15 ابزار برتر یادگیری علم داده در سال ۲۰۲۰ (قسمت ششم: ابزارهای هوش تجاری)

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 4 سال پیش
  • دسته آموزشی
  • تعداد نظرات ۰ نظر

در سری مقالات ۱۵ ابزار برتر یادگیری علم داده در سال ۲۰۲۰ به معرفی جدیدترین و پرکاربردترین ابزارهای موردنیاز برای تحلیل و انالیز داده در دنیای امروز پرداختیم. در قسمت‌های گذشته این سری از مقالات به معرفی علوم یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، تحلیل کلان داده، مصورسازی اطلاعات، زبان‌های برنامه نویسی و کلیدی‌ترین ابزارهای موردنیاز برای یادگیری آنها پرداختیم. لینک این مقالات را در ادامه مشاهده می‌کنید.

قسمت اول: ابزارهای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی:Scikit Learn  و Weka

قسمت دوم: زبان‌های برنامه‌نویسی، Python  و R

قسمت سوم: فریم‌ورک‌های یادگیری عمیق، TensorFlow، Pythorch، Keras

قسمت چهارم: ابزارهای مصورسازی داده، Matplotlib  و Seaborn

قسمت پنجم: ابزارهای تحلیل کلان-داده، Apache Spark  و Hadoop MapReduce

در این قسمت از مقاله ۱۵ ابزار برتر یادگیری علم داده به سراغ یکی از داغ‌ترین و جذاب‌ترین علوم روز دنیا یعنی هوش تجاری یا business intelligence  می‌رویم. با منظومه ایرانیان همراه باشید.

هوش تجاری چیست؟

اگر بخواهیم تعریف مختصر و مفیدی در مورد هوش تجاری ارائه دهیم، می‌توانیم ان را اینگونه توصیف کنیم، هوش تجاری یا  business intelligence  که به اختصار به آن BI  گفته می‌شود عبارتست از بکارگیری تکنولوژی و علوم جدید بالاخص تحلیل داده برای بهره برداری بیشتر و سود بالاتر در انواع بیزینس و تجارت یا هرکاری که به واسطه آن عوایدی نصیب انسان می‌گردد.  هوش تجاری فرآیندی مبتنی بر تکنولوژی برای تحلیل دیتا است که در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرنده‌های یک بیزینس، اطلاعاتی قابل اجرا می‌دهد و به مدیران کمک می‌کند تا عوامل موفقیت در پروژه‌ها و یا شکست در آنها را شناسایی کنند و بدین وسیله به سوددهی بیشتر دست پیدا کنند و یا جلوی ضرر و زیان در تجارت را بگیرند.

در فرایند پیاده سازی هوش تجاری، همه داده‌های جمع آوری شده ر یک دیتابیس ذخیره می‌شوند. این اطلاعات می‌توانند دینامیک باشند و یا جمع اوری انها متوقف شده باشد که البته در بیشتر موارد اطلاعات به صورت لحظه‌ای و فزاینده در حال تولید هستند، در اصطلاحات تخصصی به این دیتابیس، انبار داده یا data warehouse  گفته می‌شود. اطلاعاتی که در انبار داده ذخیره‌سازی می‌شوند چندبعدی هستند به این معنا که هر یک از آنها شامل زیرمجموعه‌های دیگری از دیتا می‌باشند. به عنوان مثال در  اطلاعات جمع اوری شده از فروش یک وبسایت فروشگاهی، این اطلاعات چند بعدی هستند که مهم‌ترین آنها مکان یا لوکیشن کاربران ودیگری، زمان خرید هر کاربر می‌باشد که این‌ها می‌توانند اطلاعات جامعی را در مورد ساعات پیک حضور کاربران در وبسایت و... را ارائه دهند.

پس از ذخیره سازی داده‌ها در انبار داده، اطلاعات دسته بندی و خلاصه می‌شوند که اصطلاحا به آن summarized data  گفته می‌شود و در مرحله آخر با استفاده از ابزارهای توسعه هوش تجاری، از این اطلاعات خلاصه شده و دسته بندی شده در راستای تعیین استراتژی‌های خرد و کلان تجاری استفاده می‌گردد.

مزایای استفاده از هوش تجاری در صنایع و کسب و کارهای مختلف

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نوع مدیریت کسب و کار و نوع آنالیز اطلاعات به دست آمده از هر گزارشکاری که در طول فرایندهای یک بیزینس ثبت و ضبط می شود، با گذشته بسیار متفاوت است و بی شک می‌توان گفت تمامی صاحبان کسب و کار و هر کس که قصد ورود به عرصه تجارت را دارد، به هوش تجاری نیازمند است تا بتواند انتظار رشد در فرایند کسب و کار خود را داشته باشد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت: هوش تجاری از نرم افزار و تکنولوژی استفاده می‌کند تا دیتاها را به نوعی از یک بینش عملی و کاربردی تبدیل نماید تا بتوان بر مبنای آنها تصمیمات استراتژیکی را برای موفقیت یک سازمان اتخاذ نمود. ابزارهای قابل استفاده در عرصه BI، با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه یافته‌های تحلیلی در قالب گزارشات، اطلاعات خلاصه شده یا Summerized data، داشبورد، نمودارها و نقشه‌ها، اطلاعات دقیقی را در مورد وضعیت تجارت در اختیار مدیران قرار می‌دهد. در ادامه به برخی از مزایای بکارگیری هوش تجاری در هر صنف اشاره می‌نماییم.

*تهیه سریع و اسان گزارشات جامع و شامل

*قدرت تصمیم گیری سریع و کارآمد در هنگام برخورد با چالش‌ها

*بازگشت سرمایه مطمئن

*سوددهی بیشتر

*صرفه جویی در هزینه‌های نیروی انسانی و بهره وری بالاتر

*افزایش میزان رضایت مشتریان

*تشخیص به موقع نقاط قوت و ضعف

*پیش بینی وضعیت آینده

در گذشته، متخصصان فناوری اطلاعات، کاربران اصلی برنامه‌های BI بودند اما امروزه تمامی صاحبان کسب و کار،  لزوم استفاده از هوش تجاری را در راستای بهبود تجارت خود می‌دانند و سعی می‌کنند تا از آن استفاده نمایند. در نسخ تخصصی هوش تجاری را به دو دسته تقسیم بندی می‌نماید، هوش تجاری کلاسیک که تنها متخصصین فناوری اطلاعات و آی تی از داده‌های آن برای تهیه گزارشات استفاده می‌کنند و هوش تجاری مدرن که در آن، کاربران تجاری با سیستم‌های چابک در تعامل هستند تا داده‌ها را با سرعت و به صورت دقیق تجریه و تحلیل نمایند.

ابزار Microsoft Power BI

Power BI یکی از ابزارهای بسیار کارآمد و پرکاربرد در زمینه هوش تجاری می‌باشد که به صورت مجموعه‌ای از سرویس‌ها برای تحلیل و آنالیز اطلاعات و دیتاهای جمع آوری شده در سازمان‌های تجاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از بهترین پلتفورم‌های پیاده سازی BI در دنیای امروز به شمار می‌رود. از آنجا که Microsoft Power BI مبتنی بر وب است، تقریبا در هر جایی و در هر عرصه‌ای می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این نرم افزار به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را یکپارچه نمایند و شمای کلی از سیستم مالی و برنامه ریزی های خود را  در قالب یک داشبورد ارائه دهند (منبع : ( www.powerbi.microsoft.com). برخی از کاربردهای این نرم افزار در ادامه لیست شده است:

*تحلیل سریع و بی نقص داده‌ها

*مصورسازی داده‌ها

*پیاده سازی پروژه‌های BI به صورت سازمانی

نمایش گزارشات سازمانی در بستر وب یا اپلیکیشن‌های اندروید و ios

ابزار Tableau

Tableau یک نرم افزار پیاده سازی هوش تجاری است که برای کشف داده‌ها و تجسم اطلاعات و مصورسازی آنها بسیار پرکاربرد می‌باشد. با استفاده از نرم افزار Tableau می‌توان بدون مداخله سیستم‌های فناوری اطلاعات و IT، داده‌ها را به راحتی و در اسرع وقت تحلیل و تجسم نمود و نتایج را برای بکارگیری در تصمیمات گسترده، به اشتراک گذاشت. Tableau از چندین پایگاه داده (محل ذخیره سازی داده‌ها) مانند Oracle ، MS Excel، Google Analytic، MS SQL و SalesForce پشتیبانی می‌نماید. این نرم افزار جزو برنامه‌های رایگان است و برای استفاده عموم طراحی شده است اما برای بالا بردن سرعت تحلیلات و یا امکانات قابل دسترسی مانند داشبوردهای اختصاصی و شخصی سازی شده در آن، باید هزینه‌هایی جداگانه پرداخت نمود.  

ابزار QlikSense و QlikView

کمپانی Qlik معمولا به واسطه ابزار هوش تجاری به نام QlikView شناخته می‌شود اما پس از ارائه QlikView، این کمپانی ابزار دیگری به نام QlikSense   را منتشر کرد که این نرم افزار بر روی هر دستگاهی اعم از گوشی و رایانه‌های شخصی قابل اجراست. رابط کاربری یا اینترفیس در QlikSense برای صفحه‌های لمسی و تاچ اسکرین‌ها، بهینه سازی شده است که این قابلیت  باعث شده است تا این نرم افزار به رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای پیاده سازی هوش تجاری، تبدیل شود. یکی دیگر از ویزگی‌هایی که باعث شده تا QlikSense  از QlikView متمایز گردد و بسیاری از کاربران، استفاده از Sense  را به View ترجیح دهند، ویژگی Storytelling  است که کاربران به واسطه آن می‌توانند تجارب شخصی، عکس های فوری و نکات برجسته شخصی سازی شده را به دیتاهای جمع اوری شده اضافه نمایند و بدین ترتیب، تحلیل‌های دقیق‌تر و آنالیزهای کارآمدتری داشته باشند که تصمیم گیری را برای آنها بسیار اسان‌تر می‌سازد. (منبع: www.qlik.com )

نتیجه گیری:

هوش تجاری به مثابه سکوی پرتابی است که به مدیران سازمانی کمک می‌کند تا داده‌های کسب و کار را جمع اوری، سازماندهی و مصورسازی نمایند که جایگزین قدرتمند، متمایز و هوشمندی برای ابزارهای کلاسیک مانند اکسل به شمار می‌رود، بنابراین با استفاده از پلتفورم‌های هوش تجاری، به تیم خود قدرت دهید تا استراتژی‌های عملی و کاربردی را در راستای ایجاد طیف وسیعی از تغییرات مثبت به کار ببندند. به جرات می‌توان گفت که BI چشم بینای تجارت در جهان امروز به شمار می رود.

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!