چگونه برنامه نویسی اندروید را آغاز کنیم؟

با استفاده فراگیر از تلفن های همراه، بازار اپلیکیشن های اندروید که در این دستگاه های دیجیتال استفاده می شود، داغ است. این زبان برنامه نویسی یک زبان با منبع باز است و یادگیری آن می تواند برای شما دریچه های ورود به بازار کار را باز کند. اگر اطلاعات شما راجع به این زبان برنامه نویسی کم است و نمی دانید چطور باید یادگیری زبان اندروید را آغاز کنید، خواندن این متن اطلاعات خوبی به شما خواهد داد. پس با ما همراه شوید.

 
زبان برنامه نویسی اندروید چیست؟

اندروید یک کلمه یونانی مرکب از دو جز Andros به معنای انسان و Oid شبیه و مانند است. بنابراین این زبان برنامه نویسی به معنای یک هوش مصنوعی شبیه به انسان است که قابلیت های برنامه نویسی های پیشرفته و بسیار کاربردی را دارد.
زبان برنامه نویسی اندروید یک زبان با منبع باز است. یعنی کدهای اولیه آن عمومی بوده و هر برنامه نویسی می تواند به آن ها دسترسی داشته باشد. از این رو با ایجاد تغییراتی در کدهای اولیه می توان برنامه هایی متفاوت و کاربردی ساخت. این ویژگی زبان برنامه نویسی اندروید باعث شده از این زبان نه تنها برای اپلیکیشن های موبایل و تبلت بلکه برای سایر دستگاه های دیجیتال مانند یخچال ها، تلویزیون و غیره استفاده می شود.
در حال حاضر شرکت ها و افراد زیادی اقدام به طراحی اپلیکیشن های مختلف بر اساس زبان برنامه نویسی اندروید کرده اند و استفاده افراد، شرکت ها و سازمان ها از این زبان روز به روز در حال افزایش است.

 

 

تاریخچه زبان برنامه نویسی اندروید چیست؟

بهتر است در ابتدای مقاله با تاریخچه زبان برنامه اندروید آشنا شویم تا دید کامل تری نسبت به این زبان برنامه نویسی پیدا کنیم. در سال 2005 گوگل یک شرکت کوچک به نام اندروید را با قیمت 50 میلیون دلار خریداری کرد. هدف این کار توسعه و ساخت نرم افزارهای تلفن همراه بود. 
اندروید در سال 2008 اولین نسخه تلفن همراه با زبان برنامه نویسی اندروید را با نام HTC Dream به بازار عرضه کرد. در سال 2009 به منظور ارتقای ویژگی های این تلفن همراه، گوگل زبان برنامه نویسی اندروید آن را 4 بار به روز رسانی کرده و تغییر داد. از سال 2013 اندروید به یکی از زبان های برنامه نویسی برای تلفن های همراه تبدیل شد. 
 
در سال 2014 اندروید زبان برنامه نویسی خود را برای استفاده در دیگر دستگاه های دیجیتال مانند گجت های هوشمند، تلویزیون ها و غیره توسعه دارد، از این رو گوگل این به روز رسانی را که منجر به معرفی اندروید 5 بود، بزرگ ترین به روز رسانی خود معرفی کرده است.
در سال 2016 اندروید 6 با هدف هوشمند سازی بیشتر، افزایش عملکرد و کاهش میزان مصرف باتری رونمایی شد. به این نسخه ویژگی هایی مانند استفاده همزمان از دو اپلیکیشن، اثر انگشت، تقسیم صفحه نمایش و غیره اضافه شده است.
اندروید 8 در سال 2017 نیز تحت عنوان اوریو، دارای قابلیت های جدیدی مانند تصویر در تصویر و بهینه سازی برای دستگاه هایی 1 گیگا بایت حافظه بود.
نسخه بعدی اندروید، نسخه اندروید تحت عنوان اندروید 9 یا پای pie در سال 2018 معرفی شد. این نسخه دارای هوش مصنوعی بالایی بوده و رابطه بین کاربران و تلفن همراه را تا حد بسیار زیادی ارتقا داده است.

آخرین نسخه منتشر شده اندروید که در زمان نگارش همین مقاله منتشر شده است، اندروید 11 است.

 

چرا زبان برنامه نویسی اندروید مهم است؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد در حال حاضر این زبان برنامه نویسی در بسیاری از دستگاه های دیجیتال از جمله تلفن های همراه مورد استفاده قرار می گیرد. آمارها نشان می دهد در حال حاضر بیش از 73 درصد از تلفن های همراه از اندروید استفاده می کنند. 
همچنین میزان استفاده افراد از برنامه هایی که برای تلفن های همراه ساخته می شوند، هر روز در حال توسعه است. این روزها بیشتر مردم کارهایی مانند خرید، کارهای بانکی، معاملات، رژیم های غذایی، درخواست تاکسی، برقراری ارتباط و غیره خود را از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه انجام می دهند، این مساله باعث شده است که میزان استفاده از زبان برنامه نویسی اندروید در حال توسعه و گسترش باشد.

 
برنامه نویسی اندروید را از کجا آغاز کنیم؟

اگر شما نیز این مقاله را برای خواندن انتخاب کرده اید، احتمالا به دنبال یادگیری زبان برنامه نویسی اندروید هستید. اگر هنوز در ابتدای راه هستید و نمی دانید یادگیری این زبان برنامه نویسی را از کجا آغاز کنید، راه کارهای زیر به شما کمک خواهد کرد.
برای طراحی اپلیکیشن های مختلف مبتنی بر اندروید زبان های برنامه نویسی مختلفی وجود دارد. مهم ترین و کاربردی ترین زبان برنامه نویسی اندروید زبان جاوا است که شما بدون شک باید قبل از هر چیز آن را یاد بگیرید. البته برای ورود به دنیای اندروید نیازی به یادگیری حرفه ای و صد در صد این نرم افزار ندارید اما باید اصول و پایه آن را بیاموزید.
در کنار یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا، باید مفاهیم مربوط به خود اندروید را یاد گرفته و زبان برنامه نویسی مربوط به طراحی و ساخت اپلیکیشن ها را بیاموزید. از کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی طراحی نرم افزار می توان به زبان XML اشاره کرد.
در گام نهایی از این مرحله نیز باید بتوانید میان این دو نرم افزار و این دو مهارت ارتباط مناسب برقرار کرده تا بتوانید به دنیای اندروید و برنامه نویسی وارد شوید.

 

0

 

آیا یادگیری زبان برنامه نویسی اندروید سخت است؟ و چقدر زمان می برد؟

یادگیری زبان های برنامه نویسی معمولا برای اغلب ما سخت به نظر می رسد و ترجیح می دهیم به دنبال آن ها نرویم! اما مطمئن باشید که اگر از راه درست و اصولی پیش بروید، منابع مناسب و درست پیدا کنید و یا در دوره هایی شرکت کنید که مبانی را صفر تا صد به صورت حرفه ای به شما آموزش می دهند، می توانید ظرف 6 ماه به یک برنامه نویس اندروید تبدیل شوید.
البته این 6 ماه نیازمند مطالعه و تلاش هر روزه مثلا روزی حداقل 4 ساعت است. همچنین بعد از گذشت این دوران شما تازه وارد دنیای برنامه نویسی شده اید. از آن جا که دنیای دیجیتال و برنامه نویسی به طور مدام در حال تغییر و به روز رسانی است، شما باید بتوانید دانش خود را به روز نگه داشته و هر روز مهارت خود با را ارتقا دهید.

 
بهترین زبان های برنامه نویسی اندروید کدامند؟

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، برای ورود به دنیای اندروید قبل از هر زبان برنامه نویسی ، باید اطلاعات کافی راجع به زبان جاوا به دست آورید. علاوه بر جاوا، اپلیکیشن های اندروید با زبان های برنامه نویسی دیگری نیز نوشته شده که هر کدام مزایا، معایب و ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه با این زبان ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

جاوا

یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی در جهان زبان جاوا است که خود سیستم عامل اندروید با ان نوشته شده است. از این رو یادگیری ان به شما کمک می کند تا حد زیادی با اندروید و برنامه نویسی برای آن آشنا شوید. جاوا در مقایسه به زبان های دیگر نسبتا ساده بوده و به روز رسانی نمی شود. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این زبان برنامه نویسی دروازه ورود به دنیای اندروید است و به عنوان اولین دوره آموزشی به شما پیشنهاد داده می شود. قدرت این زبان برنامه نویسی به قدری است که با یادگیری و حرفه ای شدن در آن می توانید به راحتی هر نرم افزاری را طراحی کنید.

کاتلین

کاتلین یک زبان برنامه نویسی ایمن، دقیق، مدرن و شی گرا است که توسط گوگل پشتیبانی می شود. این زبان برنامه نویسی ساده و قابل فهم بوده و یادگیری آن نسبت به زبان های برنامه نویسی دیگر ساده تر است. مهم ترین ویژگی این زبان برنامه نویسی کوتاه تر شدن آن است. یعنی کاتلین توانسته در کم ترین میزان فضا حداکثر نتیجه را به شما بدهد.

زبان برنامه نویسی C+ یا سی شارپ

با استفاده از این دو زبان برنامه نویسی نیز می توانید اپلیکیشن های مربوط به اندروید را نیز طراحی کنید. با استفاده از C++ می توانید برنامه انواع برنامه های کاربردی مربوط به موبایل، وب، کنسول ها و ویندوز را بنویسید. البته استفاده از این زبان کمی محدودیت داشته و به طور مستقیم نمی توانید از آن بر روی اندروید استفاده کنید. برای رفع این مشکل Xamarin این شرکت به بسیاری از برنامه های C+ اجازه می دهد که روی بستر آن راه اندازی و اجرا شوند.

پایتون

پایتون یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی اندروید است که در سال 1991 ایجاد شده است. این زبان برنامه نویسی نیز متن باز بوده و شی گرا و تابع گرا است. البته اندروید به طور مستقیم از این زبان برنامه نویسی پشتیبانی نمی کند. بعد از نوشتن برنامه مورد نظر می توانید آن را به APK تبدیل کرده تا به صورت کامل و موفقیت آمیز بر روی سیستم های اندروید اجرا شوند.

زبان بیسیک

اگر می خواهید برنامه نویسی برنامه های اندروید را با کم ترین میزان پیچیدگی یاد بگیرید، زبان Basic مناسب ترین انتخاب برای شما خواهد بود. این زبان نیز به طور رسمی توسط اندروید پشتیبانی نمی شود، اما خبر خوب ان که در این زبان برنامه نویسی گزینه ای به نام B4A وجود دارد که امکان استفاده از زبان بیسیک را در اندروید فراهم می آورد.

 

 

کدام زبان برنامه نویسی اندروید مناسب شما است؟

این که در میان زبان های برنامه نویسی اندروید کدام یک را برای یادگیری انتخاب می کنید، کاملا به هدف و نیاز شما بستگی دارد. اگر به دنبال یادگیری یک زبان برنامه نویسی جامع و کامل هستید، جاوا مناسب ترین زبان برای شما خواهد بود. اگر به دنبال یادگیری یک زبان نسبتا ساده هستید و چندان به دنبال حرفه ای شدن نیستید، می توانید زبان برنامه نویسی بیسیک را بیاموزید. همچنین اگر می خواهید در دنیای برنامه نویسی پروژه های جدید و متفاوت انجام دهید، می توانید از میان زبان های موجود کاتیلن و پایتون را انتخاب کنید. 


 
درآمد و بازار کار برنامه نویس اندروید چگونه است؟

اگر بعد از خواندن مطالب بالا به دنبال آن هستید که یادگیری یک از زبان های برنامه نویسی اندروید را آغاز کنید، احتمالا بخواهید بدانید که این حرفه چه درآمد و بازار کاری در ایران را دارد. با توجه به توسعه دنیای وب و دیجیتال در دنیای امروز برنامه نویسی اندروید در حال حاضر یکی از مشاغل پر طرفدار است و پر درآمد در جهان است.
بر اساس آمار سایت تخصصی مشاغل ایندید، برنامه نویس اندروید دارای درآمدی به طور  متوسط 76 هزار دلار در سال است. این میزان درامد حدود 30 درصد در مقایسه با مشاغل دیگر بیشتر است. 
در حال حاضر بیش از 50 میلیون تلفن و دستگاه دیجیتال در ایران وجود دارد و اپلیکیشن های بسیاری در حال استفاده در این دستگاه ها است. شما به عنوان یک برنامه نویس زبان اندروید می توانید در یک سازمان و یا شرکت به عنوان توسعه دهنده وب و اپلیکیشن فعالیت کنید. در ایران این شغل می تواند درامدی بین 3 تا 7 میلیون تومان درآمد داشته باشد. 
شما می توانید به صورت شخصی نیز به عنوان طراح نرم افزار مشغول به کار شوید. درامد این کار تا حد زیادی به میزان فعالیت شما بستگی دارد. اگر در کار خود حرفه ای و خبره شوید و بتوانید نرم افزارها و اپلیکیشن های کاربردی را طراحی کنید، می توانید برای خودتان کار کنید و درآمدی به صورت میانگین بیش از 10 تا 15 میلیون تومان داشته باشید.

 

مشاهده دوره های آموزش برنامه نویسی اندروید

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!