کتاب سئو 2019 - فصل اول

مقدمه ای بر نحوه عملکرد گوگل

روزانه در سراسر دنیا، هزاران بلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار به نشر اکاذیب و اخبار نادرست می‌پردازند. اگر شما نیز در زمره این افراد باشید با خواندن چند مطلب پیرامون سئو، متوجه خواهید شد آسیب زیادی به رتبه سایت زده‌اید و راه را برای تاپ لیست شدن در سایت گوگل سخت کرده‌اید و وب سایت شما در صفحه اول نمایش داده نخواهد شد.

 

اجازه دهید رازی را درباره‌ وبلاگ‌نویس‌ها به شما بگویم...

مقاله‌هایی که درباره‌ اخرین به‌روزرسانی‌های سئو، تکنیک‌ها و نکات مرتبط با آن نوشته می‌شود معمولا توسط کارآموزها، دستیارها و حتی اشخاصی با هویت جعلی به نگارش درآمده است. وظیفه‌ آن‌ها این است که مقاله بنویسند و روی وب‌لاگ قرار دهند. اکثر پست‌های موجود در وبلاگ‌ها که موضوعی مرتبط با سئو دارند، به ندرت توسط افراد حرفه‌ای و با تجربه در این زمینه نوشته می‌شود.

آیا می‌توانید توسط کسانی که حتی خودشان نمی‌توانند کاری را به درستی انجام دهند آموزش ببینید؟ خیر. به همین دلیل است که هنگام مراجعه به وب‌لاگ‌ها باید با شک و ‌‌تردید به مطالعه بپردازید، چرا که مطالب موجود چندان مستند نیستند.

دچار سوتفاهم نشوید. من وبلاگ‌نویس‌ها را دوست دارم. وبلاگ‌نویس‌هایی هستند که درباره‌ی سئو تمرین کرده و وبلاگ می‌نویسند و این کار را به خوبی انجام می‌دهند. ولی این روزها تشخیص اطلاعات درست و نادرست بسیار دشوار شده است.

نگران نباشید. این فصل تصورات رایج و غلط درباره‌ سئو را مشخص ساخته و به شما نشان می‌دهد چگونه از افتادن در دام مطالب بد گوگل جلوگیری کنید و چگونه در رتبه‌بندی سایت گوگل جایگاه خوبی داشته باشید.

در ابتدای امر برای درک نحوه عملکرد گوگل باید سری به تاریخچه آن بزنیم.

 

روش‌های قدیمی که امروزه استفاده نمی‌شوند

اگر به بیش از 15 سال قبل برگردیم، به روزهایی می‌رسیم که گوگل کار خود را به عنوان یک موتور ‌‌جست‌و‌جوی هوشمند در هدایت شبکه جهانی وب (World Wide Web) اغاز کرد.

کاربران اینترنت دریافتند که به راحتی می‌توانند هر آن چه را که به دنبالش هستند در گوگل (و بینگ) تایپ کرده و به سرعت مطالب مورد نظر خود را بیابند. در مدت زمان کوتاهی تعداد کاربران گوگل به سرعت افزایش یافت.

صاحبان باهوش و کارآفرین وبلاگ‌ها در مدت زمان کوتاهی به میانبرهایی برای رسیدن به صفحه اول گوگل و رسیدن به بالای لیست آن دست پیدا کردند.

آن‌ها دریافتند که با پر کردن صفحه با کلمات کلیدی می‌توانند رتبه صفحه خود را برای هر کلمه یا عبارت بالا ببرند. این مسئله به سرعت به رقابتی تبدیل شد که سایت‌ها سعی می‌کردند بیش از سایرین سایت خود را از کلمات کلیدی پر کند. صفحه‌های با بیشترین تکرار کلمات کلیدی برنده شده و به سرعت به سمت نتایج اول بالا می‌رفتند.

طبیعتا، تعداد افرادی که از این روش استفاده می‌کردند(اسپمرها) بیشتر شد و قول گوگل در رابطه با پیدا کردن مرتبط‌‌ترین موتور ‌‌جست‌و‌جو با نیاز کاربر، دچار چالش شد. صاحبان وبلاگ و اسپمرها  ماهرتر شده و روش‌های زیرکانه‌ای برای تکرار صدها کلمه کلیدی در صفحه پیدا کردند و آن‌ها را در مقابل چشمان انسان پنهان ساختند.

به صورت ناگهانی، کاربری که به دنبال مطالب مفید پیرامون تعطیلات در فلوریدا بود خود را در وب سایتی مرتبط با «چیپس سیب زمینی» می‌یافت!

 

چگونه گوگل می‌تواند وضعیت خود را تغییر دهد و بر سر قول خود بماند و مرتبط‌‌ترین مطالب را پیدا کند؟ اگر افراد به گونه‌‌ای که گفته شد صفحات را پر از اسپم کنند، چگونه عنوان بهترین موتور ‌‌جست‌و‌جو برای یافتن نزدیک‌‌ترین پاسخ‌ها را حفظ کند؟

پس از بروز این مشکل اولین به‌روز‌رسانی گوگل اتفاق افتاد. گوگل یک به‌روز‌رسانی وسیع در نوامبر 2003 به اسم فلوریدا منتشر کرد که بصورت موثر، اسپمرها را در این روش متوقف کرد. این به‌روز‌رسانی زمین بازی را توسط تعبیر بی فایده بودن پر کردن کلمات کلیدی، هم‌سطح کرد و تعادل را به نیرو برگرداند.

و این چنین تاریخچه بلند به روزرسانی‌های گوگل آغاز شد. تمام تلاش آن‌ها بر این بود که کار برای اسپمرها و بازی دادن سیستم سخت‌‌تر شود.

 

به‌روز‌رسانی‌های گوگل و نحوه رهایی از آن‌ها

طی 15 سال اخیر،  دستیابی به رتبه برتر در گوگل به شدت سخت‌‌تر و پیچیده‌‌تر شده است و رقابت بر سر آن شدت گرفته است

ساده بگوییم، همه وب سایت‌ها رتبه برتر در گوگل ‌‌می‌خواهند. گوگل سعی دارد موتور ‌‌جست‌و‌جوی خود را مرتبط با موضوع مدنظر کاربر نگه دارد و دائما تکامل یابد تا بتواند به کاربران نتایج مورد نظرشان را نشان دهد.

این کار بدون چالش‌های خاص خود اتفاق نمی‌افتد. دقیقا مانند پر کردن صفحه از کلمات کلیدی، صاحبان وب‌لاگ‌ها در نهایت روش دیگری برای بازی دادن سیستم توسط داشتن آنچرتکست که به صفحات دیگر می‌رود یافتند.

اگر با این عبارت آشنا نیستید، آنچرتکست، متنی است که شامل لینک‌های بیرونی است که به صفحات دیگر می‌رود.

این‌گونه حفره دیگری برای بهره‌برداری توسط اسپمرها ایجاد شد. در موارد بسیاری، بازاریاب‌های حرفه‌‌ای و تاجران، از این تاکتیک برای دست‌یابی به رتبه برتر در نتایج ‌‌جست‌و‌جو استفاده می‌کنند.

 

اپدیت جدیدی از گوگل با نام پنگوئن در سال 2012 ارائه شد. اپدیت پنگوئن گوگل، سایت‌هایی که مقادیر مشکوکی تکست‌لینک یکسان داشتند را با پاک کردن آن‌ها از نتایج ‌‌جست‌و‌جو مجازات کرد. بسیاری از تجارت‌ها که بر حجم‌ ترافیک موتور ‌‌جست‌و‌جو تکیه کرده بودند تمام فروش خود را یک شبه از دست دادند، تنها به این دلیل که گوگل باور داشت سایت‌هایی با صدها لینک شامل فقط یک عبارت، اسپمر هستند و این حجم از لینک یکسان طبیعی نیست. گوگل معتقد بود این یک شاخص واضح از این بود که مالک سایت، سیستم را بازی می‌دهد.

اگر این تغییرات شما را نگران کرده است، اشتباه نکنید. نحوه بازیابی این تغییرات یا جلوگیری از مجازات شدن توسط گوگل به علت این تغییرات، در فصل‌های دیگر گفته شده است. با نگاهی به تاریخچه کوتاهی از اپدیت‌های بزرگ گوگل، ما می‌توانیم 2 درس مهم برای دستیابی به رتبه برتر در گوگل بیابیم.

  1. اگر ‌‌‌می‌خواهید در رتبه برتر گوگل بمانید، هرگز بر یک تاکتیک تکیه نکنید.
  2. همیشه مطمئن شوید که استراتژی‌های موتور ‌‌جست‌و‌جوی شما بر بهترین عملکرد سئو تکیه دارد.
  3.  

اعتبار، اعتماد و ارتباط. 3 استراتژی قدرتمند سئو

گوگل به صورت قابل ملاحظه‌‌ای از منشا خاضعانه خود در سال 1993 تکامل یافته است.

اریک اشمیت، سئوی قبلی گوگل، یک بار گزارش کرده بود که گوگل بیش از 200 فاکتور را برای تعیین رتبه سایت‌ها در نظر می‌گیرد.

امروزه، گوگل برای بالا بردن رتبه وب‌سایت بیش از 200 فاکتور دارد. گوگل تشخیص می‌دهد چه تعدادی لینک به سایت وارد می‌شوند، چه میزان این لینک‌ها قابل اعتمادند، چه میزان برند شما در جامعه ذکر می‌شود، چه اندازه صفحه شما با عبارت ‌‌جست‌و‌جو مرتبط است، سایت شما چه سنی دارد، سایت شما با چه سرعتی لود می‌شود و ...

 

آیا این به این معنی است که رتبه برتر شدن در گوگل سخت یا غیرممکن است؟

بهتر است بگوییم این سختی‌ها در واقع مزایایی دارد.

الگوریتم گوگل پیچیده است ولی لازم نیست شما دانشمند باشید که بفهمید چگونه کار می‌کند. در حقیقت، اگر 3 قانون را بدانید به طرز عجیبی ساده است. با این 3 قانون، شما می‌توانید تعیین کنید چرا رتبه یک سایت بیشتر از دیگری است. یا بفهمید چگونه رتبه سایت خود را از رقیب خود بالاتر ببرید. این 3 قانون بصورت خلاصه بیان می‌کند گوگل روی چه چیزهایی متمرکز است و قوی‌‌ترین استراتژی‌های افراد ماهر در سئو چه چیزهایی هستند.

 

3 قانون کلیدی اعتماد، اعتبار و ارتباط هستند.

  1. اعتماد

اعتماد هسته تغییرات و آپدیت‌های عمده گوگل در سال‌های اخیر است. گوگل می‌خواهد سایت‌های غیرقابل اعتماد و بی‌کیفیت را از نتایج جست وجو خارج کند و سایت‌های با کیفیت و مناسب را در رتبه بالا نگه دارد. اگر وب‌سایت شما محتوای باکیفیت و بک‌لینک‌هایی از منابع معتبر داشته باشد، احتمالش زیاد است که به عنوان یک منبع قابل اعتماد و با رتبه بالا در نتایج ‌‌جست‌و‌جو نشان داده شود.

  1. اعتبار

اعتبار، قدرت کلی سایت شما در بازار بوده و تقریبا یک بازی با اعداد است، برای مثال: اگر سایت شما هزار دنبالکننده در فضاهای مجازی و بک‌لینک داشته باشد، و رقیب شما فقط 50 دنبال‌کننده در فضاهای مجازی و بک‌لینک داشته باشد رتبه شما از او بالاتر خواهد بود.

  1. ارتباط

گوگل به ارتباط محتوایی سایت نگاه می‌کند و رتبه بالاتر را به سایت‌های مرتبط‌‌تر می‌دهد. این زمین بازی را کمی هم سطح می‌سازد و می‌تواند توضیح دهد چرا یک وب‌سایت متناسب با تجارت محلی رتبه بالاتری از مقالات ویکی پدیا می‌گیرد. شما می‌توانید از این موضوع به نفع خود استفاده کنید بطوری که محتوای سایت خود را مرتبط‌‌تر سازید و از تکنیک سئوی on-page که در فصل بعدی شرح داده می‌شود استفاده کنید تا به گوگل نشان دهید سایت شما به تجارت شما مرتبط است. شما می‌توانید با تعداد لینک کمتری رتبه بهتری داشته باشید در صورتی که بر ساختن لینک‌ها از سایت‌های مرتبط تمرکز کنید. افزایش ارتباط مانند این، یک استراتژی قدرتمند است و می‌تواند شما را به سمت رتبه بالاتر در فضاهای رقابتی هدایت کند.

 

نحوه رتبه‌بندی گوگل در حال حاضر- 10 فاکتور اول گوگل فاش شد

ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که می‌توانید فاکتورهای دقیق الگوریتم گوگل را بفهمید یا خیر.

خوشبختانه افرادی از هدایت‌کنندگان صنعت وجود دارند که توانسته‌اند آن را بفهمند و بصورت منظم یافته‌های خود را در اینترنت منتشر سازند. توسط این انتشارات شما  می‌توانید یک دانش کاربردی از فاکتورهایی که گوگل استفاده می‌کند بدست آورید.

این تحقیق‌ها هر دو سال به‌روزرسانی می‌شوند ولی این فاکتورها معمولا تغییر نمی‌کنند بنابراین شما  می‌توانید از آن‌ها با دانستن این که در چه زمینه‌ای تمرکز دارند به نفع خود استفاده کنید.

 

در ادامه یک لیست کوتاه از برخی از قوی‌‌ترین فاکتورها که در 10 نتیجه اول در رتبه‌بندی سایت‌ها یافت می‌شود آورده شده است. این لیست نتایج حاصل از تحقیقات اخیر است که بر اساس استانداردهای جست وجو بیان شده است:

  • ارتباط کلی محتوا
  • نرخ کلیک سرتاسری
  • مدت زمان سپری شده در سایت
  • نرخ بیرون جستن یا  bounce rate(هرچه کمتر باشد بهتر است)
  • HTTPS-شناسنامه امنیت نصب شده روی سایت
  • اندازه فونت در قسمت محتوای اصلی(احتمالا مردم فونت‌های درشت را خواناتر می‌دانند و باعث مشغولیت بیشتر می‌شود)
  • تعداد تصاویر
  • تعداد لینک‌های داخلی
  • فعالیت کلی در فضای مجازی
  • تعداد بک‌لینک‌ها

اگر رقبا بیشتر از شما ویژگی‌های ذکر شده را دارا باشند احتمالش زیاد است که رنک بهتری نسبت به شما داشته باشند و در مقابل اگر شما ویژگی‌های بیشتری از موارد بالا داشته باشید احتمالا رتبه شما نسبت به رقیبتان بهتر می‌شود.

با‌‌‌ ترکیب این دانش و دانستن اپدیت‌های گوگل که در فصل‌های بعد پوشش داده می‌شود شما خواهید دانست که چطور به برترین رتبه دست یابید.

فاکتورهای بالا از تحقیقات استانداردهای جست‌و‌جوی فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل منتشر شده در سال 2016 بدست آمده است. متاسفانه پس از انتشار تحقیقات، استانداردهای ‌‌جست‌و‌جو بیان کرد در اینده انتشار گزارش رتبه‌های ‌‌جست‌و‌جو را متوقف می‌کند ولی می‌توانید مطمئن باشید ارتباط محتوا، مشغولیت کاربر، فعالیت فضای مجازی، لینک‌ها، امنیت سایت(HTTPS) و به احتمال زیاد پشتیبانی تلفن همراه در حال حاضر در میان فاکتورهای رتبه است. اگر دید عمیق‌‌تری در تحقیقات ‌‌‌می‌خواهید، می‌توانید گزارش کامل را با مشاهده لینک زیر بدست اورید.

 

استانداردهای ‌‌جست‌و‌جو: فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل US

https://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/

نیروی دیگر شناخته شده در صنعت سئو به نام MOZ یا در گذشته SEOmoz است که هر چند سال یک بار یک پژوهش رتبه‌بندی را به صورت رایگان منتشر می کند. این پژوهش را در لینک زیر می توانید مشاهده کنید.

 

تحقیق فاکتورهای رتبه‌بندی MOZ

https://moz.com/search-ranking-factors

نحوه یادگیری به‌روز‌رسانی‌های بعدی گوگل

هرچند وقت یک بار، گوگل یک اپدیت قابل ملاحظه در الگوریتمش منتشر می‌کند که می‌تواند یک اثر شدید بر تجارت‌های هر صنعتی بگذارد. برای قوی ساختن روش‌های سئوی خود و حصول اطمینان از این که سایت شما در لیست سایت‌های بد گوگل نمی‌افتد، مهم است که درباره اپدیت‌های گوگل هنگام انتشار مطلع بمانید.

خوشبختانه تقریبا هربار که یک اپدیت بزرگ منتشر می‌شود این اپدیت‌ها توسط کل جامعه سئو گزارش داده شده و گاهی بصورت عمومی توسط کارمندان گوگل مورد بحث و تایید واقع می‌گیرند.

با مراجعه به لینک زیر می‌توانید به هر آن چه که دانستن آن برای افراد در حال یادگیری سئو لازم است، چه مبتدی چه حرفه‌‌ای دسترسی پیدا کنید.

با مراجعه به این منابع  می‌توانید گوش به زنگ باشید تا قبل از هر آپدیت از چگونگی آن آگاه شوید. چرا که معمولا درمورد اپدیت‌های آینده از قبل هشدار می دهند.

 

اپدیت‌های گوگل توسط سایت seroundtable

https://www.seroundtable.com/category/google-updates

کنفرانس موتور ‌‌جست‌و‌جو یکی از هدایت کنندگان صنعت وبلاگ در سئو است. در صفحه بالا شما  می‌توانید تمام مقالات اخیر اپدیت‌های گوگل توسط این کنفرانس را کاوش کنید.

 

مجله searchenginejournal

https://www.searchenginejournal.com/category/search-engine-optimization/

مجله searchenginejournal یک نشریه معتبر و مرتبط است که مدام در حال به روزرسانی است. این وب سایت را می‌توان یک منبع ضروری برای هم گام بودن با اتفاقات صنعت سئو دانست.

 

وبلاگ Moz

https://moz.com/blog

وبلاگ Moz چندین بار در این کتاب ذکرشده است و برای یک دلیل خوب درمیان وبلاگ‌های معتبر راهنمایی کننده پوشش دهنده سئو است و اگر یک اپدیت قریب الوقوع بر روی رادار پدیدار شود شما در اینجا وزش ان را احساس ‌می‌کنید.

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!