راهکارهایی برای دورکاری موثر در دوران کرونا

  • ارائه توسط تیم محتوا
  • تاریخ انتشار 3 سال پیش
  • دسته متفرقه
  • تعداد نظرات ۰ نظر

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، این روزها باعث شده است که بسیاری از ادارات و شرکت ها به صورت داوطلبانه و یا اجباری بعضی از خدمات یا تمامی آن ها را به صورت دورکاری و کار در منزل انجام دهند. شاید برای بسیاری از ما پیش آمده باشد که چند روز آن هم به طور پاره وقت کارهای خود را در منزل انجام داده باشیم، اما این مدل دورکاری بسیار متفاوت و یک چالش جدید است. این دورکاری احتمالا بدون برنامه ریزی قبلی برای اداره و یا شرکت تعیین شده و شما مجبورید نه تنها برای چند روز، بلکه طولانی مدت آن را انجام دهید.

 

دوره های غیر حضوری منظومه ایرانیان

 

اگر شما نیز این روزها کارهای خود را از راه دور و در منزل انجام می دهید، این چند ترفند می تواند به آرامش روحی و بهبود کیفیت کاری شما کمک بسیاری کند.

دورکاری

لباس مناسب بپوشید

احتمالا برای شما هم وسوسه کننده باشد که بعد از بیدار شدن از خواب با همان لباس های راحتی پشت میز کار خود بنشینید. جالب است بدانید که از نظر روان شناسی استفاده از لباس های خانگی باعث می شود که شما از نظر ذهنی دیرتر آماده برای کار شده و بازدهی شما پایین بیاید.

لازم نیست شما دقیقا همان لباس هایی که برای رفتن به اداره را می پوشیدید به تن کنید، حتی یک تغییر ساده در لباس ها این هشدار را به ذهن می دهد که زمان آغاز کار و فعالیت فرا رسیده است. هدر یوروفسکی مربی رسمی Muse و مربی رسمی Shatter and Shine نیز درباره پوشیدن لباس مناسب هنگام دورکاری می گوید که این کار اعتماد به نفس شما را بالا برده و باعث می شود که از نظر ذهنی بتوانید میان محیط منزل و شرایط کاری یک خط مناسب بکشید.

همچنین ممکن است حین کار شما مجبور به برقراری تماس های تصویری و شرکت در جلسات آنلاین شوید. در این حالت پیدا کردن یک لباس مناسب در زمان کوتاه برای شما دردسر ساز خواهد شد. از این رو قبل از این اتفاق ها به فکر پوشیدن لباس مناسب باشید.

 

یک فضا یا دفتر کاری مشخص تعیین کنید

یکی از چالش های بسیار مهم برای انجام دورکاری، جدا کردن محیط کار از محل زندگی است. بر اساس گفته لین کارگر یکی از متخصصان حوزه موفقیت در مسیرهای شغلی، جدا نبودن محیط کار و داشتن مرز بندی برای آن بهره وری شما را کاهش داده و بر محیط منزل شما نیز تاثیر منفی می گذارد.

در صورتی که منزل شما بزرگ است و تعداد کافی اتاق دارید، می توانید یکی از اتاق ها یا اتاق شخصی خودتان را به عنوان دفتر کاری خود انتخاب کنید. اگر این مساله برای شما ممکن نیست و منزلتان کوچک است، می توانید یک میز کوچک در گوشه ای از منزل قرار داده و آن جا را برای انجام کارهای خود اختصاص دهید.

سعی کنید فضایی را برای محیط کاری خود انتخاب کنید که نور کافی داشته باشد. همچنین بهتر است میز کار و اطراف آن را با چیزهای که دوست دارید تزئین کنید. در وقفه های کاری می توانید کمی در حیاط یا در آپارتمان راه بروید تا خستگیتان در برود.

شاید به این فکر کنید که لپ تاپتان روی تخت خواب یا میز آشپزخانه قرار داده و کارهای خود را انجام دهید ولی  اگر محیط کار و زندگی شما به این شکل در هم آمیخته باشد، ذهن نمی تواند تفاوت میان آن ها را تشخیص داده و شما بیش از پیش خسته خواهید شد. نقطه مقابل این مساله اگر شما یک اتاق و یا گوشه مشخص برای کار داشته باشید بعد از ترک آن، ذهن تشخیص می دهد که وقت کار تمام شده و اکنون زمان استراحت است.

بهتر است در پایان ساعات کاری تمامی برنامه ها مطالب مربوط به کار را در لپ تاپ یا سیستمتان ببندید تا کار به طور کامل تمام شود. در صورت باز بودن این برنامه ها ممکن است شما هنگام تماشای یک فیلم چشمتان به یک پروژه باز افتاده و ذهنتان درگیر شود. بنابراین بعد از پایان ساعت کاری، پرونده تمامی پروژه های خود را ببندید.

 

دورکاری

 

ساعت کاری دقیق و مشخص داشته باشید

درست مشابه محیط کاری مشخص و مرزبندی شده، شما باید برای ساعات کاری خودتان نیز زمان مشخص داشته باشید. یکی از مهم ترین تفاوت های کار در شرکت در مقایسه با دورکاری آن است که شما تا حد زیادی مدیر خودتان هستید. ممکن است شما بعد ازظهر کاری برای انجام دادن نداشته باشید و بخواهید پروژه های ناتمام صبح را تکمیل کنید. با این کار شما ساعات کاری خود را چند برابر کرده و خودتان را بسیار خسته خواهید کرد.

بهتر است بعد از اتمام ساعات کاری مشخص، پروژه های در دست اجرا را کنار گذاشته و استراحت کنید. این ساعات بیکاری را می توانید با دیگر اعضای خانواده بگذرانید، با آن ها صحبت کنید یا با فرزندانتان بازی کنید. اختصاص دادن تایم بیش از اندازه به کار در منزل شما را از اعضای خانواده تان هم دور می کند.

 

عادت های روزانه رفت و آمد بین محیط کار و منزل را ترک نکنید

بسیاری از ما هنگام رفتن به سر کار و یا برگشتن از آن عادت های خاصی داریم. خیلی از ما صبح ها آهنگ های مورد علاقه خود را در مسیر رفت گوش می کنیم یا بخشی از مسیر رفت یا برگشت را پیاده روی می کنیم. این عادات به صورت شرطی برای ذهن تعریف شده اند. در واقع بعد از شنیدن موسیقی ذهن تشخیص می دهد که زمان آغاز کار و فعالیت است و یا پیاده روی پایان کار به منزله شروع زمان استراحت برای آن است.

تا حد ممکن این عادات را هنگام کار کردن در منزل نیز ترک نکنید. گوش دادن به موسیقی در هر دو حالت چه در خانه و چه در تاکسی می تواند ذهن شما را هوشیار و آماده کند. همچنین شما می توانید در صورت امکان و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی یک پیاده روی عصرانه و یا اول صبح یا یک ورزش سبک در منزل داشته باشید.

دورکاری در منزل

حواستان را با اخبار و چیزهای دیگر پرت نکنید

هنگامی که شما در اداره و شرکت مشغول به کار هستید، بیشتر حواس شما معطوف به کاری است که انجام می دهید. نقطه مقابل این مساله دور کاری و کار کردن در منزل است. در واقع هر چیزی می تواند ذهن و حواس شما را پرت کند. از برنامه های تلویزیونی، بازی فرزندانتان، تا فکر تعمیر وسایل خراب شده منزل.

این افکار حواس شما را پرت کرده و بازدهی کاری شما را کاهش می دهد. یکی از مهم ترین چیزهایی که این روزها همه ما دنبال می کنیم، اخبار مربوط به ویروس کرونا است. اگر این اخبار شما را آشفته و نگران می کند، بهتر است در ساعات کاری چندان آن ها را پیگیری نکنید و زمان های استراحت و یا پایان کار را به آن اختصاص دهید.

 

به دنبال برقراری تعاملات کاری مناسب باشید

درست است که شما کارهای خود را تنها و در منزل انجام می دهید اما پیوستگی کاری شما با همکارانتان هنوز پا برجاست. یکی از چالش های بسیار مهم درباره دورکاری حفظ این ارتباط به صورت مناسب است. بهتر است در ابتدای دور کاری با تمامی افرادی که باید ارتباط داشته باشید و دارای کارهای مرتبط هستید، صحبت کرده و برای این ارتباط موثر برنامه ریزی کنید.

این برنامه ریزی می تواند شامل این موارد باشد که در صورت بروز مشکل چگونه آن را رفع کنید؟ روزی چند بار با یکدیگر صحبت کنید؟ راه های ارتباطی بین شما چه باشد؟ مدتی بعد از این برنامه ریزی و اجرای آن باید بتوانید نقاط ضعف آن را تشخیص داده و برای ایجاد یک فضای ارتباطی بهتر و مناسب تر آن ها را رفع کنید.

دورکاری در خانه

ارتباط با دوستان و همکارانتان را فراموش نکنید

یکی از معایب مهم دورکاری آن است که می تواند به مرور زمان افراد را منزی کند. در واقع شما بدون اینکه به این مساله فکر کنید روزانه در شرکت و محل کار خود بارها با همکارها و دوستان خود راجع به مسائل مختلف کاری، شخصی، خانوادگی و غیره صحبت می کنید. حتی بسیاری از شما عادت دارید ناهار و میان وعده های خود را با همکارانتان روی یک میز بخورید. این تعاملات اجتماعی کوچک تاثیر بسیار زیادی بر هوش اجتماعی و سرزنده بودن شما می گذارد.

برای آن که این تعاملات اجتماعی به طور کامل از بین نرود، شما باید به صورت خودآگاه برای ایجاد و برقراری آن تلاش کنید. می توانید از تماس های تصویری یک یا چند نفره استفاده کنید، به همکارتان تلفن کنید و یا در گروه های مجازی با یکدیگر چت کنید. این مساله هم بر میزان کارایی شما تاثیر گذاشته و هم حال شما را تا حد زیادی خوب خواهد کرد.

 

نظر دهید

با استفاده از فرم نظردهی زیر به بهبود خدمات کمک کنید.
متن پیام الزامی است!