در سال 2020، PHP بیاموزیم یا Node.js؟

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

بعد از شناخت نسبی زبان‌های برنامه نویسی، بحث بر سر تصمیم‌گیری برای انتخاب زبان برنامه نویسی به میان می‌آید. از این رو در این مقاله سعی کردیم به مقایسه دو زبان برنامه نویسی PHP و Node.js بپردازیم. ابتدا به توضیح مختصری حول هر کدام از آن‌ها می‌دهیم سپس آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

PHP چیست؟

PHP یک زبان اسکریپتی، متن باز و شیءگرا برای طراحی وب است که اغلب CMS‌ها با آن نوشته شده‌اند. آغاز PHP به سال 1994 باز می‌گردد و همچنان برای ساخت وب سایت‌های پویا طرفداران زیادی دارد. قبلا در مقاله PHP چیست و چه کاربردی دارد مفصل به این زبان برنامه نویسی پرداخته ایم. پیشرفت PHP به علت متن باز بودن و رایگان بودن آن به سرعت اتفاق افتاد و تا سال 2018 حدود 245 میلیون سایت با این زبان طراحی شده بود.

Node.js چیست؟

Node.js یک پلتفرم یا محیط کد نویسی بر مبنای موتور جاوا اسکریپتی گوگل موسوم به V8  است. این پلتفرم زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت را برای بک‌اند کاربردی می‌کند و اجازه می‌دهد با زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت برای سمت سرور نیز کدنویسی انجام شود. پیش از این در مقاله ای جداگانه درباره جاوااسکریپت مطالبی بیان کردیم. تاریخچه Node.js به سال 2009 باز می‌گردد.  قبلا در مقاله Node.js چیست و چه کاربردی دارد توضیحاتی پیرامون Node.js ارائه کرده ایم.

مزایای PHP

همانطور که گفته شد اکثر CMS‌ها با PHP نوشته شده است و فریم ورک‌های خوبی با زبان PHP ارائه شده است. در واقع برای کدنویسی با زبان برنامه نویسی PHP انتخاب‌های زیادی برای استفاده از فریم ورک‌ها وجود دارد و دست توسعه دهنده باز است.از جمله این فریم ورک‌ها می‌توان به لاراول و سمفونی اشاره کرد.
دومین مزیت مهم PHP سرویس‌های‌هاستینگ متعدد می‌باشد. PHP متن باز است و جامعه بزرگی از این زبان استفاده می‌کنند. بنابراین آموزش‌های زیادی برای این زبان وجود دارد و کار برای تازه کار‌ها ساده است.
PHP در هر پلتفرم و هر سروری پیاده سازی می‌شود. کافی است توسعه دهنده یک بار عمل کدنویسی را انجام دهد، بعد از آن می‌تواند در جاهای دیگر از آن استفاده کند. 

مزایای Node.js 

برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور از حلقه رویداد استفاده می‌کند و سرعت زیادی دارد.
برای  نرم افزارهای Real time apps و Single page apps بسیار مناسب است.
جاوااسکریپت یک زبان معمول برای فرانت‌اند است اگر برای بک‌اند نیز با استفاده از پلتفرم Node.js بتوان با زبان جاوااسکریپت کدنویسی کرد در این حالت هماهنگی خوبی بین بک‌اند و فرانت‌اند ایجاد می‌شود.
Node.js ساده است و قوانین پیچیده ای ندارد.
از آن جا که Node.js از حلقه رویداد پیروی می‌کند دارای ویژگی non-blocking است و با درخواست‌های پیاپی سرور به سقف نمی‌چسبد.


معایب PHP

PHP برای برنامه‌های تحت دسکتاپ مناسب نیست.
PHP نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی اندکی کندتر اجزا می‌شود.
خطایابی و حل آن نسبت به سایر زبان‌ها کمی‌دشوار‌‌تر است.
در کدنویسی با زبان  PHPبرخی از کدها در فایل‌های HTML و با کدهای HTML‌ترکیب می‌شود، این کار باعث می‌شود ارتقاء و مدیریت کدهای وب سایت دشوار شود. زیرا کدها به صورت شسته رفته نیستند البته این مشکل در صورتی که برنامه نویس با تجربه باشد قابل حل است.


معایب Node.js

Node.js برای نرم افزار‌های گرافیک بالا عملکرد ضعیفی دارد و سایر زبان‌های برنامه نویسی که بر پایه Thread هستند عملکرد بهتری دارند. از این رو برای تولید یا ویرایش صوت، ویدیو و گرافیک Node.js ضعیف است.
در نرم افزارهای CPU محور بهتر است برنامه نویسی با زبان دیگری انجام شود چرا که عملکرد Node.js در این زمینه چندان دلچسب نیست.
از آن جا که Node.js نو پاست هنوز ماژول‌های زیاد و قابل اعتمادی برای آن وجود ندارد و اگر هنگام کد نویسی با Node.js از یکی از ماژول‌های نامناسب استفاده کنید ممکن است نرم افزار شما دچار خطا و باگ شود. Node.js  دارای فریمورک‌هایی همچون Express , meteor , koa ,hapi , sails و …. است.


انتخاب بین PHP و Node.js

بعد از آن که با PHP و Node.js آشنا شدید و مزایا و معایب هریک را دانستید باید بدانید که انتخاب هر یک از این دو بستگی به بستگی به ساختار پروژه و معیارهای شما دارد. برای مثال اگر هدف شما ساخت سایت‌هایی با چت روم است بهتر است Node.js را انتخاب کنید در مقابل اگر هدف شما ساخت سایت‌های فروشگاهی است PHP انتخاب بهتری می‌باشد.
اگر تاکنون در زمینه فرانت‌اند کار می‌کردید و به جاوااسکریپت مسلط هستید عاقلانه‌‌تر است که Node.js را برگزینید و به راحتی هم توسعه دهنده بک‌اند باشید هم فرانت‌اند.
وب سایت‌هایی که با تعداد بالای کاربر و درخواست‌های آن‌ها مواجه است بهتر است که با Node.js نوشته شوند اما وب سایت‌هایی مانند وب سایت‌های خبری و تجاری با PHP کدنویسی می‌شوند.
 

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!