آشنایی با دوره های دیجیتال مارکتینگ و سئو، مخاطبان و بازار کار آن

دیجیتال مارکتینگ کلمه ای نام آشنا است که این روزها همه ما بارها و بارها آن را می شنویم. اما دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست و چه شاخه هایی دارد؟ چرا در دنیای امروز انقدر به آن نیاز است؟ آیا به کمک آن می توان کسب درآمد داشت و یا درامد کسب و کار خود را افرایش داد؟ با ما همراه شوید تا در این مقاله به زبانی کاملا روان و ساده به تمامی این سوال ها پاسخ دهیم.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مارکتینگ به معنای بازاریابی است و همان طور که همه ما می دانیم، بازاریابی به معنای معرفی یک محصول و یا خدمات است به طوری که بتواند شنونده را مشتاق به خرید و انتخاب کند. به هر بازاریابی ای که در فضای مجازی و اینترنت انجام شود، دیجیتال مارکتینگ می گویند.

در روش سنتی دیجبتال مارکتینگ، تبلیغات توسط دستگاه های مانند رادیو، تلویزیون و یا بیلبوردهای تبلیغاتی انجام  می شود، اما این روزها روش گسترده تر و موثری تری از دیجیتال مارکتینگ در بستر وب انجام می شود. دیجیتال مارکتینگ آنلاین به معنای معرفی محصولات و یا خدمات توسط اینترنت در وب سایت ها، شبکه های مجازی و اپلیکیشن های مختلف است.

 

مزایای و کاربردهای دیجیتال مارکتینگ آنلاین چیست؟

بازاریابی دیجیتال در بستر وب به شما این امکان را می دهد که با صرف کم ترین هزینه، محصولات و خدمات خود را به تعداد زیادی از افراد معرفی کنید. این نوع از بازاریابی محدودیت زمانی و مکانی نداشته و شما می توانید در هر زمان و در هر مکانی تبلیغات خود را انجام دهید.

بازدهی این بازاریابی بسیار بالا است و شما می توانید در زمان بسیار کوتاه تری فروش خود را چند برابر کنید. شما می توانید در این روش جامعه هدف خود را به خوبی تشخیص داده و رفتارهای آن ها را مورد بررسی قرار دهید. بررسی رفتار مشتریان به شما کمک می کند بتوانید نقاط ضعف و قدرت کسب و کار خود را پیدا کرده و در راستای پیشرفت خود گام بردارید.

اگر به دنبال برندینگ، راه اندازی یک کسب و کار جدید و یا توسعه کارهای قدیمی خود هستید، بازاریابی آنلاین، یک ابزار بسیار موثر برای شما خواهد بود. فرقی نمی کند که شما یک پزشک، مهندس، آشپزف طراح سایت، معلم و یا هر چیز دیگری باشید، این روش جدید در دنیای بازاریابی شما را به افراد زیادی معرفی خواهد کرد.

 

 

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتالی یک مبحث پیچیده و گسترده است و دارای شاخه های متنوع و متعددی است. این شاخه ها شامل موارد زیر می باشد:

 

سئو

آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که بعد از جست و جوی یک کلیدواژه در موتورهای جست و جو، تعدادی از سایت ها در صفحه اول و موارد اول به شما نمایش داده می شود؟ این سایت ها چه ویژگی هایی دارند؟ در پاسخ به شما باید گفت، این سایت ها روی سئو یا بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو کار کرده اند. چنانچه سایت شما در نتایج اولیه موتورهای جست و جو نمایش داده شود، افراد بیشتری وارد سایت شما شده و برای شما تبلیغ خواهد شد. از جمله مواردی که یک سئوکار باید نسبتا به آن‌ها مسلط باشد، شناخت الگوریتم‌های گوگل، استانداردهای محتوانویسی و بلاگ نویسی، لینک بیلدینگ (بک لینک سازی)، ابزارهای آمارگیری و تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول (وبمسترز)، گوگل تگ منیجر، متاتگ ها، جاسوسی  و تحلیل وضعیت سایت رقبا با ابزارهایی مانند Ahrefs. Alexa، Kwfinder و... است.

 

تبلیغات اینترنتی

یکی دیگر از شاخه های دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات در بسترهای اینترنتی است. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این بستر می تواند وب سایت، اپلیکیشن ها و یا صفحات مجازی باشد. تبلیغ در هر کدام از موارد فوق دارای اصول و چهار چوب هایی است که شما در دوره های مربوط به آن می توانید آن ها را بیاموزید. تبلیغات کلیکی و بنری در سایت ها، تبلیغات گوگل (گوگل ادز یا ادورزر)، رپورتاژ آگهی در سایت ها، تبلیغات ایمیلی، تبلیغات موبایل (sms، پوش نوتیفیکیشن و...)، تبلیغات در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، توییتر، لینکدین، فیسبوک، آپارات و...) و....، را می‌توان از جمله موارد تبلیغات اینترنتی نام برد.

 

 

اندازه گیری داده و بهینه سازی نرخ ها

یکی دیگر از شاخه های بازاریابی دیجیتال، اندازه گیری داده ها با ابزارهای مختلف مانند گوگل آنالیتیکس و یا سرچ کنسول است. با استفاده از این ابزارها و دانشی که فرا خواهید گرفت، می توانید داده های مختلفی مانند تعداد کلیک روی هر سایت و موضوع، زمانی که خوانندگان در سایت شما می مانند، موقعیت جغرافیایی کاربران و اطلاعات دیگر را به دست آورده و از آن ها جهت افزایش بهره وری استفاده کنید.

 

طراحی و راه اندازی وب سایت

در حال حاضر، طراحی سایت یکی از پر درآمدترین مشاغل در دنیای اینترنت و یکی از شاخه های دیجیتال مارکتینگ است. امروزه هر کسب و کار جدید و یا قدیمی، برای معرفی خود به مشتریان و افزایش آن ها به دنبال طراحی سایت و فعالیت در اینترنت است. طراحی سایت به روش ها و زبان های مختلفی انجام شده و دوره های مختلفی نیز برای یادگیری آن وجود دارد. البته به صورت کلی، یک دیجیتال مارکتر، نیازی به مهارت طراحی سایت ندارد و با همکاری و هماهنگی طراح سایت و توسعه دهندگان، می‌تواند کار مارکتینگ را پیش ببرد؛ با این حال، آشنایی نسبی با زبان هایی مانند HTML, CSS، او را برای بررسی بهتر سایت، کمک می‌کند.

مشاهده دوره های آموزش طراحی سایت

 

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ، شاخه دیگر دیجیتال مارکتینگ است که در آن محصولات و خدمات از طریق هزاران ایمیل به ایمیل جامعه هدف ارسال می شود. این روش تبلیغات نسبتا کم هزینه بوده و بازدهی مناسبی نیز دارد. آشنایی با پلتفرم‌های ایمیل مارکتینگ ایرانی و خارجی، تهیه لیست ایمیل های معتبر، ساخت کمپین و تحلیل آمار ایمیل های ارسال شده، از جمله مهارت هایی است که در ایمیل مارکتینگ باید بلد باشید.

 

 

تولید محتوا

یکی از نام آشنا ترین شاخه های بازاریابی دیجیتال، تولید محتوا است. محتوا هر متن، تصویر، صوت و یا فیلمی است که شما در سایت، نرم افزار و یا شبکه اجتماعی خود پخش می کنید. محتوا می‌تواند یک بلاگ ساده در سایت و یا یک پست در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام باشد. برای این که این محتوا بتواند هم توجه مخاطب و هم موتورهای جست و جو را به خود جلب کند، باید دارای ویژگی هایی باشد که در دوره های آموزشی به شما اموزش داده می شود. این محتوا باید کاملا منحصر به فرد بوده، جذاب، گیرا و روان باشد. یک بازاریاب دیجیتال، در صورتی که خود، نویسنده و تولیدکننده محتوا نباشد، باید با تعریف استراتژی محتوا و تقویم محتوایی، با تولیدکننده محتوا همکاری کرده و یا تیم تولید محتوا را مدیریت کند.

 

فعالیت در شبکه های اجتماعی

آمارها نشان می دهد که به طور میانگین هر فرد در هر 6 دقیقه یک بار تلفن همراه خود را چک می کند و سری به شبکه های اجتماعی خود می زند! این رقم شگفت انگیز باعث می شود که بازاریابی در این محیط را به بالاترین میزان بهره برداری برساند. اگر شما در این شبکه ها فعالیت کنید، تبلیغات خود را در معرض دید افراد زیادی قرار خواهید داد. تولید محتوای متنی، صوتی و تصویری منظم مانند پست ها و تبلیغات در شبکه های اجتماعی، از جمله وظایف یک بازاریاب دیجیتال در این حوزه است.

 

دیجیتال مارکتینگ مناسب چه کسانی است؟

برای پاسخ به این سوال باید افراد را به دو دسته شاغل و یا جویای کار تقسیم کنیم. در صورتی که شما شاغل هستید، یادگیری اصول و فنون بازاریابی دیجیتال می تواند به شما بسیار کمک کند. به خصوص اگر شما در دنیای انلاین فعالیت می کنید، برای مثال اگر یک فروشگاه آنلاین دارید و یا خدمات خود را به صورت اینترنتی ارائه می کنید، دیجیتال مارکتینگ انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. یادگیری این حوزه برای کسانی که در حوزه های مختلف تولید محتوا، طراحی سایت، ادمین پیج ها، سئو و غیره فعالیت می کنند، نیز می تواند بسیار موثر باشد.

اگر جویای کار هستید و دوست دارید شغلی با درآمد مناسب داشته باشید، یادگیری دیجیتال مارکتینگ می تواند شما را به هدف برساند. با یادگیری این علم روز می توانید برای شرکت ها و سایت های مختلف چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین کار کرده و درامد قابل توجهی برای خود داشته باشید.

 

دوره های دیجیتال مارکتینگ

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، اگر شما نیز قصد دارید به دنیای دیجیتال و بازاریابی در آن وارد شوید، دوره های مختلفی در تمامی شهرهای کشور به صورت آنلاین و یا حضوری برگزار می شود. برای شرکت در یک دوره دیجیتال مارکتینگ، شما نیازی به تخصص و یا مدرک تحصیلی خاصی ندارید و هر کس با هر رشته و مدرک تحصیلی می تواند در این دوره ها شرکت کرده و مهارت های خود را توسعه دهد.

  • در این دوره ها شما در ابتدا با مفاهیم رایج در دنیای دیجیتال آشنا خواهید شد.
  • روش های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی در شبکه های اجتماعی به شما آموزش داده خواهد شد.
  • برنامه ریزی مدل های کسب و کار دیجیتال را خواهید آموخت.
  • دیجیتال برندینگ و بازاریابی محتوا را می آموزید.
  • یاد می گیرد اطلاعات بازار و بازاریابی را آنالیز کنید.
  • تا حدی طراحی سایت و سئو به شما آموزش داده می شود.
  • موبایل و اپلیکیشن مارکتینگ را خواهید آموخت.

و ده ها موضوع کاربردی دیگر که از صفر تا صد به شما آموزش داده خواهد شد. با یادگیری این اصول شما می توانید در دنیایی که روز به روز به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود، حرفه ای اصولی و پر کاربرد اموخته و برای خود شغلی دست و پا کنید.

 

 

بازار کار دیجیتال مارکتینگ و درآمد آن

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، دیجیتال مارکتینگ دارای شاخه های متنوعی است که شما می توانید در یک یا چندی از آن ها فعالیت کنید. از آن جا که تا چند سال آینده تمامی کارها و یا بخشی از آن ها در دنیای دیجیتال و اینترنت انجام می شود، مطمئن باشید با ورود به این عرصه می توانید یک شغل مناسب داشته باشید.

شما می توانید به عنوان یک کارشناس محتوا در یک سایت و یا شرکت مشغول به کار شوید. اگر شما استعداد نگارش خوبی دارید، صدای دلنشین و فن بیان خوبی دارید و یا می توانید با نرم افزارهای مختلف، کلیپ و انیمیشن درست کنید، می توانید به عنوان یک تولید کننده محتوا با درامد قابل قبول فعالیت کنید.

اگر شما اصول سئو را به خوبی بدانید، می توانید به عنوان کارشناس سئو استخدام شده تا با فعالیت های خود کاری کنید سایتتان در نتایج اولیه گوگل بالا بیاید.

شما می توانید به عنوان کارشناس بازاریابی آنلاین نیز فعالیت کرده، نیازهای جامعه، رفتار مشتری، میزان خرید و فروش و اطلاعات دیگر را جمع آوری و تحلیل کنید. انجام این کار می تواند به میزان فروش و موفقیت تا حد بسیار زیادی کمک کند.

در صورتی که طراحی سایت بدانید، می توانید به صورت شخصی و برای خودتان و یا برای یک شرکت کار کرده و درآمد قابل توجهی داشته باشید.

کارشناس شبکه های اجتماعی و کارشناس فروش از دیگر مشاغلی است که شما در دنیای دیجیتال مارکتینگ می توانید در آن ها مشغول شوید.

درامد یک شخص که در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کند، بسته به شرکت و نوع فعالیت او متغیر است. میزان درآمد در این حوزه چیزی بین ماهیانه 2.5 تا بالای 10 میلیون تومان است که با افزایش ساعات کاری می تواند افزایش پیدا کند.

 

اگر نیاز به برگزاری دوره های مربوط به دیجیتال مارکتینگ و سئو دارید و یا مدرس هستید، جهت برگزاری یا همکاری با ما تماس بگیرید

 

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!