برای ورود به بازار کار به عنوان برنامه نویس و طراح وب (توسعه دهنده بک‌اند و فرانت اند) به چه آموزش‌هایی نیاز دارید؟‌

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

 امروزه بسیاری از برنامه نویسان مبتدی و حرفه‌ای به سراغ پیش نیازهای آموزشی برای یادگیری و گذراندن دوره‌های طراحی وب می‌روند، بازار کار و نیاز روز افزون مارکت، به توسعه دهندگان و برنامه نویسانی که بتوانند در قالب زبان‌های مختلف و البته رایج به طراحی وب بپردازند، این انگیزه را در آنان به وجود می آورد که برای استخدام در شرکت‌های کوچک و بزرگ و یا حتی راه اندازی استارتاپ‌های جدید و یا حتی ایجاد وبسایت‌های شخصی، فروشگاهی یا تبلیغاتی و کسب درآمد از این طریق، به سراغ این فیلدها بروند. با منظومه ایرانیان در این مقاله همراه باشید تا تمامی پیش نیازهای یادگیری طراحی وب و همچنین نوع انتظاراتی که می‌توان از موسسات آموزشی برگزارکنندگان این دوره‌ها داشته باشید را بررسی نماییم.

 

طراحی وب شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

برای اینکه به عنوان یک توسعه دهنده یا developer در یک شرکت خصوصی یا ارگان دولتی استخدام شوید نیاز دارید تا نوع علایق خود در بخش‌های برنامه نویسی را شناسایی کنید. طراحی وب شامل دو زیرمجموعه کلی بک‌اند و فرانت‌اند می‌شود که زیرمجموعه جانبی Ajax نیز شامل این موارد می‌گردد. در توسعه فرانت‌اند، ظاهر و به اصطلاح رابط کاربری یک وبسایت، طراحی و برنامه نویسی می‌شود و در توسعه بک‌اند، نوع ساختار و پردازش‌های پنهان وبسایت، برنامه نویسی می‌گردد. به توسعه دهنده‌ای که هم به فرانت‌اند و هم به بک‌اند مسلط باشد و بتواند یک وبسایت را از هر لحاظ، طراحی و راه اندازی نماید، فول استک Full Stack گفته می‌شود. Ajax یک تکنولوژی ارتباطی است که با استفاده از جاوا اسکریپت، ارتباط ناهمزمان یا آسنکرون کلاینت و سرور را فراهم می آورد که در ادامه با این موارد بیشتر آشنا می‌شوید. در ادامه مقاله به تمامی ابزارهایی که نیاز دارید تا بتوانید به عنوان یک فرانت‌اندکار یا بک‌اندکار در یک شرکت، استخدام شوید را، بررسی می‌نماییم.

توسعه فرانت اند

یک صفحه وب در کامل‌ترین حالت خود در دو بخش دارای پردازش است. آنچه که کاربران از صفحه وب در ذهن دارند (ظاهر صفحه) با پردازش در سمت کلاینت که در اینجا مرورگر کاربر است (اینترنت اکسپلورر، گوگل کروم، فایرفاکس و ...)، شکل می‌گیرد. مرورگر برای پردازش یک صفحه وب و نمایش ظاهر آن حداقل با زبان CSS، زبان HTML و جاوا اسکریپت  سروکار دارد.

زبان‌های برنامه نویسی بر دو نوع هستند، زبان‌هایی که در سطح کلاینت اجرا می‌شوند که به آنها، Client side گفته می‌شود و زبان‌هایی که در سطح سرور اجرا می‌گردند و به آنها Server Side می‌گویند. برای توسعه فرانت‌اند وبسایت‌ها، اولین ابزاری که به آن نیاز دارید، زبان برنامه نویسی HTML است. HTML که کوتاه شده عبارت Hyper Text Markup Language می‌باشد، یک زبان نشانه گذاری استاندارد برای صفحات وب و در واقع اصلی‌ترین آنها به شمار می‌رود. HTML به عنوان اولین زبان برنامه نویسی که برای طراحی وب مورد استفاده قرار گرفت، المان‌های ابتدایی و به عبارتی دیگر، ساختاری هر وبسایت را مشخص می‌نماید. به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت ساختار اولیه و ظاهری یک وبسایت مانند دکمه‌ها، Tabها، و محل قرار گرفتن هر یک از ماژول‌های ظاهری وبسایت توسط زبان برنامه نویسی HTML مشخص می‌گردد. قدم بعدی در توسعه فرانت‌اند وبسایت، پس از پیاده سازی زبان برنامه نویسی HTML، مشخص کردن ظاهر و گرافیک رابط کاربری هر وبسایت است که با CSS صورت می‌پزیرد. CSS مخفف عبارت Cascade Style sheets  می‌باشد و به زبانی ساده می‌توان گفت تمامی رنگ و لعاب وبسایت و ظاهر و گرافیک آن توسط زبان برنامه نویسی CSS مشخص می‌شود. به وسیله CSS استایل کلی هر وبسایت و گرافیک تمام صفحات و نوع ورود به هر صفحه مشخص می‌گردد.

 

مشاهده و ثبت نام دوره های طراحی سایت

 

ابزار بعدی که پس از CSS به آن نیاز دارید تا بتوانید یک توسعه دهنده فرانت‌اند باشید، جاوا اسکریپت است. Java Script یک زبان برنامه نویسی در سطح کلاینت (Client) می‌باشد که درون کدهای HTML قرار گرفته  و بر روی مرورگر بازدید کننده اجرا می‌شود. جاوا اسکریپت توانایی تغییر در محتویات المان‌های نمایش داده شده را بر روی مرورگر فرد بازدید کننده دارد به طوری که امکان پویا سازی یا دینامیک شدن صفحات، به وجود می‌آید. هر نوع عملیات انجام شده و قابل انجام در وبسایت را مشخص می‌نماید و برای آن مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها را پیاده سازی می‌کند. به عنوان مثال، انتقال کاربر وبسایت به هر صفحه و المان‌هایی که در وبسایت توسط آن کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور کلی هر نوع عملیاتی که در وبسایت به منظور استفاده از خدمات قابل ارائه در وبسایت شکل می‌گیرد، توسط جاوا اسکریپت مدیریت و مشخص می‌شود. اما هر برنامه نویسی در فرانت‌اند می‌داند که جاوا اسکریپت به تنهایی پاسخگوی نیازهای فرانت‌اند نیست به دو دلیل:

1. کدهای جاوا اسکریپت بسیار طولانی هستند و علاوه بر ایجاد مشکلاتی در برنامه نویسی، برای بازبینی و یا برطرف کردن باگ‌های برنامه، مشکلات زیادی را در مسیر برنامه نویسان قرار می‌دهند.

2. جاوا اسکریپت Cross Browser نیست. به این معنا که کدهای جاوا اسکریپت روی همه مرورگرها به یک شکل اجرا نمی‌شوند و در هنگام استفاده از بسیاری از مرورگرها، مشکلات عدیده‌ای را برای بازدیدکننده‌ها و هم چنین برنامه نویسان ایجاد می‌نماید. به عنوان مثال سیستم گلستان که در بسیاری از دانشگاه‌های کشور برای اطلاع رسانی، اعلام نمرات و انتخاب واحد دانشجویان مورد استفاده قرار می‌گیرد از جمله مثال‌هایی است که به واسطه استفاده از کدهای جاوا اسکریپت، قابلیت اجرا در بسیاری از مرورگرها را ندارد.

از همین رو کتابخانه J Quary ایجاد شد که با پسوند Js در کدهای جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید یک طراح توانمند باشید و به عنوان توسعه دهنده فرانت‌اند در یک مجموعه استخدام شوید، باید این چهار مورد یعنی HTML، CSS، Java script  و J Quary را به طور کامل بلد باشید و به آنها مسلط گردید.

پس به صورت خلاصه، می‌توان طراحی فرانت‌اند را این چنین توصیف نمود که HTML، استخوان بندی و ساختار یک وبسایت را می‌سازد و CSS برای روح بخشیدن به این ساختار و ارائه ظاهر مناسب برای صفحه وب کاربرد دارد. جاوا اسکریپت برای پردازش و منطق برنامه‌های تحت وب در سمت کلاینت استفاده می‌شود که کتابخانه‌ها و فریم ورک‌های زیادی برای تسهیل کار با جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرند و معروف‌ترین و پرکاربردترین آنها J Quary است.

توسعه بک‌اند

از آنجا که تمامی فایل‌های مورد نیاز یک صفحه وب بر روی یک سرور، میزبانی شده‌اند، نیاز به پردازش‌های سمت سرور نیز وجود دارد که در اصطلاح به آن توسعه بک‌اند گفته می‌شود که ابزار مورد نیاز برای این گونه پردازش‌ها بسیار متنوع و متفاوت هستند که از بین آنها می‌توان به PHP، ASP، ASP.NET، پایتون، جاوا  و ... اشاره نمود. خبر خوب برای کسانی که تمایل دارند تا به عنوان یک توسعه دهنده بک‌اند در یک مجموعه فعالیت نمایند، این است که یادگیری یکی از این ابزارها کفایت می‌کند و البته باید توجه داشت که میزان ارزش گذاری روی هر یک از این ابزارها به نوع کار و فعالیت هر مجموعه بستگی دارد اما به صورت کلی، در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، برای توسعه بک‌اند از PHP  و سیستم مدیریت دیتابیس MySQL استفاده می شود و البته ابزارهای دیگری مانند .NET  (C#.NET و VB.NET) نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و انتخاب هر یک از آنها به خود برنامه نویس و توسعه دهنده و امکاناتی که برای برنامه نویسی به آنها نیازمند است، بستگی دارد.

سخن آخر:

برنامه نویس شوید تا بازار کار به دنبال شما باشد نه شما به دنبال بازار کار!

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!