کتاب سئو 2019 - فصل سوم

سئوی  On-page. نحوه نشان دادن محتوای صفحه به گوگل

سئوی on-page فرایند اطمینان از این که سایت شما توسط موتورهای ‌‌جست‌و‌جو خوانده می‌شود است. یادگیری سئوی on-page صحیح نه تنها برای اطمینان از این که گوگل کلمات کلیدی مدنظر شما را انتخاب می‌کند مهم است بلکه یک فرصت برای دستیابی به موفقیت‌های ساده و بهبود عملکرد کلی سایت شما است.

سئوی on-page شامل ملاحظات زیر می‌شود:

  1. اطمینان از این که محتوای سایت برای موتور ‌‌جست‌و‌جو قابل دیدن است
  2. اطمینان از این که سایت شما موتورهای ‌‌جست‌و‌جو را مسدود نمی‌کند.
  3. اطمینان از این که موتورهای جست وجو کلمات کلیدی مد نظر شما را انتخاب می‌کنند.

کافی است تنها به صورت مقدماتی با یک وب‌سایت سر و کار داشته باشید تا بتوانید بسیاری از سئوهای on-page را  خودتان انجام دهید.

اگر تمایلی به بخش‌های فنی ندارید توجه کنید که این فصل به این موضوعات مربوط  می‌باشد. با این حال باید این فصل را بخوانید تا متوجه شوید چه کاری باید انجام شود تا به رتبه برتر در گوگل دست یابید. بعد از این که متوجه شدید چه کاری باید انجام شود شما می‌توانید به راحتی یک طراح وب‌سایت یا توسعه‌دهنده وب‌سایت استخدام کنید تا تکنیک‌های سئو در این فصل را اجرا کند.

 

نحوه ساختاربندی سایت برای سئوی اتوماتیک و راحت

بهترین تمرین‌ها به شما این اطمینان را می‌دهد که سایت شما طوری ساختاربندی شده است که توسط گوگل و موتورهای ‌‌جست‌و‌جوی دیگر بهترین تشخیص را داشته باشد.

  1. URLهای مطابق با موتور ‌‌جست‌و‌جو

آیا تا به حال یک وب‌سایت با URL به شکل زیر دیده‌اید؟

http://www.examplesite.com/~articlepage21/post-entry321.asp?q=3

چقدر آشفته!

این URLها یک راه سریع برای گیج کردن موتورهای ‌‌جست‌و‌جو و بازدیدکنندگان سایت هستند. URLهای مرتب منطقی‌‌ترند، برای بازدیدکننده و موتور ‌‌جست‌و‌جو نیز بیشتر قابل شناسایی هستند.

در اینجا مثالی از یک URL مرتب است:

http://www.examplesite.com/football-jerseys

بسیار بهتر شد.

یک نگاه اجمالی به نتایج موتور جست وجوی گوگل بیندازید. بخش بزرگی از سایت‌های رنک، URLهای مرتب و قابل خواندنی مانند فوق دارند. منظور از بخش بزرگ، اکثریت وسیعی است.

بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوای سایت URLهای مطابق دارند. معمولا فعال کردن یک گزینه در تنظیمات سایت موجب این امر می‌شود. اگر سایت شما URL مناسب را ندارد زمان یک گفت و گوی گرم با توسعه‌دهنده سایت شماست تا این مسئله را رفع کند.

 

  1. هدایت داخلی

هیچ محدودیتی در نحوه ساختاربندی هدایت سایت شما وجود ندارد. این مسئله می‌تواند هم خوب و هم بد باشد.

برخی افراد بازدیدکنندگان را مجبور میکنند قبل از این که حتی به سایت دسترسی پیدا کنند یک انیمیشن ببینند. در این فرایند برخی سایت‌ها برای بازدیدکنندگان کار را سخت‌‌تر کرده و موتورهای ‌‌جست‌و‌جو را در انتخاب محتوای سایت گیج می‌کنند.

برخی سایت‌ها کار را با داشتن یک منو که همواره در بالای سایت یا پایین سمت چپ پنجره نرم‌افزار وجود دارد راحت می‌کنند. این مسئله تقریبا یک استاندارد صنعت برای بسیاری از سایت‌ها شده است.

با دنبال کردن این استاندارد، به طور قابل توجهی برای بازدیدکنندگان و موتور ‌‌جست‌و‌جو فهم سایت راحت می‌شود. اگر ‌‌‌می‌خواهید این قرارداد را بشکنید، باید بدانید احتمال دارد برای موتور جست وجو انتخاب همه صفحات سایت خود را سخت کنید.

به عنوان یک قانون عمومی، ساده سازی برای کاربران کار را برای گوگل راحت می‌سازد.

قبل از تمام مسائل فوق، هدایت سایت شما باید از لینک‌های متنی واقعی باشد نه تصاویر.

اگر هدایت سایت اصلی شما در حال حاضر از تصاویر ساخته شده است، طراح وب‌سایت خود را مجبور کنید آن‌ها را به متن تغییر دهد. اگر هدایت سایت شما این خصوصیت را نداشته باشد، صفحات داخلی شما برای گوگل و موتورهای ‌‌جست‌و‌جوی دیگر نامرئی می‌ماند.

برای سرعت بخشیدن به سئو، لینک‌های صفحاتی که ‌‌‌می‌خواهید برای بازدیدکنندگان و موتورهای جست وجو قابل دیدن باشد را در صفحه اصلی قرار دهید.

با قراردادن لینک‌ها بصورت مشخص در صفحه اصلی، عنکبوت موتور جست وجوی گوگل می‌تواند طی صفحات شما حرکت کند و به سرعت بفهمد کدام صفحات شما مهم هستند و لایق قرار گرفتن در نتایج ‌‌جست‌و‌جو هستند.

 

چگونه گوگل را مجبور کنید کلمات کلیدی مدنظر شما را انتخاب کند

هرگاه صحبت از بهینه‌سازی کلمات کلیدی صفحه می‌شود تصورهای غلط بسیاری درباره این که چه کاری باید انجام داد و چه کاری نباید انجام داد جاری می‌شود.

برخی وبلاگ نویس‌ها به خواننده‌های خود توصیه می‌کنند کلمات کلیدی را در محتوای صفحات هدف خود قرار ندهید. این افراد نیت خوبی دارند و نگران اسپم تشخیص داده شدن توسط گوگل هستند. ولی کار عقلانه‌ای نیست.

در صورتی که صفحه شما کلمه کلیدی نداشته باشد، برای گوگل سخت می‌شود که کلمه کلیدی مد نظر شما را که ‌‌‌می‌خواهید توسط آن رنک شوید پیدا کند. اگر گوگل برای کلمه کلیدی داشتن ارزشی قائل نبود تبدیل به یک موتور ‌‌جست‌و‌جوی بی‌مصرف میشد.

به این مسئله فکر کنید. اگر شما "قطعات اتومبیل فورد موستانگ 65" را سرچ کنید و وارد صفحاتی بشوید که این کلمه کلیدی اصلا استفاده نشده است به احتمال زیاد چیزی که میخواستید را به دست نیاورده اید.

گوگل میخواهد کلمات کلیدی را روی صفحه شما ببیند. این کلمات باید برای کاربر نیز قابل دیدن باشد. روش آسان این است که یا در اطراف کلمه کلیدی محتوا بسازید یا کلمه کلیدی خود را در صفحه نمایش دهید. منظور من این نیست که صفحه شما مانند زیر شود.

"به فروشگاه لباس ورزشی NFL خوش آمدید. در اینجا ما لباس ورزشی NFL فراوانی داریم، با انواع وسیعی از لباس‌های ورزشی NFL زنانه، مردانه و بچگانه و بسیار بسیار بیشتر."

ممکن است این روش 10 سال پیش جواب می‌داد ولی الان خیر. کلمه کلیدی باید بصورت طبیعی در صفحه شما دیده شود. هر تلاشی برای اغراق کردن در کلمه کلیدی ‌‌ترسناک است و ممکن است توسط موتور ‌‌جست‌و‌جو اسپم در نظر گرفته شود. از کلمه کلیدی خود بصورت طبیعی در محتوا استفاده کنید. تکرار اول و دوم کلمه کلیدی بیش از اندازه است.

به همین سادگی است.

 

در قدم بعدی، لازم است مطمئن شوید به اندازه کافی کلمات کلیدی LSI در صفحه خود دارید. منظور از LSI شاخص‌گذاری معنایی نهان یا Latent Semantic Indexing است. توسط عبارت فنی دل‌سرد نشوید، کلمات کلیدی LSI یک عبارت سئو برای عبارات مرتبط است. گوگل تصور می‌کند صفحه طبیعی‌‌تر نوشته شده است و اگر شامل کلمات کلیدی مرتبط با عبارت اصلی شما باشد تمایل بیشتری برای مرتبط بودن و با کیفیت بودن دارد.

به منظور بهینه‌سازی موفق یک صفحه لازم است کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط به آن‌ها را روی صفحه خود داشته باشید.دو یا سه کلمه کلیدی مرتبط با عبارت اصلی خود بیابید و هرکدام را دو یا سه بار تکرار کنید.

Ubersuggest یک ابزار خوب برای یافتن کلمات کلیدی که گوگل مرتبط با عبارت اصلی شما میداند است. این ابزار کلمات را از جعبه پیشنهاد اتوماتیک گوگل بدست می‌آورد. با استفاده از Ubersuggest و پژوهش کلمات کلیدی خود یک لیست از کلمات کلیدی مرتبط تعیین کنید.

Ubersuggest - رایگان

 https://neilpatel.com/ubersuggest/

مکان‌هایی که شما  می‌توانید کلمات کلیدی خود را در صفحه بسازید شامل موارد زیر است:

  • توضیحات متا و تگ‌های عنوان متا (Meta description and meta title tags)
  • متن مرجع هدایت‌کننده (Navigation anchor text)
  • تگ‌های عنوان مرجع هدایت‌کننده (Navigation anchor title tags)
  • عناوین اصلی (تگ‌های h1، h2،  h3و  h4)
  • متن محتوا
  • متون bold و italic
  • لینک‌های داخلی در محتوا
  • نام فایل تصاویر، تگ alt تصویر و تگ عنوان تصویر
  • عنوان و نام فایل ویدئو

 

نحوه جذب افراد برای کلیک کردن بر رتبه شما در گوگل

افراد در مورد تگ‌های متا به دلیل قسمت‌های مبهم کدهایی که افراد حرفه‌‌ای در سئو با ان‌ها بازی میکنند و به عنوان راز رسیدن به رتبه برتر به طور وسیعی دچار برداشت اشتباه شده‌اند. این مورد با حقیقت تفاوت زیادی ندارد.

عملکرد تگ‌های متا نسبتا ساده است. تگ‌های متا کدهایی بر روی صفحه شما هستند که نحوه نمایش سایت شما در گوگل را کنترل میکنند.

اگر تگ‌های متا را خالی بگذارید گوگل بصورت اتوماتیک از متن صفحه شما برای ساختن لیست ‌‌جست‌و‌جوی شما استفاده می‌کند. این دقیقا چیزی است که نمی‌خواهید گوگل انجام دهد. وگرنه نامفهوم بنظر می‌رسد. این تگ‌ها را به درستی پر کنید و تعداد افرادی که روی صفحه شما در موتور ‌‌جست‌و‌جو کلیک می‌کنند را افزایش دهید.

در زیر نمونه‌‌ای از کدهای تگ متا وجود دارد.

 

Paul’s NFL Jerseys

 

 

در زیر نمونه‌‌ای از این که تگ متای بالا در موتور ‌‌جست‌و‌جویی مثل گوگل چگونه نمایش داده می‌شود آورده شده است:

Paul's NFL Jerseys

Buy Paul's NFL jerseys online. Wide range of colors and sizes. Free delivery and free returns. We accept international orders!

 http://www.yoursite.com/

تگ عنوان محدودیت 70 کاراکتر در گوگل دارد. اگر بیش از 70 کاراکتر وارد کنید احتمال دارد گوگل در نتایج موتور ‌‌جست‌و‌جو تگ عنوان شما را کوتاه کند.

تگ توضیحات متا محدودیت 155 کاراکتر دارد. و اگر از این تعداد بیشتر شود گوگل لیست شما را کوتاه می‌کند.

اخرین تگ ربات گوگل به گوگل نشان می‌دهد چگونه ‌‌‌می‌خواهید لیست شما نمایش داده شود. درحالی که به احتمال کم گوگل به تگ‌های شما توجهی می‌کند و به جای آن از موارد لیست شده در فهرست‌های دیگر مانند Open Directory Project و یاهو استفاده می‌کند خوب است این مورد را شامل شوید.

برای تغییر این تگ‌ها در سایت، شما 3 گزینه دارید:

  1. از نرم‌افزاری که سایت شما بر ان ساخته شده است استفاده کنید. بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا گزینه این تغییرات را دارند. در غیراینصورت شما باید یک SEO plugin برای تغییر این تگ‌ها نصب کنید.
  2. با توسعه‌دهنده یا طراح سایت خود صحبت کنید تا بصورت دستی این تگ‌ها را برای شما تغییر دهد.
  3. اگر آشنایی با تکنولوژی آشنا هستید و با HTML اشنایی دارید می‌توانید خودتان این تگ‌هارا در کد تغییر دهید.

 

سرعت بارگذاری سایت- ذره جادویی گوگل

سرعت بارگذاری سایت شما یک فاکتور قوی است که در رتبه گرفتن از گوگل بسیار موثر است.

رئیس سابق اسپم وب گوگل، مت کاتس بصورت عمومی اعتراف کرد بارگذاری سریع سایت یک فاکتور مثبت در رتبه‌بندی گوگل است.

اگر سایت شما به کندی یک حلزون مرده است، ثبات زیادی در رتبه‌بندی گوگل نخواهد داشت. اگر سرعت بارگذاری سایت شما متوسط است، با بهبود سرعت آن می‌توانید رتبه خوبی در گوگل به دست آورید.

نه تنها سرعت بارگذاری یک فاکتور سازنده برای دستیابی به رتبه برتر است بلکه گزارش‌های صنعت گسترده نشان داده‌اند که به ازای هر ثانیه سریع‌تر بودن سایت، یک افزایش میانگین 7درصدی از نرخ تبدیل سایت به دست می‌آید. به عبارت دیگر، هرچه سایت شما سریع‌تر لود شود، شانس خرید یا پرکردن فرم پرسش‌نامه توسط افراد بیشتر می‌شود. سرعت بارگذاری یک جنبه از سایت شما نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد.

هرسایت به شکل متفاوتی با یک تنوع تمام نشدنی از تنظیمات سرور ساخته می‌شود. این به آن معناست که بهبود سرعت بارگذاری سایت شما به سادگی دنبال کردن یک لیست نیست. با این حال، تکنیک‌های زیر بهبود‌های رایج هستند که بر اکثر سایت‌ها کار می‌کند.

 

بهبودهای سرعت بارگذاری رایج

  • سایت خود را در شهری که مشتریانتان ساکن هستند قرار دهید تا سرعت بارگذاری شما افزایش یابد.
  • بصورت پی در پی از یک CDN (شبکه دریافت محتوا یا content delivery network) برای قراردادن سایت خود بر سرورهای سراسر جهان استفاده کنید. بازدیدکنندگان، سرعت زیاد بارگذاری را بدون توجه به مکان دریافت می‌کنند. سرویس‌های CDN رایج شامل Amazon Cloudfront، MAXCDN و Cloudfare می‌شوند.
  • تکنولوژی‌های سرعت بارگذاری را مانند ذخیره کردن، متراکم سازی، minification و HTTP/2 فعال کنید. بسیاری از جایگاه‌ها برای این کار plugin دارند مثلا W3 Total Cache یک پلاگین رایج است که بسیاری از این ویژگی‌ها را در wordpress ارائه می‌دهند.
  • فایل‌های بزرگ بر روی سایت خود را پیدا کنید و آن‌ها را فشرده‌سازی کنید. از نرم‌افزاری مانند Adobe Photoshop استفاده کنید و می‌توانید سایز فایل عکس خود را از 3MB به 250KB بدون کاهش کیفیت آن توسط ویژگی save for web این نرم‌افزار کاهش دهید. یک راه ساده برای سایت‌های با عکس سنگین است.

موارد فوق تعدادی موارد ممکن از بین بی نهایت روش برای بهبود سرعت بارگذاری سایت شما است. خوشبختانه ابزار متعددی برای آسان سازی تشخیص بهبود سرعت و گلوگاه‌های سرعت صرف نظر از تکنولوژی سایت شما وجود دارد.

 

ابزارهای آنالیز سرعت بارگذاری

  1. Google Page Speed Insights

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights

ابزار عالی رایگان گوگل، Page Speed Insights به شما یک نمره بارگذاری از 100 می‌دهد.  می‌توانید ببینید سرعت بارگذاری سایت شما در مقایسه با بقیه سایت‌ها چگونه است. همچنین می‌توانید ببینید سایت شما چقدر خوب بر روی موبایل یا دسکتاپ باز می‌شود. هرچه نمره به 100 نزدیک‌‌تر باشد بهتر است.

این ابزار بعد از اجرای یک تست بر روی سایت شما یک لیست از مکان‌های با بیشترین اولویت، اولویت متوسط و اولویت کم برای بهبود می‌دهد. می‌توانید لیست را به توسعه‌دهنده خود انتقال داده تا سرعت سایت را افزایش دهد. یا اگر علاقه مندید خودتان انجام دهید.

  1. Test My Site - Think With Google

 https://testmysite.thinkwithgoogle.com/

اواخر ماه ژوئن سال 2017 گوگل ابزار تست سرعت موبایل را برای شامل شدن گزارش‌های بنچمارکینگ علیه رقیبان صنعت اپدیت کرد. این ابزار هم استفاده آسانی دارد هم برای یافتن بهبودهای سرعت بارگذاری برای کاربران موبایل ضروری است و پرکاربرد برای دیدن نحوه عملکرد سایت شما نسبت به رقیبان می‌باشد.

ممکن است اولین باری که از این نرم‌افزار استفاده ‌می‌کنید شوکه شوید. بسیاری از صاحبان سایت متوجه می‌شوند که بین 30 تا 50 درصد‌ ترافیک خود را بدلیل زمان بارگذاری طولانی بر روی موبایل‌های 3G از دست می‌دهند که این مسئله دید خوبی ندارد.

خوشبختانه این ابزار گزارش‌های رایگان و توصیه‌های قابل اجرا در نحوه حداکثرسازی سرعت بارگذاری با تمرکز قوی بر بهبود آن برای کاربران موبایل فراهم می‌کند. اگر توصیه‌ها را اجرا کنید و باعث شوید سایت شما از رقیبانتان بهتر عمل کند، به سرعت و با سرعت بارگذاری بالا به عنوان فاکتور مثبت در نتایج ‌‌جست‌و‌جو بالا می‌آیید.

 

  1. Pingdom Tools – Website Speed Test

https://tools.pingdom.com/

این ابزار یکی از بهترین ابزار سرعت بارگذاری است که جزئیات توقف‌های فایل‌ها و منابعی که سرعت سایت شما را کاهش می‌دهند، لیست اندازه‌های فایل‌ها، زمان بارگذاری سرور و... را فراهم می‌کند. این ابزار نسبت به بقیه عمیق‌‌تر بررسی می‌کند و برای یک توسعه‌دهنده سایت یا کسی که تجربه کمی در ساختن وب‌سایت دارد مناسب است.

پس از اجرای تست، لیستی از فایل‌هایی که هر بازدیدکننده به ازای هربازدید دانلود می‌کند را می‌بینید. تصاویر با حجم زیاد هدف‌های راحتی برای بهبود سرعت بارگذاری هستند. اگر حجم تصاویر شما بیشتر از 200kb باشد، می‌توانید با استفاده از فوتوشاپ بدون تغییری در کیفیت، حجم آن را کم کنید. از تصاویری که حجم بالایی دارند نت‌برداری کرده و به طراح یا توسعه‌دهنده سایت خود بدهید و بگویید فایل‌ها را به حجم کمتری فشرده‌سازی کنند.

 

  1. Lighthouse – Tools For Web Developers – Google

 https://developers.google.com/web/tools/lighthouse/

برای توسعه‌دهنده‌های پیشرفته که بر سایت‌ها یا پروژه‌های پیچیده کار می‌کنند یعنی برنامه‌نویس‌هایی که می‌دانند Node module چیست، گوگل یک اپدیت قوی از chrome به نام lighthouse منتشر کرد. این ابزار گزارش عملکرد وب‌سایت، دسترسی، پیروی از تمارین برنامه نویسی، سئو و ... را با گام‌های قابل اجرا برای بهبود هرکدام فراهم می‌کند. درحالی که صاحبان مبتدی وب‌ها احتمالا از این ابزار بینش افزوده‌‌ای دریافت نمی کنند، فراتر از توصیه‌های ابزارهای فوق، نینجاهای برنامه نویسی هستند که به دنبال ابزار کاملی برای بالا بردن عملکرد خودشان هستند. آن‌ها درمی‌یابند که lighthouse یک چاقوی تیز برای بررسی عملکرد سایت است.

 

مظنونین همیشگی-sitemaps.xml و robots.txt

Sitemaps.xml

موتورهای ‌‌جست‌و‌جو بصورت اتوماتیک بر روی هرسایت دنبال یک فایل بخصوص به نام Sitemaps.xml می‌گردند. داشتن این فایل روی سایت باعث ساده شدن شناسایی صفحه شما توسط موتور ‌‌جست‌و‌جو می‌شود. نقشه سایت ضرورتا یک نقشه بزرگ از تمام صفحات سایت شما است. خوشبختانه فرایند ساخت این نقشه و قراردادن آن بر روی سایت شما اسان است.

بسیاری از سیستم‌های CMS یک نقشه سایت بصورت اتوماتیک منتشر می‌کنند. این شامل سیستم‌هایی مثل Wordpress، Magento، Shopify می‌شود. اگر این روی سایت شما نیست ممکن است لازم باشد یک plugin نصب کنید یا از ابزار XML Sitemaps Generator رایگان استفاده کنید. این ابزار به صورت اتوماتیک برای شما یک نقشه سایت منتشر می‌کند.

 

XML Sitemaps Generator

https://www.xml-sitemaps.com/

سپس از طراح یا توسعه‌دهنده سایت خود بخواهید که آن را در فهرست اصلی سایت اپلود کند یا اگر به FTP دسترسی دارید خودتان این کار را انجام دهید. هنگامی که اپلود شد با یک ادرس مانند زیر بصورت عمومی قابل دسترسی است:

http://www.yoursite.com/sitemaps.xml

هنگامی که این کار را انجام دادید، باید نقشه سایت خود را به حساب کاربری سایت خود در Google Search Console ارائه دهید.

اگر اکانت ندارید، برای تشکیل اکانت مقاله زیر را که درباره دستورالعمل‌های است را مطالعه کنید.

Add a website property – Search Console Help

https://support.google.com/webmasters/answer/34592

به حساب خود وارد شوید و روی سایت خود کلیک کنید. زیر تنظیمات سایت (siteconfiguration) بر روی نقشه سایت (sitemaps) کلیک کنید و نقشه سایت خود را ارائه دهید.

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!