وبینار چیست؟ مزایای برگزاری وبینار و تفاوت آن با سمینار

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

با پیشرفت تکنولوژی و ورود فعالیت های آنلاین به چرخه زندگی انسانی، حتما نام وبینار را تا به حال شنیده اید و شاید بدتان نیاید که برای فعالیت های تحصیلی و کاری خود از آن استفاده نمایید. تیم منظومه ایرانیان در این مقاله قصد دارد تا وبینار را معرفی نموده و چگونگی ارائه آن و مزایا و معایب آن نسبت به سمینار را به تفصیل توضیح دهد.

وبینار چیست؟

وبینار (Webinar) مخفف یا کوتاه شده عبارت Web- based Seminar است که در لغت به صورت سمیناری که از طریق محیط های مجازی و اینترنتی و تحت وب و از راه دور برگزار می شود، تعریف می گردد. اما شاخصه دیگری که وبینار باید داشته باشد این است که کاملا آنلاین و زنده است و ارتباط در وبینار به صورت دو طرفه برقرار می شود و هر دو طرف به صورت ارتباط متقابل با هم گفتگو می کنند و حرف های یکدیگر را می شنوند. برای ارائه وبینارها باید از نرم افزارهای خاصی که این قابلیت را برای شما ایجاد می کنند تا بتوانید به صورت زنده با طرف مقابل ارتباط صوتی و تصویری ایجاد نمایید و همچنین ابزارهایی را در اختیار شما بگذارد تا بتوانید مانند یک میز کار یا صفحه کامپیوتر شخصی از آن استفاده نمایید و آن را با طرف مقابل خود به اشتراک بگذارید، استفاده کنید.

روند برگزاری کلاس‌ها در وبینارها معمولا به این صورت است که ارائه دهنده یا مدرس اطلاعاتی را که می توانند شامل متن، تصاویر، اسلاید، صداها، کتاب، حل تمرین و ... را در اختیار کسانی قرار می دهد که از طریق وبینار با او در ارتباط هستند. وبینارها این قابلیت را دارند که تصاویر و صداها به صورت دو طرفه مبادله شود به این معنا که مدرس یا ارائه دهنده می تواند با افراد شرکت کننده در کلاس به صورت دو طرفه ارتباط برقرار نماید و تصویر او را ببیند و صدای او را بشنود. به او اجازه سوال پرسیدن بدهد یا حتی از او بخواهد تا دسکتاپش را با مدرس به اشتراک بگذارد.

تا این قسمت از مقاله سعی نمودیم به صورت اجمالی تعریف مختصر و مفیدی از وبینار و چگونگی برگزاری آن را ارائه دهیم اما باید بدانید که برای برگزاری وبینار، به نرم افزارهای خاصی نیاز دارید که برخی از معروف ترین آنها عبارتند از: Skype که با قابلیت Group call خود این امکان را به مخاطبین می دهد تا به صورت گروهی وبینار برگزار نمایند. از نرم افزارهایی که می‌توان با آن‌ها وبینار برگزار کرد، می‌توان به Adobe Connect، Big Blue Button و نسخه ایرانی اسکای‌روم اشاره کرد.

مشاهده وبینارها و ثبت نام

تفاوت وبینار و سمینار در چیست؟

تفاوت وبینار و سمینار از ظاهر لغوی این کلمات نیز پیداست اما بهتر است قبل از اینکه به تفاوت وبینار به سمینار بپردازیم، به تعریف و توضیح خود واژه سمینار و چگونگی برگزاری آن بپردازیم. سمینار یا کلمات هم معنی با آن مانند کنفرانس، ارائه پژوهش، پرزنت کردن تحقیقات و ... به معنای توضیح و تفصیل روند تحقیقات و نتایج پژوهش ها در مورد یک موضوع که توسط یک فرد انجام شده است، برای فرد یا عده دیگری از افراد که به واسطه تحصیلات، شغل یا علاقمندی ها به دریافت آن اطلاعات تمایل دارند.

سمینار همیشه به صورت حضوری و با روش های کلاسیک و سنتی برگزار می شود. اسلایدهایی توسط ارائه دهنده آماده شده و این اسلایدها به صورت ویدئو پروژکتور برای حضار در سمینار اجرا شده و متن پژوهش ها توسط ارائه دهنده برای حاضرین خوانده می شود در نتیجه مهم ترین و اصلی ترین تفاوت بین سمینار و وبینار در نحوه برگزاری آن است که سمینار به صورت حضوری و وبینار از طریق اینترنت و تحت وب صورت می پذیرد.

 

مزایای برگزاری وبینار

به صورت کلی با تغییر سبک زندگی افراد و حرکت رو به جلوی جوامع انسانی به سوی فعالیت‌های آنلاین، برای برگزاری فعالیت‌های پژوهشی و ارائه آنها بنظر می‌رسد که از زمانی به بعد دیگر چاره‌ای جز برگزاری وبینار نیست و اقبال مدرسان و هنرجویان و دانش پژوهان به فعالیت های آنلاین بسیار بیشتر از فعالیت های کلاسیک و حضوری باشد. اما مزایای برگزاری دوره های آموزشی به صورت وبینار را می‌توان از دو جهت بررسی نمود: ۱. مزایای وبینار از دید مدرسان و برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی ۲. مزایای وبینار از دید شرکت کنندگان و هنرجویان و آموزش پذیران

 

مزایای برگزاری دوره‌های آموزشی وبینار از دید هنرجویان و دانش‌پژوهان

در ادامه مقاله، فواید شرکت در دوره‌های وبینار را به تفصیل بیان می‌کنیم.

  • از بین رفتن بعد مسافت و فواصل جغرافیایی

فواصل جغرافیایی در کلاس‌های وبینار هیچ معنایی ندارد و به عنوان مثال، دانشجویی از دورترین شهرستان‌ها و روستاها توانایی شرکت در کلاس‌های آموزشی که در شهرهای بزرگ مانند تهران برگزار می‌شوند را داراست و می‌تواند بدون چون و چرا و صرف هزینه بیشتر و نگرانی بابت مسائلی مانند مسافت و اسکان، با خیال راحت در کلاس‌ها شرکت نماید و از آموزش‌ها بهره مند گردد.

  • با وبینار ترافیک را دور بزنید.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در شهرهای بزرگ مانند تهران گریبان‌گیر افراد است، ترافیک و پیدا کردن جاپارک است که گاهی به معضلات بسیار بزرگی تبدیل می‌شوند. به واسطه شرکت در کلاس ها، دوره ها و رویدادهای وبینار بدون اینکه در ترافیک بمانید یا نگران جاپارک و یا آلودگی هوا باشید از داخل منزل از آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوید.

  • رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها

این روزها، بحث سلامتی افراد، سلامتی جامعه و فاصله گذاری اجتماعی بسیار پررنگ‌تر شده است و با شیوع بیماری‌ها و ویروس‌هایی مانند کووید ۱۹ و آنفلوآنزا و ... بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده‌اند که دوره‌های مجازی و رویدادهای مجازی بسیار کاربردی‌تر و مطمئن‌تر از دوره‌های حضوری هستند و در برگزاری کلاس‌ها به صورت وبینار، از مسائلی مانند گسترش بیماری‌ها و به خطر افتادن سلامتی افراد جلوگیری می‌شود.

  • همگون سازی آموزش و از بین رفتن تضاد طبقاتی در آموزش

بسیاری از مدرسان زبده و استادان به نام و صاحب‌نظر در مباحث مختلف در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و دوره‌ها و آموزش‌های خود را درشهرهایی مانند تهران برگزار می‌نمایند و شاید این جمله که " همه امکانات مال تهرانی‌هاست" برای افراد ساکن در شهرستان‌ها و شهرهای کوچکتر، جمله‌ای اشنا و پرکاربرد باشد اما با گسترش فعالیت‌های مجازی و برگزاری دوره ها به صورت انلاین و وبینار، این تضاد طبقاتی در آموزش از بین می‌رود و همه افراد به صورت همسان می توانند از آموزش بهره مند گردند.

  • صرفه جویی در هزینه‌ها

با شرکت در کلاس‌ههای وبینار، هم هزینه‌های برگزاری دوره‌ها پایین امده و بالطبع باعث می‌شود تا شهریه شرکت در کلاس‌ها برای شرکت کنندگان کاهش یابد و هم هزینه‌هایی مانند هزینه‌های رفت و آمد از لیست مخارج شرکت کنندگان حذف می‌شود.

  • صرفه جویی در وقت و زمان

زمانی که باید برای طی مسیر از خانه تا کلاس را صرف کنید و یا زمانی که باید آماده شوید و یا حتی زمان‌هایی که استاد به واسطه ترافیک و بیماری و ... ممکن است تاخیر داشته باشد و بسیاری از دقایق و ساعت‌هایی که در طی روز برای شرکت در کلاس‌های حضوری صرف می‌کنید، به واسطه شرکت در کلاس‌های وبینار از بین می‌رود و می‌توانید به صورت مفیدتری از انها استفاده نمایید.

  • امکان پرسش و پاسخ بین مدرس و هنرجو وجود دارد

در محیط‌های نرم‌افزاری که برای کلاس‌های وبینار طراحی شده است، امکانات بسیار متنوعی برای ارتباط متقابل استاد و دانشحو در نظر گرفته شده است. در همه این نرم‌افزارها به راحتی می‌توانید با سایر شرکت‌کنندگان در کلاس چت کنید و یا سوال خود را از استاد بپرسید و یا پاسخ استاد را بدهید و تمامی این فعالیت‌ها به صورت تکستی و هم به صورت شفاهی همراه با صدا و تصویر قابل دسترسی هستند.

در نرم‌افزارهای وبینار به راحتی می توانید دسکتاپ خود را با استاد به اشتراک بگذارید و متقابلا مدرس نیز می‌تواند هر آنچه که برای آموزش نیاز دارد از قبیل اسلاید، صفحه کاغذ، استفاده از قلم نوری، به اشتراک گذاری صفحه دسکتاپ و ... را استفاده نماید و برای بهینه سازی آموزش از آنها بهره ببرد.

  • دانشجو با کلاس های وبینار، از آموزش لذت می برد

تصور کنید با زیرشلواری و دمپایی بدون پوشیدن کت و کاپشن در هوای سرد یا تحمل گرما و تعریق در هوای گرم به راحتی در اتاق خود می‌نشینید و از شرکت در کلاس‌ها بهره می‌برید. این نهایت آسودگی در اموزش است که از طریق کلاس‌های وبینار تجربه

می‌نمایید.

 

مزایای برگزاری دوره‌های آموزشی وبینار از دید مدرس و برگزارکنندگان

تا اینجای مقاله، فواید شرکت در کلاس‌های وبینار را بررسی نمودیم اما برگزاری این کلاس‌ها نیز نسبت به برگزاری کلاس‌هاای حضوری فواید و مزایایی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌نماییم.

  • نگران مکان برگزاری کلاس‌ها نیستید.

یکی از معضلاتی که بسیاری از تامین کنندگان برای برگزاری کلاس ها و دوره ها و رویدادهای حضوری دارند، در نظر گرفتن مکان مناسب، بزرگ، تهویه مناسب، سرمایش و گرمایش متناسب، صندلی و میز به تعداد کافی و سیستم و کامپیوترهای شخصی که به صورت LAN به یکدیگر متصل شده‌اند، می‌باشد. اما در برگزاری کلاس‌ها به صورت وبینار هیج یک از این مشکلات و معضلات وجود ندارد.

  • صرفه جویی در هزینه‌ها

با حذف هزینه‌هایی مانند هزینه مکان برگزاری، هزینه تهویا و سرمایش و گرمایش، هزینه تامین سیستم‌های صوتی و تصویری و کامپیوتری ، برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی می‌توانند شهریه کلاس‌ها و دوره‌های خود را پایین‌تر آورده و از این طریق، آموزش موثرتری را برای جمعیت بیشتری از افراد و قشرهای ضعیف تر و متوسط نیز داشته باشند.

  • جذب دانشجوی بیشتر و بازاریابی موفق‌تر

کم شدن هزینه‌ها و از بین رفتن بعد مسافت و فواصل جغرافیایی باعث می‌شود تا تعداد بیشتری از افراد از اقشار گوناگون و حتی شهرهای مختلف توانایی شرکت در کلاس‌ها و دوره‌ها را بیابند و بدین طریق، برگزارکنندگان نیز به واسطع تبلیغات بتوانند بازاریابی موفق‌تری داشته باشند و این یعنی صرفه اقتصادی بالاتر و همچنین نیل بیشتر به اهداف آموزشی و معنوی.

  • اعتبار بخشی بیشتر به موسسه اموزشی به واسطه فعالیت‌های آنلاین

این روزها که سبک های زندگی و همچنین متدهای مدرن و جدید اموزشی به سمت و سوی فعالیت‌های آنلاین می‌رود، یک موسسه آموزشی و مدرسان و اساتید آن با واسطه برگزاری کلاس‌های انلاین اعتبار بیشتری می‌یابند و تبلیغات و برندسازی گسترده‌تری را می‌توانند داشته باشند.

 

سخن آخر

تکنولوژی با سرعت در حال پیشروی است و این با نفع آدمی است که با آن همگام شود تا بتواند در جهت تسهیل فعالیت های خود از آن بهره برداری نماید. کلاس‌های وبینار نیز نمود ورود تکنولوژی به اموزش است که امروزه به سرعت در حال گسترش و به روزرسانی است. موسسه منظومه ایرانیان با هدف برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی با عناوین متفاوت از جمله دوره های برنامه نویسی به صورت وبینار قصد دارد تا قدمی در دنیای تکنولوژی برای نیل به هدف یکسان سازی آموزشی بردارد. جهت برگزاری وبینار، با ما تماس بگیرید.

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!