمین یک صفحه مارکتینگ اینستاگرامی باید بتوانید انجام دهید و به این سوال مهم پاسخ دهید که چرا آدم‌ها برای اینستاگرام وقت صرف می‌کنند و آن را دوست دارند؟ آیا کارکرد خبر رسانی دارد؟ ایا صرفا جنبه شوخی و طنز زندگی انسان‌ها را پاسخ می‌دهد؟ آیا نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت افراد دارد؟ آیا انسان‌ها به آن معتاد شده‌اند و بی هدف در آن به گشت و گذار می‌پردازند؟ آیا جنبه آموزشی دارد و برای بسیاری از افراد به عنوان مطالعه علمی و تخصصی به شمار می‌رود؟ می‌بینید که پاسخ همه این سوال‌ها "بله" است. افراد به دلایل مختلف و متنوعی وقت خود را در اینستاگرام سپری می‌نمایند. بسیاری از افراد تمام خریدهای خود را از اینستاگرام انجام می‌دهند، بسیاری از افراد به مطالعه گزاره‌های علمی و روانشناسی و مشاوره‌ای در اینستاگرام می‌پردازند، برخی از آنها فقط دوست دارند بخندند و اندکی از سختی‌های روزگار جدا شوند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند از هر فرصتی استفاده کنند تا به اینستاگرام سری بزنند و به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند. پس برای موفقیت در راه اندازی یک صفحه موفق و پرفالوئر باید برای هر نوع کارکردی، فعالیتی در نظر بگیرید که متناسب با نوع خدمات شما باشد. به هر حال شما قرار نیست یک ادمین ساده باشید. شما قرار است از طریق جذب فالوئر، کالای خود را بفروشید یا خدماتی هزینه‌بر را ارائه دهید.

خلا‌های اجتماعی، روحی و روانی جامعه را شناسایی نمایید.

قبل از دوران شکل گیری اینستاگرام، بازیگران، ورزشکاران، دانشمندان و ... جزو شخصیت‌هایی بودند که بسیاری از افراد آنها را می‌شناختند و سعی در الگوبرداری از آنها می‌نمودند اما با ظهور اینستاگرام، مفهوم سلبریتی بسیار گسترده‌تر شد و مفهوم اینفلوئنسر نیز متولد گردید. پس یکی دیگر از کارهایی که باید بکنید تا بتوانید یک ادمین موفق باشید، شناخت خلاهای روحی، عاطفی، خانوادگی و روانشناسی مخاطبین است. آنها در زندگی خود به دنبال چه الگویی می گردند؟ چه شخصیتی را می پسندند؟ و یا چه کارهایی باعث تحسین آنها می شود؟ چه کارهایی از نظر آنها قابل قبول نیست ولی جذاب و جالب توجه است و چه حرف‌هایی برای آنها تازگی دارد و یا روح آنها را قلقلک می‌دهد تا به شما علاقمند شوند؟ شناسایی این عوامل باعث می‌شود تا بتوانید افراد مجازی زیادی را دور و بر خود جمع نمایید.

وقت کافی بگذارید!

راه اندازی پیج اینستاگرام، امروزه به یک شغل و حرفه تبدیل شده است و بسیاری از مردم از طریق ادمین شدن، کسب درآمد می‌نمایند. یکی دیگر از فاکتورهای موفقیت در راه اندازی یک صفحه مارکتینگ موفق در اینستاگرام صرف وقت کافی برای آن است و شاید حتی بتوان گفت که مهم ترین فاکتور نیز همین وقت است. باید وقت صرف کنید تا بتوانید سوالاتی که در بالا به آنها اشاره شد را پاسخ دهید و اطلاعات به دست آمده را آنالیز نمایید. پس از جذب فالوئر، نگه داشتن او نیز بسیار مهم است و برای اینکه فالوئرهای خود را نگه دارید، باید در نظر آنها پویا باشید، به چشم آنها بیایید و سعی کنید تا فراموش نشوید و در انبوه صفحاتی که فالو شده‌اند، گم نشوید پس باید مرتب استوری بگذارید و مرتب پست بگذارید و مرتب به کامنت‌ها و دایرکت‌ها پاسخ دهید و در عین حال تلاش کنید تا جذاب باشید و با مخاطبین خود ارتباط برقرار نمایید.

سخن آخر:

تا این قسمت از مقاله، به بررسی اطلاعات اولیه و تحلیل‌های اولیه برای راه اندازی یک صفحه تجاری اینستاگرام نمودیم، به یاد داشته باشید که پس از جذب فالوئر و پویا نگه داشتن پیج اینستاگرام، هدف اصلی، یعنی رونق مارکتینگ در شبکه‌های مجازی است که عملا به یکی از هنرهای نوین بازاریابی در دنیا تبدیل شده است. در مقاله‌های بعدی به تفصیل در مورد ترفندهای جذب فالوئر و بازاریابی اینستاگرامی صحبت می‌کنیم.

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!